تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
با وجود اعلام رسمی مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران مبنی بر ادامه روند تولید ایران ۱۴۰ در هسا، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان قانون‌گذار حمل و نقل هوایی کشور مدعی عدم تولید آنتونف است.
هواپیمای‌سقوط‌کرده‌درتهران‌دوباره‌خبرسازشد
هواپیمای‌سقوط‌کرده‌درتهران‌دوباره‌خبرسازشد
به گزارش سرویس اقتصادی عصرهامون،روز ۲۷ اردیبهشت امسال بود که محمدعلی سیرتی، مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، در جمع خبرنگاران از ادامه روند تولید ایران ۱۴۰ خبر داد.
بنا به گفته وی سانحه اخیر سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در حوالی مهرآباد موجب شد که استفاده از این هواپیما فعلاً در ناوگان انجام نشود‌ اما تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ در کشور کماکان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران این را هم گفت که به تازگی طراحی و تولید هواپیمای ۷۰ نفره ساخت داخل را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی همچنین در گفت‌وگو با فارس درباره ادعای برخی از مسئولان در نام‌گذاری ایران‌۱۴۰ و نام بردن از آن با عنوان (آنتونف) بعد از حادثه سقوط آن در مهرآباد، عنوان کرد که ما در صنایع هواپیماسازی ایران هیچ‌گاه تلاش نکردیم نام ایران ۱۴۰ را بعد از سانحه سقوط آن در مهرآباد، تغییر دهیم.
بنابراین گزارش با وجود اعلام رسمی تولید ایران ۱۴۰ از سوی هسا با وجود توقف پرواز ان پس از حادثه مردادماه ۹۳ در حوالی مهرآباد، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت حمل و نقل هوایی مدعی شد که هواپیمای آنتونف تولید نمی‌شود.
معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفته است: تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ توسط شرکت هواپیماسازی ایران‌ تکذیب‌ می‌شود.
بلافاصله پس از انتشار خبر ادامه روند تولید ایران ۱۴۰ ‌حتی روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری هم اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
در این اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: پیرو درج اخبار در برخی سایت‌های داخلی و بخش‌های خبری خارجی، مبنی بر ادامه تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ توسط شرکت هواپیما‌سازی ایران (هسا)، حمید حبیبی (معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری) اعلام کرد: شرکت هسا در حال حاضر مجوز تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ را ندارد.
بنا به گفته معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری ‌این سازمان‌ تا رسیدن به علت اصلی وقوع سانحه سال گذشته و برطرف کردن آن، از ادامه تولید و به کار‌گیری هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ و نیز صدور مجوزهای مربوط به این هواپیما برای پرواز جلوگیری کرده است.
به گزارش فارس در حالی سازمان هواپیمایی کشوری مدعی عدم تولید ایران ۱۴۰ شده است که در بخشی از گزارش اخیر مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «آسیب شناسی پروژه انتقال فناوری هواپیمایی ایران‌-۱۴۰» آمده است: ... نباید مسئله اختیارات و قدرت سازمان‌هایی نظیر سازمان هواپیمایی کشوری را نادیده گرفت که وظیفه نظارت‌، کنترل و مجوز دهی برای ساخت و استفاده از هواپیمای ایران -۱۴۰ در خطوط هوایی کشور را برعهده دارد اما به دلیل محدود بودن قدرت نظامی‌شان و عدم نظارت کامل و کافی، کنترل چندانی بر فرآیندهای ساخت نداشته است.
به هر حال طبق ادعای هسا تولید ایران ۱۴۰ ادامه دارد و سازمان هواپیمایی کشوری هم در جایگاهی نیست که مدعی عدم تولید این نوع هواپیما باشد بلکه فقط به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی این اختیار را دارد که تا زمان نهایی شدن نتیجه تحقیقات علت بروز سانحه سقوط ایران ۱۴۰ در مهرآباد، پرواز این مدل هواپیما را ممنوع اعلام کند.
به هر حال ما به عنوان کشور سازنده این نوع هواپیما می‌تـوانیم این مدل هواپیماهای تولیدی خود را‌ در راستای ارزآوری به کشورهای‌ متقاضی واگذار کنیم‌.
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcgnz93.ak9774prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما