عطاءاله اکبری هزینه هر کیلومتر بزرگراه را چهار میلیارد تومان دانست و گفت: با بودجه 239میلیارد تومانی که برای بزرگراههای سیستان وبلوچستان طی امسال اختصاص پیدا کرده، میتوان 60کیلومتر بزرگراه احداث کرد.
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان در زمره یکی از وسیع ترین و پهناورترین استان های کشور به شمار می رود ولی از نظر داشتن بزرگراه رقم ناچیزی به خود اختصاص داده است.
این امر در حالیست که گستردگی راه های ارتباطی باعث شد تا این استان دارای 2 اداره كل راه و شهرسازی باشد به گونه ای که شهرستانهای زابل، هيرمند، زهک، نيمروز، هامون، زاهدان، خاش، ميرجاوه، سراوان، سيب سوران و مهرستان زير پوشش اداره كل راه و شهرسازی سيستان و بلوچستان و محورهای ارتباطی ايرانشهر، دلگان، فنوج، سرباز، قصرقند، نيكشهر، كنارک و چابهار در حوزه استحفاظی اداره كل راه و شهرسازی جنوب استان (ايرانشهر) قرار دارند.
عدم بهره مندی این دیار از حداقل استاندارد موجود در زمینه بزرگراه از یک سو و طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها، نبود بزرگراه و اتوبان، وجود جادههای ۲ طرفه و ناایمن، سرعت زیاد خودروهای حامل قاچاق سوخت، جابجایی اتباع بیگانه غیرمجاز (قاچاق انسان)، سرعت غیرمطمئنه و سبقت نابجا، خواب آلودگی، برخورد با شتر در طول جاده ها و ... از سوی دیگر باعث شده تا گاها شاهد وقوع تصادفات بیشمار و جان باختن تعدادی از هموطنان باشیم که در این راستا مهمترین خواست مردم استان ساخت بزرگراه و اتوبان از دست اندرکاران امر است.
هرچند کمبود اعتبارات عاملی مهم در تاخیر اجرای بسیاری از پروژه ها به شمار می رود اما سال هاست که تکمیل برخی از این آنها مانند پروژه "میرجاوه_ بم_زاهدان"، "زاهدان_زابل"، "زاهدان_نهبندان" و "زاهدان_خاش"به آرزویی تحقق نیافتنی برای مردم تبدیل شده که می طلبد دولتمردان چاره ای اساسی برای آن بیاندیشند.
نیاز استان،احداث850کیلومتر بزرگراه برای رسیدن به استاندارد است
عطاءاله اکبری، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این خصوص طی جلسه ای که با نماینده ولی فقیه در استان داشت با بیان این مطلب که 850کیلومتر بزرگراه برای رسیدن به استاندارد در استان باید احداث شود، گفت: در حال حاضر 18هزار و 500کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد که سهم سیستان وبلوچستان از آن 292کیلومتر است.
وی بیان کرد: بودجه بزرگراههای استان در سال گذشته 105میلیارد و 200میلیون تومان بود که این رقم در طی سال جاری علیرغم تحریمها به 239میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که این مبلغ از سوی رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ شده است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در بهمن ماه سال گذشته به استان سفری داشتند که در این سفر اعلام کردیم تا 30اردیبهشت ماه 99 میتوانیم 30 کیلومتر بزرگراه را زیر بار ترافیکی ببریم که پس از طرح این موضوع، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز وعده داد در صورت تحقق این برنامه، 100میلیارد تومان بودجه از محل بودجه 98برای پیشرفت بزرگراههای استان شامل "میرجاوه_ بم_زاهدان"، "زاهدان_زابل"، "زاهدان_نهبندان" و "زاهدان_خاش"را به راه و شهرسازی استان تخصیص دهد.
وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: طی تلاش شبانه روزی، 30کیلومتر بزرگراه وعده داده شده تا شب 29 اسفند ماه سال گذشته به زیر بار ترافیکی رفت که این میزان شامل 17و نیم کیلومتر در مسیر زابل و 13و نیم کیلومتر در مسیر بم بوده است.
این مقام مسئول هزینه هر کیلومتر بزرگراه را چهار میلیارد تومان دانست و افزود: با بودجه 239میلیارد تومانی که برای بزرگراههای استان طی امسال اختصاص پیدا کرده، تنها میتوان در حدود 60کیلومتر بزرگراه را احداث و زیر بار ترافیک برد که آن هم بستگی به تخصیص صد درصدی دارد.
وی خاطر نشان کرد: در صورت تخصیص کامل،100 میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 100 کیلومتر بزرگراه را تا شب 29اسفندماه امسال زیر بار ترافیکی خواهیم برد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: اگر سالانه 200میلیارد تومان اعتبار برای بزرگراههای سیستان و بلوچستان تخصیص داده شود میتوانیم ظرف مدت هفت سال نیاز بزرگراهی استان را مرتفع کنیم.