تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۱
جاده غیراستاندارد و باریک «زاهدان- خاش» یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادف‌های مرگ‌بار در این محور هستیم تا جایی که مردم استان از آن به عنوان جاده مرگ یاد می کنند.
180 کیلومتر رانندگی در وحشت/ سرخي جاده شاهد اين مدعاست
180 کیلومتر رانندگی در وحشت/ سرخي جاده شاهد اين مدعاست
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، ایجاد محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش وقوع تصادفات و حفظ جان افراد دارد یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه و پیشرفت هر منطقه محسوب می شوند. 
قابل انکار نیست که در سال های اخیر شاهد پیشرفت 60 درصدی در مسیر زابل- زاهدان بوده ایم اما طرحی برای بهبود جاده زاهدان- خاش که یکی از خطرناک ترین جاده های استان است و همه ساله تعداد زیادی از شهروندان در این جاده جان خود را از دست می دهند پیش بینی نشده است و به گفته سرهنگ ایوب شرافتی پلیس راه شمال استان 98 درصد جاده های استان دوطرفه است که این امر سبب شده تا سیستان و بلوچستان رتبه اول کشور را در امر جاده های دو طرفه به دست آورد که این امر یک فاجعه برای استان محسوب می شود.

سیستان و بلوچستان فاقد آزاد راه
به گفته وی در استان گسترده ای همچون سیستان و بلوچستان تنها 220کیلومتر راه چهار خطه وجود دارد و نبود آزاد راه و بزرگراه استاندارد یکی از مسائل نگران کننده در استان است که دراین زمینه برای جلوگیری از بروز تصادفات اگر روزانه یک کیلومتر هم از راهها بصورت چهار خطه در بیاید یا مسیر رفت و برگشت از هم را مسئولین مربوطه جدا کنند، قطعا تاثیر گذار خواهد بود و از بروز حوادث رانندگی کاسته می شود.
سرهنگ شرافتی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان با دو ناهنجاری قاچاق سوخت و قاچاق انسان مواجه است، خاطر نشان کرد: بخش عمده حوادث رانندگی در جاده های استان به دلیل دو بانده نبودن این جاده ها است، به طوری که در حال حاضر محور سراوان به خاش، خاش به زاهدان بیشترین حوادث ترافیکی رادارد که بخش زیاد آن هم به قاچاقچیان سوخت و انسان برمی گردد. 
نصب 16 دستگاه دوربین کنترل سرعت در استان
سرهنگ شرافتی ادامه داد: به دلیل مجزا نبودن مسیر رفت وبرگشت اکثر جاده های استان، راننده در هنگام سبقت و با سرعت زیاد به لاین مقابل می رود و این امر به تصادف و مرگ سرنشینان منجر می شود، از این رو بیشترین محور ترافیکی استان محور زاهدان- زابل در روزهای پایانی هفته می باشد که از حجم ترافیک بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه اکثر جاده ها استان به دوربین کنترل سرعت مجهز است، افزود: 16 دستگاه دوربین کنترل متوسطه در استان وجود دارد که ازسمت خراسان شمالی به زاهدان، استان کرمان - زاهدان، زابل – زاهدان، زاهدان - خاش و خاش -ایرانشهر می باشد به اینصورت که میانگین سرعت توسط دوربین ها سنجیده شده و اگر راننده ای زودتر از زمان تعیین شده به مقصد برسد؛ می توان تخلفات جاده ای آنها را به صورت کامل کنترل کرد و در این راستا بعد از ثبت تخلفات، قبوض تخلف رانندگان به نشانی منزل آنها ارسال می شود. 
جاده های چهار خطه باعث کاهش تصادفات می شود
شرافتی در پاسخ به این سوال که طوفانهای 120 روزه سیستان چه میزان اثر در بروز تصادفات جاده ای دارند، گفت: از آنجایی که این طوفانها محدودیت دید را در پی دارد، بی تاثیر نیست؛ اما قبل از بروز هر گونه گرد و غبار و طوفانی سازمان هواشناسی اعلام می کند و پلیس نیز تمهیدات لازم را برای بروز حوادث در جاده ها اتخاذ می کند که در این زمینه شاهد آمارهای کمی در ثبت گزارشات هستیم. 
وی با بیان اینکه استان فاقد آزاد راه و بزرگراه است، ادامه داد: باید مسئولین امر تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا با مجزا کردن یا چهارخطه نمودن جاده های استان از بروز حوادث جاده ای جلوگیری کنند که در این راستا امید است به روزی برسیم که حداقل جاده های بین شهری ما از زابل به سمت زاهدان، زاهدان – خاش و خاش - سراوان و... چهارخطه باشد ومسیر رفت ازبرگشت نیزجدا شود. 
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان با اشاره به دو عامل قاچاق سوخت و انسان در استان افزود: افراد سودجو و فرصت طلبی که از راه قاچاق امرار معاش می کنند باید در وهله اول از این کار دوری کنند و فضای مخاطره آمیز رابرای سایر مردم ایجاد نکنند. 
وی گفت: رانندگان نیزضمن اینکه خودشان قوانین را رعایت می کنند باید به طرف مقابل هم توجه داشته باشند که اگر سرعت مخاطره آمیزی دارد، سرعت خود را به حداقل رسانده و از منتهی الیه سمت راست برانند. 
شرافتی در پایان به سایر رانندگان توصیه کرد تا با مطالعه کتاب آیین نامه جدید از قوانین آگاه شوند و با اراده خود و رعایت قواعد راهنمایی و رانندگی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند، زیرا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضامن سلامت خودشان است .
به گزارش عصر هامون، حوادث جاده‌ای در جاده های سیستان و بلوچستان به میزانی است که بسیاری از مردم برخی از این جاده ها را جاده مرگ و وحشت می‌دانند لذا این مسئله تدابیر مسئولین را می طلبد تا هر چه سریعتر نسبت به 4 خطه کردن جاده های استان اقدام نمایند در غیر اینصورت آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.
با جست‌و‌جویی در سایت گوگل با خبرها و گزارشاتی از امار تصادفات و جان‌باختگان در جاده های استان مواجه می‌شویم و به این نکته می‌رسیم که سوء‌مدیریت و بی‌توجهی مسئولان متولی امر سبب شده است که افراد بسیاری در این جاده ها کشته شوند و جان خود را از دست بدهند، مردم نباید قربانی بازار گیج بودجه‌های دولتی باشند و با رفتن به دل مرگ به دلیل وضعیت نا‌مناسب جاده ها به دلیل نبود اعتبارات، آمال و آرزو‌های خود را به فنا بسپارند.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcdn505.yt0fz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما