تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۵
باتوجه به ممنوعیت سفر های نوروزی به شهرستان سراوان و روستای جهانی کلپورگان در پی شیوع ویروس کرونا، خسارت میلیونی متوجه صنعتگران شد.
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از شستون، روستای کلپورگان که در 25 کیلومتری شرق شهرستان سراوان قرار دارد که در شهریور ماه سال 96 به عنوان اولین روستا در آسیا و اقیانوسیه به ثبت جهانی رسید.
 
کلپورگان به واسطه هنر نمایی بانوان بلوچ این روستا در ساخت سفال بدون استفاده از چرخ، که نقش نان آور خانواده را ایفا می کنند، عنوان اولین روستای صنایع دستی را از آن خود کرده است. 
از این رو تلاش هایی فراوانی برای توسعه تولید سفال به دستان هنرمند بانوان این خطه از کشور انجام شد، و در حال حاضر می توان گفت بیش از 90 درصد بانوان این روستا مشغول به ساخت سفال هستند. 
 
از زمانی که روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی در آسیا و اقیانوسیه به ثبت جهانی رسید، گردشگران خارجی و داخلی فراوانی به این روستا سفر کرده و هنر دست زنان بلوچ که به جا مانده از هزاران سال قبل است، را به عنوان یادگار و سوغات خریداری کرده که رونق اقتصادی خاصی در این روستا به وجود آمد. 



اما با شیوع ویروس کرونا در کشور، سایه شوم این ویروس منحوس نیست دهکده جهانی سفال و مرکز سفال زنانه جهان را نیز تحت الشعاع قرار داد. 
 
 
از سوی  با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهت جلوگیری از گسترش آن، مراکز گردشگری و صنیع دستی شهرستان سراوان همزمان با سراسری کشور تعطیل شد.
 
خسارت میلیونی کرونا به صنعتگران حوزه ساخت سفال
حمزه ندرت زهی رئیس اداره  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: همه ساله در ایام نوروز و آغاز سال جدید، مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به سراوان و روستای کلپورگان سفر می کنند.
 
وی افزود: از زمانی که روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهت به ثبت رسید، تعداد گردشگران به این این روستا افزایش یافت که از طریق زمینه اشتغال بسیاری از افراد فراوان و صنعتگران و مدیران مراکز گردشگری درآمد قابل توجه ای را به ویژه در ایام نوروز کسب می کردند.



رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: علی رغم افزایش تولید در سال گذشته با برنامه ریزی بسیار خوب و با افزایش کارگاه های خانگی، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فروش، به صنعتگران این روستا خسارت میلیونی وارد شد و تولیدات آنها به فروش نرسید.

فروش سفال کلپورگان کاهش یافت
ایوب بلوچ زهی یکی از صنعتگران در حوزه تولید سفال کلپورگان در شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد:  هر ساله میزان فروش در ایام نوروز با توجه به افزایش مسافرین نوروزی، گردشگران داخلی و خارجی دو چندان می شد اما امسال صنعتگران دچار ضرر و زیان میلیونی شده اند.
 
وی افزود: با توجه به افزایش کارگاه های تولید سفال در روستای جهانی زیارت می توان گفت به صورت جمعی چیزی حدود 500 میلیون تا یک میلیار تومان به صنعتگران این روستا خسارت وارد شده است.
 
این صنعتگر سراوانی ادامه داد: از آنجایی که برای محصولات و تولیدات کارگاه تولیدی خود در حوزه ساخت سفال، سایت فروش به صورت اینترنتی داشته است، توانسته مقداری از تولیدات را به فروش برساند.
 
بلوچ زهی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: باتوجه به تعطیلی بازار و نبود بسته های پستی برای ارسال محصولاتی که به صورت اینترنتی سفارش داده بودند، با مشکل مواجه شده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: اکثر صنعتگران با توجه به تجربه سال‌های قبل مبنی بر افزایش تعداد مسافران نوروزی و گردشگران که منجر به افزایش فروش می شد، تعداد تولیدات خود را افزایش دادند اما با توجه به ممنوعیت سفرهای نوروزی، خسارت های میلیونی متوجه بسیاری از صنعتگران شد.
 
انتهای پیام/  https://www.asrehamoon.ir/vdcco1qsx2bqix8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما