ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> زنان؛ یگانه خالق سفال کلپورگان دیار نخل و نگاره مدیر شرکت تولیدی سفال: زمینه اشتغال ۲۵ نفر را فراهم کرده ام | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
سفال کلپورگان که قدمت آن به قبل از پیدایش چرخ سفالگری باز می گردد توسط شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است که می توان با راه اندازی کارگاه های مختلف زمینه اشتغال بسیاری را فراهم ساخت.
به گزارش عصر هامون، به نقل از شستون، سفال کلپورگان شاهکار هزاران ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب کلپورگان با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی، علاقه مندان فرهنگ و تمدن ایران را به تماشای رقص گِل در میان دستان هنرمند زنان بومی فرا می خواند.
روستای کلپورگان، جایگاه شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچستان در سرزمین ایران است، زنان بومی منطقه یگانه خالقان سفال کلپورگان هستند که نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران بلوچ منتقل شده و گذشت زمان و حوادث تاریخ نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش‌های هنری آن افزوده است.
آسیه دهواری مدیر شرکت تولید سفال و صنایع دستی میراث کهن  در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه از کودکی آرزوی ساخت سفال را داشته است، اذعان داد: کارگاه سفال گری روستای کلپورگان مدتی به دلیل عدم حمایت و  نبود بازار فروش محصولات تولیدی از رونق افتاده بود.
 
 وی با بیان اینکه پدرش شرکت تعاونی سفال  کلپورگان را ساماندهی کرده است، افزود: با راه اندازی کارگاه، ساخت سفال را در کنار اساتیدی که تبحر خاصی داشتند، آموزش دیده و با علاقه و پشتکار به سرعت به این هنر تسلط پیدا کرده است.
 
مدیر شرکت تولید سفال و صنایع دستی میراث کهن افزود:  برای  15 نفر به صورت مستقیم و برای 10 نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه زمینه اشتغال را فراهم کرده است.
 
دهواری با اشاره به اینکه آرزو دارد شاهد درخشش سفال کلپورگان در بازار های صنایع دستی جهان باشد، 
تا با ایجاد ظرفیت، زمینه اشتغال برای بانوان شهرستان و استان  فراهم شود.
وی همچنین از عدم  حمایت سازمان های مربوطه گلایه مند بود و افزود: کار آفرینان با توکل بر خداوند متعال و  با همت و تلاش مضاعف و بدون چشم داشت در این مسیر گام بر داشته اند تا نقش موثری را در اقتصاد کشور داشته باشند.
 
گفتنی است در طول تاریخ هنر سفالگری متعلق به زنان بوده زیرا مردان به شکار و یا کشاورزی می‌پرداختند و بنابر شواهد تاریخی زنان ابداع کنندگان هنر سفالگری بوده اند، آنچه سفالگری کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده ویژگی‌های منحصر به فرد آن است که بدون چرخ صنعتی سفالگری ساخته می شود.
روستای کلپورگان به تازگی توسط شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است که امید می رود این روزها شاهد پذیرای گردشگران بی شماری را از سراسر دنیا داشته باشد و این موضوع می تواند تحول شگرف و چشم گیری در زمینه اقتصادی این روستا داشته باشد.
 
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcj8heh.uqeo8zsffu.html
منبع : شستون
نام شما
آدرس ايميل شما