ریاضیگریزی تنها یک بعد ندارد، بلکه بسیاری از عوامل در این شرایط دخیل است و نمیتوان تنها یک بخش آموزش را در این فرآیند مقصر قلمداد کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از تفتان ما، ریاضیگریزی موجب شده تا بسیاری از دانشآموزان سیستان و بلوچستان رغبت چندانی به این درس مهم و تاثیرگذار در آینده تحصیلی خود نداشته باشند و البته تحولات در سیستم آموزشی هم طی این سالها تاثیر چندان مثبتی در اصلاح وضع موجود نداشته است. بدون شک بسیاری از برنامهریزان آموزشی نیز طی این سالها با چنین مشکلی در حوزه آموزش ریاضی آشنا هستند، اما با درک این موضوع و این حس ناخوشآیند، هنوز نتوانستهاند در تغییر این نگرش توفیق چندانی کسب کنند. شناسایی، تشریح و تحلیل انواع چالش های رو در روی زندگی و توسعه، به ویژه درحوزۀ زیرساخت ها، مبانی نظری و سیاست گذاری، شرط ضروری تدارک و تمهید هر گونه پیشرفت و موفقیت است. «علوم ریاضی» در همۀ بخش های متنوع خود از «ریاضیات» و «آمار» و از مدرسه تا دانشگاه یکی از پایه های مهم و ضروری «اندیشه ورزی، تفکر و حسابگری» در دنیای پیچیدۀ امروز است. از این جهت، پرداختن به چالش های رو در روی رشد و شکوفایی این بخش مهم و جایگزین ناپذیر از فرهنگ تمدنی و عصری یکی از میدان های اصلی توسعه گرایی است. از عمده ترین چالشهایی که در این درس با آن دست و پنجه نرم می کنند می توان به «افت شدید علاقه و توجه به دروس علوم ریاضی در مدارس و دبیرستانهای کشور»، «مسئله تدوین کتابهای درسی»، «کاهش جدی معدل دانشجویان ورودی به رشته های علوم ریاضی در دانشگاهها»، «مسئله برنامه ریزی درسی و آموزشی این دورهها» و مسائل «دانشگاه فرهنگیان» اشاره کرد. * ریاضی یکی از دروس سخت است یک دانشآموز دبیرستانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ریاضی یکی از دروس سخت است و بیشتر هم کلاس های من به درس ریاضی بعنوان یک درس استرس زا و دشوار نگاه می کنند. عبدالله نارویی با بیان اینکه قبولی در درس ریاضی بعنوان قبولی در تمامی دروس تلقی می شود، افزود: این درس هرسال دشوارتر و حجم کتاب نیز ضخیم تر می شود و معلمان هم هیچ رغبت و شوقی جهت یادگیری ما ایجاد نمی کنند. * مهمترین مشکل درس ریاضی نحوه تدریس معلمان است پریسا بهادرزهی دانش آموز دیگری، گفت: مهمترین مشکل درس ریاضی نحوه تدریس معلمان است چرا که هیچ علاقه ای برای تدریس این درس ندارند و به نظر می رسد از روی اجبار این درس را تدریس می کنند. وی گفت: من خودم در ابتدا از این درس وحشت داشتم اما نوع تدریس یکی از دبیران نگاهم را به این درس تغییر داد و الان این درس یکی از بهترین درس ها و کلاس های من است و با اشتیاق در کلاس درس ریاضی حاضر می شوم. * دانش آموزان از همان پایه اول دبستان از درس ریاضی ترس دارند مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه دانشآموزان از نخستین روزی که به کلاس اول میروند و با درس ریاضی آشنا میشوند، اظهار کرد: به دانش آموزان در پایه اول می گویند که این درس سرنوشتساز است و آن را باید جدی بگیرید، در نتیجه دانشآموزان نسبت به درس ریاضی ترس دارند. قاسم کوچکزایی افزود: اکثر دانشآموزان وقتی به پایههای بالاتر تحصیلی میروند، دنبال این هستند که از ماشین حساب استفاده کنند و خودشان دیگر حساب نمیکنند. * راه اندازی خانه ریاضی گامی در جهت ارتقای سطح علمی دانش دانشآموزان خاشی وی با اشاره به راه اندازی خانه ریاضی در شهرستان خاش، گفت: شرکت دانشآموزان در این خانه باعث ایجاد انگیزه و ارتقای سطح علمی آنها خواهد شد. کوچکزایی استقبال دانشآموزان یک شهر از شرکت و عضویت در این خانه را نشان از توسعه علمی در آن شهر عنوان کرد و گفت: اینگونه رقابتهای علمی زمینه رشد خلاقیت و پرورش استعداد نوجوانان را فراهم میسازد. * برگزاری سیمنارها و همایش های مختلف ریاضی در خاش وی همچنین از برگزاری سیمنارها و همایش های مختلف ریاضی، کلاس های آموزشی با حضور اساتید برجسته دانشگاه های تهران، بازی های فکری ریاضی و چاپ برشور و ترفندهای یادگیری آسان ریاضی را از مهمترین اقدامات اداره آموزش و پرورش شهرستان خاش در جهت تقویت سطح علمی دانش آموزان در این درس برشمرد. وی با تاکید بر تقویت فن تفکر در دانشآموزان متذکر شد: مطالب ریاضی باید دانشآموزان را به فکر کردن وادار کند، اما مطالب فعلی این درس به شکلی است که حس فکر کردن را در آنها ایجاد نمیکند و تنها مطالب به آنها دیکته میشود، چنانچه معلم به طور یکجانبه سخنرانی و دانشآموز هم نتبرداری میکند. کوچکزایی با بیان اینکه نیمکره راست مغز مربوط به کارهای خلاق و هنری است و نیمکره چپ مغز با فعالیتهای ریاضی، فلسفه و منطق مرتبط است، اظهار کرد: وقتی با دانشآموز به صورت تئوری کار میشود و ابزار در اختیارش قرار نمیگیرد، فقط یک نیمکره کار میکند. * درس ریاضی در زندگی روزمره انسان نقش بسزایی دارد معاون پژوهشی دانشگاه امیر کبیر تهران در حاشیه برگزاری همایش هم اندیشی و بررسی چالشهای درس ریاضی که با حضور دبیران ریاضی در شهرستان خاش برگزار شد، با تاکید بر اهمیت ریاضی در زندگی انسان، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش ایجاد رغبت و انگیزه در دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک است. واعظ پور با بیان اینکه درس ریاضی به گونه ای باید تدریس شود که برای دانش آموزان درس شیرین و دوست داشتنی باشد، تصریح کرد: با روش تدریس مناسب رغبت و علاقه دانش آموزان به درس ریاضی بیشتر شده و سبب می شود افراد زیادی در این رشته تحصیل کنند. * تعداد فارغ التحصیلان رشته ریاضی روز به روز کاهش می یابد وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد فارغ التحصیلان رشته ریاضی و دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته ریاضی هستند روز به روز کاهش می یابد، گفت: این امر، معلمان و اساتید این رشته را آزار می دهد. واعظ پور با اشاره به اینکه دانش آموزان دیپلم تمایلی برای حضور در رشته های ریاضی ندارند، افزود: امیدواریم اساتید برجسته ریاضی راهکاری برای بهبود روش های آموزشی و جذب دانشجویان برای این رشته چاره ای بیندیشند. معاون پژوهشی دانشگاه امیر کبیر تهران با تاکید بر اینکه به اشتراک گذاشتن ایده ها و طرح ها یکی مزیت است که می تواند برکات و آثار مفیدی داشته باشد، اظهار کرد: این همایش ها گام مهمی در جهت توسعه و پیشرفت کشور به حساب می آیند. انتهای پیام/4382