تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸
با ورود دانش اموزان به مقطع دبیرستان یکی از عمده دغدغه های والدین و دانش آموزان انتخاب رشته مناسب است که هم با روحیات دانش آموز سازگار و هم آینده شغلی مناسبی برای فرد در برداشته باشد.
عدم توازن در یادگیری رشته های تحصیلی در سیستان و بلوچستان/ علاقه دانش آموزان به رشته علوم تجربی
عدم توازن در یادگیری رشته های تحصیلی در سیستان و بلوچستان/ علاقه دانش آموزان به رشته علوم تجربی
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، اگر از کودکان درباره شغل آینده آن ها پرسیده شود پاسخ بیشتر آن ها دکتر شدن و در رده های بعدی مهندس و معلم و گاهی خلبان و پلیس شدن است که بر طبق آرزوهای والدین آنان مبنی بر پزشک شدن آنان شکل گرفته است.
اگر انتخاب رشته در دبیرستان متناسب با نیازهای جامعه شکل گیرد می توان در آینده پس از تحصیل در دانشگاه کمتر دغدغه پیدا کردن کار و شاغل شدن را داشت چرا که در شغلی تحصیل شده که جامعه نیازمند آن است.
متاسفانه در سیستان و بلوچستان نیز همانند سایر نقاط کشور تمایل دانش آموزان به رشته علوم تجربی بسیار بیشتر از رشته ریاضی فیزیک است که عمده دلایل آن را می توان در گریزان بودن دانش آموزان از دروس ریاضی و تمایل آنان به تحصیل در رشته های پزشکی جستجو کرد.

تنها شش درصد دانش آموزان در سیستان و بلوچستان در رشته ریاضی تحصیل می کنند
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون گفت: چالش اصلی آموزش و پرورش در تمام نقاط کشور به ویژه سیستان و بلوچستان تبدیل شدن آموزش و پرورش به یک دستگاه اتلاف منابع به طور ناخواسته است چرا که وظیفه آموزش و پرورش آموزش تمامی رشته های تحصیلی به یک میزان است.
علیرضا نخعی در این راستا افزود: متاسفانه تمایل مردم سیستان و بلوچستان به رشته ریاضی فیزیک بسیار کم است به طوری که بر طبق آمار به طور متوسط  43.99 درصد افراد رشته علوم تجربی، 49.26 درصد علوم انسانی و تنها 6.7 درصد رشته ریاضی فیزیک را برای تحصیل انتخاب می کنند که این یک فاجعه برای استان به شمار می رود. شاید یکی از دلایل رقم پایین محصلان رشته ریاضی کمبود امکانات و همچنین نبود این رشته در 12 منطقه استان بوده باشد که بدین منظور در سال تحصیلی جدید در تمامی نقاط استان این رشته برای  تحصیل دانش آموزان وجود دارد اما با وجود رشته ریاضی در تمامی نقاط زاهدان بازهم شاهد روی آوری پنج برابری دانش آموزان به رشته تجربی نسبت به ریاضی هستیم.
نخعی ادامه داد: میزان قبولی دانش آموزان رشته ریاضی استان در دانشگاه های خوب دولتی 58/3 درصد است اما برای دانش آموزان تجربی این رقم تنها 24/9 است که نشان از اتلاف منابع دارد.

بین تولید ناخالص ملی و ثبت نام در رشته های فنی رابطه مستقیم وجود دارد
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: همبستگی مستقیم بین تولید ناخالص کشور با ثبت نام در فنی حرفه ای وجود دارد چرا که هرچه مهارت افزایش یابد پیشرفت و توسعه نیز در جامعه افزایش می یابد.
علیرضا نخعی عنوان کرد: توزیع رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش استان نیز به ترتیب 9.73 درصد با 25 رشته و 22.55 درصد با 49 رشته است.
وی خاطر نشان کرد: به منظور افزایش هنرستان ها در استان با تمامی دستگاه ها در راستای همکاری در تربیت نیروی ماهر مکاتبه شده است اما تنها سه دستگاه در این راستا پاسخگو بوده اند.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcb0fbz.rhbffpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما