کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس آموزش و پرورش بخش بم پشت خبر داد

قاچاق سوخت موجب افت تحصیلی دانش آموزان شده است

شستون , 31 خرداد 1396 ساعت 10:28

رئیس آموزش و پرورش بخش بم پشت شهرستان سراوان از افت تحصیلی دانش آموزان پسر به دلیل همرامی با سوخت کش ها خبر داد.


به گزارش عصر هامون، به نقل از شستون، کریم بخش درازهی مدیر آموزش و پرورش بخش بم پشت سراوان اعتقاد دارد که معضلات قاچاق سوخت دامن‌گیر بسیاری از دانش آموزان این منطقه شده است به گونه ای که پیامد های منفی قاچاق سوخت موجب افت تحصیلی دانش آموزان پسری شده است است که گاها به دلایل مختلف با سوختکش ها همراه هستند.
به گفته وی مسئولین مربوطه بایدتمهیدات اندیشیده و با برنامه ریزی صحیح  در گذرهای مرزی جلوی همراهی افراد زیر ۲۳ سال را با خودرو های حامل سوخت بگیرند تا از آسیب های این معضل جلوگیری شود.
دانش آموزان سراوانی از نظر ضریب هوشی و استعداد تحصیلی در استان زبان زد هستند که مشکلات مالی، کمبود منابع مالی و شغلی مانند عدم وجود کارهای تولیدی و کارخانه باعث گراش جوانان و نوجانان به شغل های کاذبی همچون قاچاق سوخت شده است.
محمود محمدی  با بیان اینکه شهرستان سراوان با 384 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارای بیشترین مرز خاکی با این کشور است، مرز را به عنوان فرصتی در تبادلات کالا دانست که با عدم بهره گیری درست از آن به یک تهدید بزرگ در سراوان تبدیل شده است به گونه ای که  یکی از معضلات اساسی مردم این منطقه قاچاق سوخت و  انسان است.
 این کارشناس اقتصاد با گلایه از عدم سامان دهی مرزهای استان، اخبار منتشره در رسانه های کشوری در مورد قاچاق سوخت و حواشی  آن را یکی از اتفاقات روتین مردم سراوان دانست به گونه ای که اخباری چون کشف سوخت قاچاق، واژگونی خودرو حامل اتباع بیگانه و یا طعمه حریق شدن خودروهای حمل سوخت در مطبوعات و رسانه ها روزی نیست که منتشر نشده و مردم این شهرستان مرزی را داغدار نکند.
فرمانده انتظامی شهرستان سراوان روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری فارس از کشف و توقیف محموله ۱۹ هزار و ۶۰۰ لیتری سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داده  و گفته بود که قاچاق کالا و ارز صدمات جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می کند و به همین منظور پلیس با مخلان نظم و امنیت و قاچاقچیان برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت.
 در ۱۳ اسفند ۹۱ سردار ذوالفقاری فرمانده  وقت مرزبانی کشور در جمع خبرنگاران تفاوت قیمت حامل های انرژی  را از دلایل تشدید پدیده قاچاق سوخت عنوان کرد و  با بیان اینکه در منطقه سراوان بیش از ۲۰۰ کیلومتر خلا حفاظتی وجود دارد و روزانه ۳ هزار لیتر گازوئیل در این منطقه قاچاق می شود، استقرار نیروهای مرزبانی در این منطقه را عاملی برای جلوگیری از قاچاق دانسته بود.
ناصر دهواری در صحبت با شستون قاچاق سوخت را بهترین راه برای دست یابی به پول هنگفت و بادآورده میداند اما اعتقاد دارد که این پول حلال نبوده و تاکنون بسیاری از افراد جانشان را بر سر این کار گذاشته اند.
این شهروند سراوانی می گوید هر از چند گاهی در رسانه های شهرستان و‌ یا شبکه های مجازی خبر آتش گرفتن خودرو های حامل سوخت و کشته شدن سرنشینان را مشاهده می کند.  
به گفته وی بیکاری و فقر  عامل گرایش مردم به قاچاق سوخت و انسان در این منطقه  است به گونه ای که در چند سال گذشته قاچاقچیان برای فرار از قانون و همچین کاهش خطرات حمل سوخت با خودرو، از حیوانات استفاده می کرده اند.
این شهروند بلوچ بخش جالق و  قسمت هایی از بم پشت و کلگان را از جمله مکان هایی عنوان میکند که برای حمل سوخت قاچاق مورد استفاده قرار میگیرد.     
                                               
به گفته یکی دیگر از شهروندان سراونی تویوتاهای حامل قاچاق اتباع بیگانه که گاها تعداد آنها به سه خودرو می رسد با پلاک های مخدوش، چراغ خاموش  و با سرعت بالای ۲۲۰ کیلومتر در حال تردد در جاده های شهرستان هستند که محور های سراون را به ارابه های مرگ تبدیل کرده اند.
             
در ۲۲ مرداد سال ۹۳  در اثر برخورد یک دستگاه تویوتا وانت حمل سوخت قاچاق در محور سراوان_گشت با یک دستگاه سواری پژو حامل اتباع بیگانه ۱۱ نفر تبعه بیگانه کشته و چهار نفر زخمی شدند.
امام جمعه شهرستان سراوان در خطبه های نماز جمعه ۱۱ تیرماه سال گذشته، از قاچاق بی رویه انسان در این شهر مرزی گلایه مند بود و گفته بود که روزانه  ۲هزار تا ۳ هزار نفر تبعه بیگانه  در محور های مواصلاتی سراوان قاچاق می شوند.
وی کاهش میزان اشتغال، تضعیف تولیدات داخلی، صدمه به وارد کنندگان قانونی کالا در کشور، طبقاتی شدن جامعه، افزایش هزینه های دولت و کاهش انگیزه سرمایه گذاری را از پیامدهای منفی اقتصادی قاچاق انسان دانست.
به گفته وی تغییر در ارزش ها، تهاجم فرهنگی، ایجاد فساد مالی در دستگاه های دولتی، ایجاد ناامنی و تردد غیر مجاز در مرز از پیامدهای ورود بی رویه اتباع بیگانه و قاچاق انسان است و در این خصوص از شورای عالی امنیت خواست تا هر چه سریعتر جلوی قاچاق انسان را در این شهرستان بگیرد.
امام جمعه موقت اهل سنت جالق مرز را بهترین و موثر ترین پتانسیل و گزینه برای ایجاد اشتغال در شهرستان سراوان دانسته و معتقد است با ساماندهی و استفاده بهینه از مرز می توان بسیاری از مشکلات معیشتی، اقتصادی و اشتغال جوانان در این منطقه را حل کرد.
 فرماندار سراوان در بازدیدی که در پنجم اسفند سال گذشته از جانمایی محل گذر رسمی صادرات و واردات کالا در منطقه داشته است، زندگی مردم این منطقه در بخش بم پشت سراوان را وابسته به مرز دانسته و گفته
 باید از مرز به نحو مطلوب و بهینه برای تقویت اقتصاد مرزنشینان و راه اندازی تجارت کوله بری استفاده کرد.
به گفته وی واردات دام از پاکستان از طریق بازارچه مرزی کوهک یکی دیگر از ظرفیت های بسیار خوب این منطقه است که مردم باید در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری و ورود کنند.
 علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در 15 آذر امسال گفته بود در نخستین جلسه که روز گذشته (14 آذر) در مورد بازارچه مرزی کوهک سراوان در سطح ملی (در تهران) برگزار شده بود موافقت اولیه برای تبدیل این بازارچه به پایانه رسمی مرزی انجام شده است تا عملا این استان بتواند با پنج پایانه رسمی فعالیت های اقتصادی خود را ادامه دهد .
  محقق شدن رسمی شدن پایانه مرزی کوهک  تاثیر مهمی بر زندگی مردم مرزنشین خواهد داشت چراکه معیشت بیش از نیمی از جمعیت این منطقه وابسته به مرز است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 95766

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/video/95766/قاچاق-سوخت-موجب-افت-تحصیلی-دانش-آموزان-شده

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir