سرعتگیر، ابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است که طبق استانداردهای موجود، ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعتگیر باید 7 الی 10 سانتیمتر، حداکثر طول آن 30 سانتیمتر و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، سرعتگیرها نقش مهمی درکاهش سرعت وسایل نقلیه دارند و می تواند در کاهش تصادفات موثرباشد. هرچند که نصب هریک از سرعت گیرها در خیابانهای شهرمنوط به رعایت قانون واستانداردهای لازم است اما سرعتگیرهای غیر استاندارد سالهاست که برپهنه خیابان های زاهدان بالا آمده وعبورخودروها رابا مشکل مواجه کرده است. وجود سرعتگیرهای غیر مجاز که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و همچنین وجود برخی دیگر که تا فاصله چند متری قابل مشاهده نیستند، به جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شود، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می شوند. از طرفی افزایش تعداد خودروها و بروز تصادفات باعث میشود تا همواره شاهد افزایش نصب این سرعتگیرها باشیم ، به حدی که برخی از شهروندان نیز در محلات وکوچه ها، به سلیقه خود برای کاهش سرعت وسایل نقلیه اقدام به ساخت سرعت گیرهایی کرده اند که غیراستاندارد است و در هنگام بارندگی نقش سیل بند را ایفا می کنند. بارها اتفاق افتاده که بدلیل نبود علائم هشدار دهنده مانند خط کشی و رنگ، شیب مناسب و استاندارد و ارتفاع بیش از حد رانندگان ناگهان با سرعتگیرمواجه شده اند که این امر خسارات جبران ناپذیری برای وسایل نقلیه ،رانندگان وسرنشینان بوجود آورده است. تصور کنید یک آمبولانس، خودروی آتش نشانی و امداد گاز یا برق بخواهد در محله ای به یک ماموریت فوری برود که جان یک شهروند در آن به خطر افتاده است، در چنین ماموریت هایی ثانیه ها سرنوشت ساز هستند، اما وجود این موانع می تواند در ارایه خدمات مشکل ساز شود.
سرعت گیرها امنیت ترافیکی را کاهش می دهند راننده یک تاکسی در گفتگو با عصرهامون گفت: این سرعت گیرها در حالی نصب شده که نه از معیارهای استاندارد برخوردار است و نه علایمی مانند رنگ و تابلو برای آگاه شدن رانندگان در نزدیکی آن وجود دارد. وجود سرعت گیر های غیراستاندارد در خیابان ها یکی از معضلات رانندگان است. وی با بیان این که وارد شدن آسیب به جلوبندی شایع ترین آسیب وارده به خودروها است، افزود:این سرعت گیرها برای کنترل سرعت برخی از رانندگان متخلف شاید مفید باشد، اما برای خودروهایی که در حال خدمت رسانی عمومی هستند یک معضل به شمار می آید. راننده خودروی پراید که از مسیرخیابان دانشگاه عبور میکرد، نیز می گوید: کسی مخالف ایجاد سرعتگیر نیست اما اصولی و منطقی باید این کار انجام شود، طراحی غیراستاندارد سرعتگیرها نه تنها موجب خسارت به بدنهی خودرو میشود بلکه باعث بوجود آمدن ترافیک بیشتر خصوصا هنگام تعطیلی مدارس است. محمد که درشهرمسافرکشی می کند با نگرانی ادامه می دهد: من روزانه چندین بار از روی این سرعتگیرها عبور میکنم و تنها دغدغه ام این است که هرلحظه احتمال اینکه کف ماشین به سرعتگیر های غیراستاندارد برخورد کند وموجب خسارت و راهی شدن دوباره ماشینم به تعمیرگاه شود،را دارم. وی با بیان اینکه شهرداری باید در این امر بیش از پیش در استاندار نمودن سرعت گیرها و مشخص نمودن آنها اهتمام بورزد، گفت: این کار سبب می شود تا علاوه برشهروندان شهر، مسافرین ناآشنایی كه به این شهرستان مسافرت می نمایند، با خاطره ای خوش شهرستان را ترک كنند. محمد اضافه کرد: آنچه به نظر میرسد این است که تعداد سرعتگیرها محدود است و نباید هرجا دستمان رسید از سرعت گیر استفاده کنیم، آن هم سرعتگیرهای غیر استانداردی که درسطح شهر مانند تپه ای بطور ناگهانی ظاهر می شوند. درباره ضرورت ایجاد سرعت گیرها یا حذف آن در برخی از مناطق شهری در تماس های متعدد و نامه نگاری هایی که این پایگاه خبری در هفته اخیر با محمد قاسمی کارشناس ارشد حمل و نقل شهرداری زاهدان داشت وی پاسخگو نبود. پایگاه خبری عصر هامون تا زمان پاسخ دهی مناسب از سوی مسئولین شهرداری همچنان پیگیر این موضوع می باشد. انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcivqaq.t1ayr2bcct.html
چرا از وضعیت اسف بار اسفالت شهر مطلبی نمینویسید? اسفالت نامرغوب ، موج دار و فاقد تسطیح مناسب به تنهایی نقش سرعت گیر را ایفا میکند، انگار قیر در خیابانها پخش کردند که فقط خاک بلند نشود وگرنه نمیشود به ان اسم اسفالت داد. کل شهر نیاز به قیر پاشی و اسفالت مناسب دارد.
واقعا ممنون که به این معضل پرداختید کاش مسولین بی سواد که هر رود نفرین خواهند شد به دلیل اینهمه سرعت گیر که اگر یک فرد بی سواد بجای این مسولین بی مسول که هر روز دهها سرعت گیر ایجاد میکنن میبود اوضاع ما با قاطعیت میگم بهتر بود. انشالله که مسولینی سرکار بیایند که این معضل رو حل کند و بنظرم زاهدان یا این استان رو باید بگذاریم استان یا شهر سرعت گیرهای بدون مرز .