تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۰۳
ايرانيان از ديرباز تا امروز به سبب عقبه غني فرهنگي همواره در مناسبت هاي ملي ومذهبي علاوه بر انجام فرايض واجب با تلفيق سنن و رسوم نمايشي سعي مي كردند تا جلوه هاي خاص بصري و آييني را با مناسك معنوي و مذهبي خود در هم آميزند.
«الله رمضوني»، مراسم آماده باش روزه داران براي ضيافت الهي

به گزارش عصر هامون: همزمان با ورود اسلام به سرزمين پهناور ايران، مردم اين اقليم با شيوه هاي خاص آييني و با ياري گرفتن از خرده روايت هاي نمايشي به عنوان بخشي از پيشينه غني فرهنگي خود، سعي داشتند علاوه بر تبليغ دين اسلام به شكل عمومي، زمينه اي را براي انجام دقيق و منظم فرايض ديني به نحوي فراهم آورند تا شاهد مشاركت حداكثري مردم از پير و جوان در انجام اعمال مربوط به آن مناسك و آيين ديني و مذهبي باشند.

** آيين هاي نمايشي و مذهبي ايران، الگويي براي فرهنگ سازي كشورهاي مختلف
برهمين اساس بود كه دين مبين و هدايتگر اسلام در مدت زمان كوتاهي در سرزمين پهناور ايران منتشر شد و هر روز پيروان بسياري به اين دين گرايش پيدا مي كردند و اين گستردگي اقبال عمومي از اسلام سبب شد تا دين رسمي مردم ايران از «زردشت» به «اسلام» تغيير پيدا كند.
براساس آرا و منابع مكتوب ثبت شده مستشرقين، پژوهشگران مذهبي و تاريخ نگاران يكي از اصلي ترين ابزارهاي تبليغ و معرفي دين اسلام و فراگير كردن آن در بين عموم مردم، در كنار تلاش مبلغان مذهبي، بهره بردن از روايت ها و خرده آيين هاي نمايشي بود كه پيش از اسلام نيز دراغلب مراسم معنوي و مذهبي مردم ايران زمين حضوري چشمگير داشت و به بخش جدايي ناپذير از زندگي عموم افراد جامعه بدل شده بود.
در حقيقت نمايشگران و راويان آيين هاي نمايشي در ايران به عنوان الگو و سمبلي براي ديگر كشورهايي بدل شدند كه درتاريخ حيات خود، دين اسلام را پذيرفتند و درهمين راستا براي معرفي دين جديد براي مردم سرزمين خود تلاش كردند تا از ابزار نمايش و زبان هنر به عنوان زباني جهانشمول، عموميف فراگير و همه فهم، استفاده كنند.

** «الله رمضوني» آييني از قلب كوير براي ميهمانان خدا
گستردگي كشور ايران، تنوع اقليمي و فرهنگي و همچنين آداب و سنن مختلف مردم در شمال و جنوب و شرق و غرب ايران زمين، با توجه به وجوه مميزه فرهنگي قومي و قبيله اي آنها، سبب شده بود تا مردمان هر سامان در استفاده از آيين هاي نمايشي از اصول جاري در فرهنگ بومي و اقليمي خود بهره برند.
درهمين راستا استان هاي مركزي و مايل به جنوب كشور يا به اصطلاح «كويرنشينان»، با تمام سرسختي هاي اقليم شان، سعي مي كردند با بهره بردن از لطيف ترين شيوه هاي آييني ونمايشي به برقراري ارتباط با يكديگر و تحكيم روابط و همبستگي ملي خود بپردازند.
مردمان اين خطه ازايران اسلامي با محوريت هموطنان كرماني همزمان با فرا رسيدن ماه صيام، براي آماده شدن جهت حضور در ماه ميهماني خدا با تمام وجود تلاش مي كردند تا به بهترين نحو ممكن و در حد وسع و توان شان براي ميزباني از اين ماه آماده شوند.
تطهيروغبار روبي اماكن و بقاع متبركه، امام زاده ها، مساجد و تكايا از يك سو و آراستن و پيراستن خانه ها، كوچه ها، خيابان ها و ميادين اصلي شهر از سوي ديگر در آخرين روزهاي ماه شعبان نشان از حاضر شدن اهالي كوير براي ميزباني شايسته از ماه صيام بود.
اما با شروع ماه رمضان، مردم روزه دار سال هاي دور به سبب نبود و يا بي بهره بودن آنها ازامكانات مدرني چون ساعت هاي زنگ دار، وسايل ارتباط جمعي و رسانه هاي عمومي، با ياري گرفتن از آيين هاي سنتي و نمايشي، سحر ها و افطارهاي ماه رمضان را يكي بعد از ديگري با ياري گرفتن از انواع گوناگون آيين ها و خرده آيين هاي نمايشي مي گذراندند.
يكي ازاصلي ترين آيين هاي جمعي اهالي كوير در ماه رمضان براي اعلام ساعات سحر و افطار برپايي آيين «الله رمضاني» يا به تعبير بومي و محلي، آيين «الله رمضوني» يا «بلبل رمضاني» بود كه اغلب توسط نوجوانان پسري برگزار مي شد كه تازه به سن تكليف و اداي فريضه روزه نائل شده بودند.
آيين نمايشي «الله رمضاني» به اين شكل اجرا مي شد كه گروهي ۵ تا ۱۰ نفره از پسران جوان و نوجوان دور هم جمع شده و به درمنازل اهل محل مي رفتند و ضمن خواندن دسته جمعي اشعار مذهبي و تكرار ذكر «صلي علي محمد، صلوات بر محمد» اهالي خانه ها را آگاه مي ساختند كه هنگام اذان صبح و وقت سحر نزديك است و يا اذان مغرب و زمان افطار فرا رسيده است.
به پاس اين اقدام نيز صاحبخانه به آنها مقداري پول و يا غذا مي داد كه در پايان هر روز وجوه نقدي و اغذيه جمع آوري شده توسط جوانان، به ريش سفيد و معتمد محله سپرده مي شد تا آنها را ميان مستمندان و نيازمندان تقسيم كنند.
برخي از صاحبخانه ها نيز نذورات خود را به شكل اطعمه، اشربه و يا وجوه نقدي به گروه نمايشي «الله رمضاني» مي سپردند تا نذر آنها ميان مستمندان و نيازمندان واقعي تقسيم شود تا در ايام ماه ميهماني خدا عدالت و انصاف در بالاترين شكل خود ميان همشهريان شان رعايت شود.
هر چند سرمنشاء شكل گيري آيين «الله رمضاني» استان كرمان به شمار مي رود اما مردم اغلب استان هاي حاشيه كوير چون سمنان، قم و حتي استان هاي جنوبي تر چون فارس و سيستان و بلوچستان نيز از اين آيين براي اعلام وقت سحر و افطار استفاده مي كردند و در هر منطقه اشعار مذهبي با توجه به زبان، گويش، لهجه و همچنين گرايشات قومي و اقليمي تفاوت هايي را شامل مي شد.
امروزه آيين نمايشي «الله رمضاني»، «الله رمضوني» يا «بلبل رمضاني» به سبب ورود جامعه به زندگي مدرن بيشتر شكل موزه اي به خود گرفته است اما هنوز هم انجام اين آيين نمايشي و مردمي در برخي از روستاهاي استان هاي كويري براي حفظ سنت ها و احترام به ريشه هاي هويتي و معرفتي مردم آن سامان مورد استفاده قرار مي گيرد.

انتهای پیام/۵۶۹۶ https://www.asrehamoon.ir/vdcd.f0o2yt0f9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها