> قطع دست دلالان از بازار فروش سفال کلپورگان نبود بسته بندی مناسب و بادوام برای گردشگران خارجی مهم ترین دغدغه فروش | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۴
بانوی سفالگر روستای کلپورگان گفت: از زمانی که روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی به ثبت جهانی رسید، افراد سود جو زیادی جهت به دست گرفتن بازار فروش روانه این روستا شدند که هیچ یک از بانوان با این افراد همکاری نکردند.
به گزارش عصرهامون؛ طاهره آزاد در گفت و گو با شستون اذعان کرد: از دوران کودکی به کمک مادر خود توانسته با نحوه ساخت سفال آشنا شود.

وی افزود: نحوه ساخت سفال در روستای کلپورگان از مادران  به دختران نسل به نسل آموزش داده شده  است.

این بانوی سفالگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان با بیان اینکه ساخت سفال را از 9 سالگی آغاز کرده است، اضافه کرد: به  ساخت سفال علاقه زیادی داشته و همین امر موجب شده تا به ساخت این هنر فاخر روی بیاورد.

 آزاد خاطر نشان کرد: در روستای کلپورگارن در گذشته کار دیگری جز ساخت سفال رایج نبوده و با توجه به اینکه تمامی بانوان خانواده و دیگر بانوان روستا به ساخت سفال مشغول بوده اند، بیشتر راغب شده تا این هنر روی آورد.

 وی در خصوص نحوه ساخت سفال کلپورگان گفت: خاکی که در ساخت این سفال به کار می رود از اطراف روستای کلپورگان توسط مردان تهیه می شود و تنها نقش مردان در ساخت سفال کلپورگان تهیه خاک است و بقیه مراحل توسط بانوان انجام می شود.



این بانوی سفالگر و صنعتگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان ادامه داد: خاک سفال کلپورگان از روستای مشکوتک که تقریبا حدود سه کیلومتر با روستای کلپورگان فاصله دارد تهیه می شود.

آزاد با بیان اینکه مکانی که گِل ساخت سفال از آنجا تهیه می شود، گِلدیگی گفته می شود، یاد آور شد: خاک ساخت سفال کلپورگان سبز رنگ و مایل به نخودی است که در زبان محلی به آن خاک " هاجَک" گفته می شود.

سفالگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان گفت: پس از تهیه خاک، خاک ها به مدت چند روز در حوضچه های مخصوصی خیس می خورد تا شن و مواد اضافی از خاک جدا شود و برای ساخت سفال آماده شود.

 آزاد تصریح کرد: پس از تبخیر شدن آب اضافی خاک، و تبدیل شدن خاک به گِل، گِل ها در پلاستیک های ضخیم منتقل می شود تا پس از چند ساعت ورز دادن به خمیر یک دست تبدیل شود.

وی با بیان اینکه گِل هر چه بیشتر ورز داده شود، خمیر بهتری تهیه می شود، گفت: ابزار کار ساخت سفال در روستای کلپورگان بسیار ابتدایی است و با یک قطعه چوب، کاسه آب و سنگ ساخته می شود.

عدم استفاده از چرخ سفالگری رد ساخت سفال کلپورگان
سفالگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان با توجه به اینکه در ساخت سفال این روستا از گذشته تا کنون از هیچ گونه چرخ سفالگری استفاده نشده، تصریح کرد: بانوان بلوچ روستای کلپورگان سفال را با دستان هنرمند خود به صورت ماهرانه می سازند و هنر زیبای خود را به نمایش می گذارند.

آزاد با اشاره به عدم استفاده از مواد نگهدارنده و صنعتی در سفال کلپورگان، گفت: پس از ساخت سفال در مرحله اول و قرار دادن در هوای آزاد جهت خشک شدن، سفال را صیقل می دهند و برای نقش و نگاره های روی سفال، از سنگ " تیتوک" که از اطراف کوه مهرستان به دست می آید.

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: از سنگ " تیتوک" جوهر تقریبا قرمز رنگی به دست می آید که با مخلوط رنگ با آب و با استفاده از یک تکه چوب کوچک بر روی سفال نقش می زنند.

 این بانوی صنعتگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان ادامه داد: نقوش به کار رفته بر روی سفال هندسی همگی اشکال هندسی و برگرفته از طبیعت است.

آزاد افزود: بیشتر اشکال به ر رفته بر روی سفال به شکل کوه، سبزه و نقطه هایی هم که نیز بر روی سفال مشاهده می شود نماد باران است.

وی اضافه کرد: پس از نقاشی سفال و در مرحله آخر سفال در درمای 960 درجه به مدت حدود 12 ساعت در کوره حرارت می بیند.



تأمین چهل درصد مخارج خانواده توسط بانو سفالگر کلپورگانی
 این بانوی سفالگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان تصریح کرد: با توجه به موقعیت اقتصادی جامعه و بالا رفتن مخارج خانواده، حدود چهل درصد مخارج خانواده خود را از طریق فروش سفال تأمین می کند.

آزاد با بیان نقش آفرینی تمامی بانوان روستای کلپورگان در اقتصاد خانواده، خاطر نشان کرد: یکی از بانوان سرپرست خانوار نیز در روستای کلپورگان به کمک اداره بهزیستی شهرستان سراوان یک کارگاه ساخت سفال راه اندازی کرده که علاوه بر خود برای تعدادی از بانوان دیگر نیز زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا تمامی بانوان سطح روستا در منازل خود مشغول به ساخت سفال هستند، ادامه داد: از زمانی که روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی به ثبت رسید شاهد پیشرفت های خوبی از جمله توجه و جذب توریست داخلی و خارجی و افزایش خرید و فروش سفال هستیم.

کمبود مراکز فروش مهم ترین دغدغه بانوان سفالگر
این بانوی سفالگر روستای کلپورگان شهرستان سراوان با توجه به اینکه از درآمد حاصل از فروش سفال راضی و شاکر خداوند متعال است، بیان کرد: کمبود مراکز فروش سفال از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات این حوزه  است چرا که در حال حاضر تنها مرکز فروش سفال، موزه سفال کلپورگان می باشد.

 وی با اشاره به اینکه تا جایی که توانسته اند دست دلالان را از حوزه سفال کلپورگان قطع کرده اند، اذعان کرد:  افراد سود جو زیادی به روستا مراجعه و خواستار شراکت و یا خرید انبوه شده اند که در شهر های بزرگ با قیمت گزاف به فروش برسانند، اما هیچ یک از بانوان با چنین افرادی همکاری نکرده اند.

سفالگر روستای کلپورگان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را در شناسایی و فروش بیشتر سفال مناسب عنوان و ادامه داد: پس از جهانی شدن روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای جهانی صنایع دستی، اینترنت روستا نیز دایر شد که پس از فعالیت بانوان صنعتگر و سفالگر روستا در شبکه های اجتمای و استفاده مفید از این فضا، توانسته اند مخاطبین، گردشگران و خریداران زیادی را به سمت این روستا سوق دهند.

 آزاد  اضافه کرد: خود نیز در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد و از این طریق نیز به کسب درآمد می پردازد و هم می تواند سفال های زیادی را به اشتراک بگذارد تا هم جذب گردشگر کند و در تولید خود رونق ایجاد کند.

وی با بیان نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری و منویات ایشان در خصوص مدیریت فضای مجازی، تصریح کرد: در حال حاضر تا حدودی توانسته اند به طور آتش به اختیار پیرو منویات مقام معظم رهبری در فضای مجازی در راستای رونق تولید اثرگذار باشند.

 بانوی سفالگر روستای کلپورگان گفت: سه کوره پخت سفال در روستای کلپورگان در حال فعالیت است که از این تعداد دو کوره در خود موزه وجود دارد و کوره دیگر وابسته به اداره بهزیستی شهرستان سراوان در فاصله بسیار اندک از موزه در حال فعالیت است.



برگزاری دوره های آموزشی زبان انگلیسی خواسته بانوان روستای کلپورگان
 آزاد در ادامه از مسئولین خواست تا هر چه سریعتر نسبت به ساخت غرفه هایی که حدود هفت ماه از وعده ساخت آن می گذرد، را تحویل دهند تا هم فضای  بیشتر و هم برای فعالیت بهتر و فروش راحت تر، فعالیت کنند.

وی اذعان کرد: ورود توریست خارجی در روستا افزایش یافته و از سوی دیگر نیز استقبال بسیار خوبی از سفال دارند اما با توجه به عدم وجود بسته بندی مناسب و با دوام، توریست های خارجی با مشکل مواجه هستند که انتظار می رود برای این مشکل نیز مسئولین مربوطه چاره ای اندیشیده کنند.

سفالگر روستای کلپورگان با بیان اینکه برای پخت سفال ها مشکل سوخت ندارند و در پایان با توجه به افزایش حضور توریست های خارجی خواستار برگزاری دوره های آموزشی زبان انگلیسی شد تا بتوانند با گردشگران خارجی ارتباط بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdchqznzq23nzxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما