تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۹
محمد صالح نوشیروانی گفت: همه افرادی که تردد مرزی دارند و یا در مسیر گذر و تردد قرار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.
به گزارش عصرهامون؛ محمد صالح نوشیروانی کارشناس بیماری مالاریا در سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: بیماری مالاریا یک بیماری عفونی است که توسط نیش پشه آنوفل از شخص بیمار به سالم منتقل می شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان سراوان چهار گونه ناقل فعالیت دارند، افزود: افراد غیر ایرانی، بدون هیچ علائمی در شهرستان وجود دارند و می توانند منبع خوبی برای گسترش بیماری باشند.

کارشناس بیماری مالاریا در سراوان اضافه کرد: از علائم بیماری مالاریا می توان به داشتن لرز، تب، عرق اشاره کرد اما بعضی مواقع علائمی خفیفی مثل سردرد، بدن درد، ایجاد می شود.

نوشیروانی با بیان اینکه همه افرادی که تردد مرزی دارند و یا در مسیر گذر و تردد قرار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند، خاطر نشان کرد: چهار نوع انگل مالاریا به نام های پلاسمودیوم، ویواکس، فالسیپارم، مالاریه، اووال، وجود دارد اما در شهرستان سراوان ویواکس و فالسیپارم و بعضی مواقع میکس ( هر دو انگل باهم) داریم.

وی با توجه به اینکه آزمایش و درمان بیماری مالاریا از طریق آزمایش خون در کلیه مراکز و خانه های بهداشت کاملا رایگان است، اذعان کرد: از همه مردم خواهش می کنم در صورت بروز اولین علائم، سریع به نزدیکترین واحد بهداشتی مراجعه کنند تا با شروع مراحل درمان جلوی انتشار بیماری گرفته شود.

کارشناس بیماری مالاریا در سراوان در پایان تصریح کرد: کشور ما در حال حذف بیماری مالاریا است که با همکاری مردم و تلاش پرسنل بهداشت و درمان تا افق ۱۴۰۴ گواهی حذف توسط سازمان جهانی بهداشت داده خواهد شد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcj8vevauqetoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما