تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۱
مدیر اجرایی کانون فرهنگی زنان بلوچ شهرستان سراوان گفت: شیوع مصرف قلیان در كشور به عنوان یك ماده دخانی و بیماری زا و دروازه استعمال مواد مخدر و محرك در كشور، شتاب زده و نگران كننده است.
به گزارش عصرهامون؛ بهناز امرا در گفت و گو با شستون بیان کرد: شهرستان سراوان با توجه به همسایه بودن با دو کشور پاکستان و افغانستان و حضور دست جمعی و طایفه ای این دو‌ ملیت در بلوچستان، خواه و ناخواه تاثیرات زیادی بر جامعه گذاشته که منجر به گرفتن فرصت شغلی از جوانان و افزایشی متکدیان در سطح شهر شده است.

وی افزود: یکی از بزرگترین بلاها که جامعه امروزی را در برگرفته اعتیاد به مواد دخانی است که حال حاضر مادران و پدران مصرف آن را یک چیزی عادی می دانند.

مدیر اجرایی کانون فرهنگی زنان بلوچ سراوان ادامه داد: در واقع با در دسترس بودن این موا، اعضای خانواده هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند چون به طوری در میان جامعه این موضوع عادی  جلوه داده شده که جنبه سرگرمی و وقت گذرانی به خود گرفته است.

امرا با بیان اینکه با وجود اطلاع رسانی های انجام شده توسط مراکز بهداشتی و درمانی، خانواده ها به خصوص پدر و مادران تلاش چندانی در رابطه با حل این مشکل ندارند، گفت:  قلیان که موارد مصرف آن بیشتر گوراکو و تنباکو هستند، وسیله ای برای سرگرمی مادران و دختران در جمع های صمیمانه و دوستانه تبدیل شده است که نه تنها از آن دوری نمی شود بلکه به صورت گروهی از آن استفاده می شود.

وی اشاره به اینکه با توجه به آمار های اعلام شده و رسمی مصرف روزانه قلیان تا سال 86 روند كاهشی یا ثابت داشته، اما از سال 88 مصرف روزانه آن زیاد شده است، اضافه کرد: در واقع  مصرف قلیان در نوجوانان 13 تا 16 سال كشور بیش از دو برابر رشد یافته كه این میزان رشد بین دختران بیشتر بوده است.

مدیر اجرایی کانون فرهنگی زنان بلوچ‌ شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: برداشت های نادرست از مصرف قلیان، نگرانی های جدی را ایجاد كرده، به طور مثال اغلب افراد تصور می كنند كه قلیان، عارضه ای ندارد درحالیكه مجرای عبور دود قلیان می تواند حاوی آلودگی های میكروبی و قارچی بوده و خطر ابتلا به هپاتیت و سل را در مصرف كنندگان قلیان بیشتر کند و از سوی دیگر مصرف یك وعده قلیان برابر با مصرف یك تا پنج پاكت سیگار است.

امرا تصریح کرد: به هرحال شیوع مصرف قلیان در كشور به عنوان یك ماده دخانی و بیماری زا و دروازه استعمال مواد مخدر و محرك در كشور، شتاب زده و نگران كننده است و نه تنها تاكنون اقدامی جامع برای مبارزه با آن اتفاق نیافتاده بلكه سودجویان هر بار قلیان را با شیوه ای جدید به مردم عرضه می كنند و جوانان مشتریان هدف آنها هستند.

وی با توجه به اینکه عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می ‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌ شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است، افزود: سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، ولی در کشیدن قلیان وجود دارد مانند بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان‌گردان به تنباکوی قلیان است.

مدیر اجرایی کانون فرهنگی زنان بلوچ سراوان اذعان کرد: تحقیقات همچنین نشان داده است که پس از 45 دقیقه استفاده از دود قلیان، مونوکسید کربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود و براساس همین تحقیقات نمی‌توان فرقی میان تنباکو‌های میو‌‌ه‌ای مختلف مشاهده کرد.

امرا با بیان اینکه استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است و کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد:  سلامتی هر جامعه بزرگترین عامل موفقیت آن جامعه می باشد پس مادران برای داشتن جامعه بهتر باید فرزندان بهتری تربیت کنند، دور نگهداشتن فرزندان از مواد اعتیادآور همچون قلیان کار سختی نیست و والدین از خود  کنند و از مصرف اینگونه مواد پرهیز کنند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcb8fb8zrhb88p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما