پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ,6 May 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۴
اشتباهات رایج غذایی در ماه مبارک رمضان؛
خطرات پشت پرده پرخوری و پرنوشی به امید کاهش گرسنگی و تشنگی/ بلایی که مصرف خودسرانه مکمل ها بر سر بدن می آورد
 
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در ماه مبارک رمضان رفتارهایی در افراد یا خانواده ها در رابطه با تغذیه رواج دارد که مطلوب نیست و می تواند عوارضی را در ارتباط با سلامتی به همراه داشته باشد.
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: در ماه مبارک رمضان رفتارهایی در افراد یا خانواده ها در رابطه با تغذیه و امور مربوط رواج دارد که به نوعی مطلوب و مقبول نیست و می تواند عوارضی را در ارتباط با سلامتی افراد به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به عدم توجه به وضعیت جسمی و بیماری های زمینه ای در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه، اظهار کرد: روزه داری در شرایط ممنوعیت به دلیل مشکلات جسمی و بیماری می تواند باعث آسیب به بدن شود و سلامتی فرد را تهدید کند، یا نگرفتن روزه بدون دلیل، می تواند ناراحتی و عذاب وجدان فرد را به همراه داشته باشد.

فیروزکوهی با اشاره به پر خوری و پر نوشی به امید گرسنگی و تشنگی کمتر در طی روز، گفت: این موضوع باعث اضافه وزن و تشنگی بیشتر می شود، از سویی کم خوری که نتواند نیاز تغذیه ای فرد را تامین کند، طی 30 روز می تواند باعث کاهش وزن، ضعف و بیحالی و سوء تغذیه در افراد مستعد شود که خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیر و اشکال در عملکرد اندام ها ، آنزیم ها و هورمون ها می تواند باشد.

وی با بیان این که بی نظمی در وعده های غذایی افطار، شام و حتی حذف سحری نیز باعث کاهش کارآیی بدن در طی روز می شود، گفت: نظم در زمان مصرف مواد غذایی باعث می شود که سوخت و ساز بدن بهتر و منظم تر انجام شود.

عوارض مصرف چای فراوان در سحری

این کارشناس با اشاره به مصرف چای فراوان در وعده سحر به امید کاهش تشنگی روزانه و عدم ابتلا به سردرد در افرادی که عادت به مصرف چای دارند، گفت: چای مدر است و نوشیدن زیاد آن و به خصوص اگر چای پررنگ باشد، برعکس باعث تکرر ادرار و بروز تشنگی از ابتدای روز می شود.

وی در خصوص عوارض مصرف غذاهای شور و پرادویه در وعده سحری هم اذعان کرد: غذای شور و پر ادویه، سرخ کردنی و چرب نیاز به آب را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن و احساس تشنگی در طی روز می شود.

فیروزکوهی اظهار کرد: کاهش مصرف میوه و سبزی به دلیل مصرف بیشتر شیرینی ها یا تمایل بیشتر به مصرف غذاهای اصلی می تواند باعث کاهش سطح ویتامین ها و مواد معدنی در افراد مستعد شود که نظم بدن را به هم می زند.

وی افزود: این مهم باعث کاهش دریافت فیبر خوراکی و مواد سلولزی نیز می شود و یبوست را به دنبال خواهد داشت، با توجه به اینکه فیبر های غذایی در نگهداشت آب نیز موثر هستند، مصرف مواد غذایی کم فیبر باعث تشنگی بیشتر در طی روزه داری می شود.

دلایل یبوست و تشنگی روزانه
 

این کارشناس سیاسی با اشاره به مصرف خودسرانه و اضافه بر نیاز انواع مکمل های ویتامین – مینرال به امید پیشگیری از بروز کمبود، گفت: اگر مصرف مکمل با توجه به نیاز جسمانی فرد باشد، مطلوب است، اما دریافت دوز بالا و اضافه بر نیاز، به کلیه ها و کبد فشار وارد می کند و عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهد .

وی تصریح کرد: با اطمینان فرد به تامین املاح و ویتامین ها، به مصرف سبزیجات و میوه ها ممکن است کم توجهی شود که دریافت فیبر کاهش می یابد و می تواند باعث یبوست و تشنگی بیشتر روزانه شود.

فیروزکوهی با اشاره به استفاده از تنقلات و مواد غذایی کم ارزش، بیان کرد: تنقلات شور و شیرین یا چرب مثل چیپس و پفک و امثال آن فاقد ارزش غذایی بوده و می تواند مصرف مواد غذایی اصلی یا مواد با ارزش را کاهش دهد و موجب تشنگی و گرسنگی در طی روز شود.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۷۰۶۵


ارسال