تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۹
واکنش اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به پرونده بورسیه های جنجالی

در ماجرا بورسیه ها جرمی مشهود رخ داده است/ قوه قضاییه باید ورود پیدا کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در ماجرای بورسیه ها جرمی مشهود اتفاق افتاده است و باید قوه قضاییه ورود پیدا کند.
در ماجرا بورسیه ها جرمی مشهود رخ داده است/ قوه قضاییه باید ورود پیدا کند
در ماجرا بورسیه ها جرمی مشهود رخ داده است/ قوه قضاییه باید ورود پیدا کند
به گزارش خبرنگار سیاسی عصر هامون، اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو خبرنگار سیاسی عصر هامون با بیان اینکه در ماجرا بورسیه ها جرمی مشهود رخ داده است، عنوان کردند: قوه قضاییه باید ورود پیدا کند.

در ماجرا بورسیه ها جرمی مشهود رخ داده است
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی عصرهامون با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون بحث دانشجویان بورسیه اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند ظلمی واقع شده یعنی در واقعی حق دانشجویان ناحق و جرمی آشکار رخ داده است.
وی در خصوص سکوت وزارت علوم پیرامون این دغدغه رهبر انقلاب بیان داشت: شنیدیم وزیر علوم شب گذشته از بررسی مجدد پرونده این دانشجویان گفته بود، انتظار این بود که وزارت علوم به عنوان مقصر اصلی این ماجرا خیلی زودتر به این ماجرا ورود پیدا کند.
این مسئول در ادامه تاکید کرد: وقتی حاکمی می گوید ظلمی واقع شده باید هم دنبال مظلوم گشت تا از او دلجویی شود و هم به دنبال ظالم گشت تا از مظلوم اعاده حیثیت شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این که این قضیه لطمه به وزارت علوم و آبروی این افراد بود که اگر بخواهند اعاده حیثیت کنند کار گزافی نکرده‌اند بیان داشت: در ماجرای بورسیه ها جرمی مشهود اتفاق افتاده است و باید قوه قضاییه ورود پیدا کند.
وی در عین حال یادآور شد: این مورد باید توسط کمیسیون اصل 90 ، آموزش و تحقیقات مجلس پیگیری شود تا تسکینی بر آلام این دانشجویان باشد.

عدم تخصیص بودجه مناسب، عامل عقب گرد رتبه علمی کشور
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مهم ترین علت کاهش رشد علمی کشور، کاهش نقدینگی در عرصه تحقیقات و علوم بود.
قاسم احمد لاشکی در گفت و گو با زاهدانه در خصوص دغدغه رهبری مبنی برکاهش میزان رشد علمی کشور اظهار داشت: بر اساس آنچه که در چشم انداز 1404 مشخص شده باید نقش برجسته ای در حوزه پژوهش از خود نشان دهیم و میزان حجم بودجه را به 4 درصد برسانیم.
وی با اشاره به اینکه میزان حجم بودجه کنونی ما از نیم بیشتر نیست، ادامه داد: آنچه که مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند آوردن واژه 2 بود که به آن دست یابیم تا بتوانیم در دراز مدت میزان بودجه در این حوزه را به عدد4 برسانیم.
لاشکی افزود: قطعا هرچه سهم بودجه در پژوهش را کم کنیم تولید علم هم کم خواهد شد و این امری طبیعی است، ما در ده سال گذشته پول خوبی در حوزه پژوهش صرف کرده ایم زیرا بحث های تحقیق و توسعه بعنوان یک بحث جدی در کشور مطرح است که هم اکنون با کاهش حجم نقدینگی در این حوزه باعث شدیم سرمایه گذاری خوب پیش نرود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تنها عاملی که باعث کاهش رشد علمی در کشور شد موضوع کاهش نقدینگی بودجه به این حوزه بود، که به نظر بنده باید ازبسیاری از کارها در بحث اقتصاد مقاومتی کاست اما در بحث علمی نه؛ چون اینجا است که کمک به اقتصاد مقاومتی می شود.
وی در ادامه همین مطلب بیان کرد: اگر علم را تبدیل به ثروت کردیم، ارزش دارد. بنابراین در این حوزه سهل انگاری هایی وجود داشته است حتی در مصوبه ای که به عنوان قانون دائمی در خود مجلس مطرح شد کم مهری هایی به این حوزه وارد شد که نمونه آن پیشنهاد و آوردن واژه حداقل یک درصدی در کاهش بودجه مربوطه بود.
نماینده مردم مازندران در مجلس تصریح کرد: تا زمانی که افزایش هزینه در حوزه تحقیق و پژوهش علم صورت نگیرد، قطعا تولید علم ما کم خواهد بود، در این زمینه امیدواریم با تلنگری که مقام معظم رهبری بر جامعه علمی کشور وارد کردند دولت، مجلس و مسئولین به خود بیایند و رقم مربوط به حوزه پژوهش را افزایش دهند تا در قبال آن شاهد پویایی در این عرصه علمی کشور باشیم.
وی در خصوص اینکه سیاست زدگی و حاشیه سرایی عامل مهمی در کاهش رشد علمی کشور بشمار نمی رود، اظهار کرد: عامل اساسی کاهش بودجه است به این دلیل که دانشمندان ما در بحث های سیاسی ورود چندانی مانند مدیران از خود نشان نمی دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی براینکه نباید موضوع بورسیه ها را بزرگ نشان داد، افزود: شاید در این حوزه تخلفات جزیی دیده شود اما نباید مانور زیادی روی آن داشته باشیم در این زمینه کم توجهی به مواردی همچون سن، معدل و اشتغال هم زمان باعث شد اشتباهاتی رخ دهد اما به آن اندازه نبود که مطبوعات روی آن زوم کنند.
لاشکی یکی از عوامل ناکارآمدی عملکرد وزارت علوم و تحقیقات را در طی دوسال تغییر و جابجایی سه وزیر عنوان کرد و گفت: یک زمانی فرجی دانا آمد بعد از رد صلاحیت و استیضاح ایشان، محمد علی نجفی سرپرستی را برعهده گرفت و در مرحله سوم نیزمحمد فرهادی روی کار آمد که اینها باعث حواشی عملکرد نامناسب در این حوزه شد اما اکنون در وضعیت آرامی قرار داریم و امید است در این حیطه به وضعیت متناسبی دست یابیم.
انتهای پیام/ 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcjmxea.uqeytzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما