تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۸
معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچکس نمی تواند منکر کارهای بزرگی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم انجام داده، باشد اما حجم ناهنجاری‌ها و عمق مشکلاتی که تاریخی هستند چنان زیاد است که رفع آنها نگاه ملی می‌طلبد.
چابهار گنج پنهان و محور توسعه سواحل مکران/مشکلات سیستان وبلوچستان میراثی بجا مانده از ادوار گذشته
به گزارش عصرهامون، مجلس یازدهم در حالی یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.

در همین راستا معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگان جوان انقلابی سیستان و بلوچستان است که با وی به گفت وگو پرداختیم.

چند ساله هستید و فکر می کنید سن ورود به مجلس چه سنی است؟

بنده 39 سال سن دارم. معتقد هستم برای ورود به مجلس سن چندان ملاک نباشد اما در کنار عنصر جوانی اگر تلفیقی باشد با تجربه، قطعاً در هر سنی می‌تواند ورود خوبی باشد. همچنان که خیلی از افرادی که اکنون در حوزه سیاست در رده‌های شاخص قرار دارند یا عمده فرماندهان دلاور سپاه افراد بزرگی که در حوزه دفاع مقدس فعال بودند همچون شهید باکری، شهید همت و شهید زین الدین فقط ۲۵ سال سن داشتند؛ بر این اساس سن معیار درستی نیست اما اینکه جوان‌ها وارد عرصه شوند همان چیزی است که ما هم در صدر اسلام تجربه خوبی داشتیم و هم در عرصه انقلاب و در دفاع مقدس هر وقت به ظرفیت جوان‌ها اعتماد شده نتیجه آن به خوبی در جامعه دیده شد.

توضیحاتی در خصوص میزان تحصیلات و سوابق اجرایی خود بیان کنید؟

 کار اداری خودم را سال ۸۴ به عنوان کارمند اداره جهادکشاورزی شروع کردم. در سال ۸۷ مرخصی بدون حقوق گرفته و برای ادامه تحصیل در کشور مالزی رفته و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت کشاورزی و مقطع دکترا را در دانشگاه UPM در رشته اقتصاد کشاورزی سپری کردم. برای برخی از مشکلات و مسائلی که آن موقع وجود داشت سال ۹۲ به کشور بازگشتم و بلافاصله در شورای شهر چابهارکاندید و مورد وثوق مردم چابهار قرار گرفتم؛ در سال ۹۲ نیز نفر ششم شورای شهر شده و چهار سال در آن دوره کار کردم تا اینکه در سال ۹۶ با اختلاف اندک نفر اول شورای شهر شدم.
 
آیا سابقه و تجربه حضور در شورای اسلامی شهر تاثیری در عرصه ورود به مجلس هم داشته است؟
 
 این حضور در پارلمان محلی، شورای شهر و شهرستان بستری فراهم کرد تا اولاً با جنس مشکلات مردم بیشتر آشنا شوم و هم با شاخص های توسعه انسانی شناخت کافی و وافی نسبت به حوزه شهرستان چابهار ایجاد شد که در فرایند انتخابات و حضور در مجلس شورای اسلامی اثر گذار بود.
 
عمده مشکل مجلس طی دوره های قبل را در چه می بینید؟

در ۱۰ دوره گذشته در مجلس به تناوب هم قدم های خیلی بزرگی برداشته شده و هم گاها احساس شده که مواقعی در برخی از حوزه‌ها کوتاهی صورت گرفته است. حضرت امام راحل از مجلس تعبیری دارند که "مجلس در راس امور است" یا "نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند"، معتقدم متاسفانه در ادوار اخیر بنا به دلایلی اجماع بر این است که دیگر مجلس در راس امور نیست. البته ناگفته نماند کارهای خیلی بزرگی هم انجام شده که قابل تقدیر است اما شاید در بُعد نظارتی بیشتر از اینها باید کار می‌ شد.

هم اکنون که ما اولین مجلس بعد از گام دوم انقلاب هستیم انتظار از نمایندگان به خصوص جوانانی که در این عرصه ورود کردند این است که بتوانیم آن انتظاری که مردم و نظام از ما دارند را به خوبی ایفا کنیم.
 
با طرح دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول موافق هستید یا مخالف؟

مخالف هستم؛ اصل گرفتن وام از صندوق بین المللی پول را اشتباه نمی‌دانم خصوصا در شرایطی که کشور نیازمند به تجهیزات پزشکی است . فکر می‌کنم اواخر اسفند ماه جاری بود که رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد برای مقابله با ویروس کرونا به کشورهای در حال توسعه ۵۰ میلیارد دلار وام می‌دهیم.

خوب می دانیم بعد از جنگ جهانی دوم، بشر با چنین پدیده دست و پنجه نرم نکرده از طرفی با سیاست‌های حاکم بر صندوق بین‌المللی پول و نقشی که خصوصاً آمریکا در تصمیم سازی آن دارد که بیشترین سهام این صندوق متعلق به آمریکا است از اول به نظر می رسید که باتوجه به کینه و عداوت که دارند، با این طرح موافقت نشود. همچنان که خیلی از کشورهایی که این تجربه را داشتند به این باور رسیده اند که تجربه خوبی نبوده چون آنها سعی کردند سیاست های پولی و اقتصادی خودشان را دیکته کنند که گاها تناسبی با شرایط هر کشوری ندارد، علاوه بر آن می‌دانیم اصل 80 قانون اساسی تاکید بر این دارد که هر گونه گرفتن وام خارجی منوط به تصویب مجلس است که چنین پروسه ای طی نشده بر این اساس قطعاً رای بنده مخالف خواهد بود.
 
در خصوص شفافیت آرای نمایندگان مجلس چه نظری دارید؟

موافق این طرح و معتقد هستم شفافیت آرای نمایندگان حق طبیعی و بدیهی همه مردم است. این فقط منحصر به آرا هم نباید باشد بلکه به ساز و کار مالی و فرآیندهای کمپین انتخاباتی هم ربط داده شود چون مردم حق دارند بدانند نمایندگان از چه طریقی این کمپین‌های انتخاباتی را مدیریت می‌کنند.

در بسیاری از فرآیندهای پارلمانی دنیا این حق پذیرفته شده و یک خواسته بدیهی مردم است. باید تلاش کنیم تا علاوه بر شفافیت در آرای نمایندگان، ساز وکار انتخاباتی و بودجه هم شفافیت داشته باشد، گاها ضرایب بودجه با جزئیات به طور شفاف برای مردم گزارش داده نمی‌شود که مجلس یازدهم این برنامه را دارد که با جدیت بحث شفافیت را پیگیری کند. البته در برخی حوزه‌های امنیتی و نظامی قطعاً این مسئله متفاوت است اما در دیگر امور حتماً باید مردم بدانند که نماینده به چه شکل رای داده  است.
 
نظر شما درباره روند تصویب بودجه سال 99 چیست؟

معتقدم در این خصوص مجلس نمره خیلی خوبی نگرفته است، حکم حکومتی برای زمانی است که یک معضل قانونی وجود دارد. حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب گره‌گشای معضلات است اما چرا باید همیشه زمینه ای فراهم کنیم که ایشان ورود کنند؟ به نظر این معضل را باید با یک هم افزایی و هم اندیشی خوب بین دولت و مجلس مرتفع و به یک جمع بندی می رسیدند تا بودجه سال 99 اینگونه نباشد. اگر چه قبل از شیوع ویروس کرونا این موضوع مطرح بود و جلسات به صورت مجازی برگزار می شد که می توانستند بایک طرح ریزی موضوع را مدیریت کنند که متاسفانه مقداری کم کاری صورت گرفت.
 
در خصوص اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه چه نظری دارید؟

موافق این طرح هستم، یکی از دلایل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به علت وجود خانه های خالی از سکنه باشد. آمار گزارش شده از خانه ها خالی حبابی در این حوزه ایجاد کرده البته قانونگذار ورود کرده ما در سال ۶۶ قانونی در این حوزه داشتیم، سال ۹۴ مجددا ماده ۵۴ قانون مالیات مستقیم اشاره بر این حوزه دارد اما مشخصا تاکید کرده که باید سامانه املاک و اسکان ایجاد تا تعداد خانه‌های خالی از سکنه مشخص شود که بر عهده وزارت بوده در این حوزه فکر می کنم خلاء قانونی نداشته باشد و بیشتر بحث نظارتی است. باید شهرداری‌ها کمک کنند البته این بیشتر برای شهرهای بالای جمعیت ۱۰۰ هزار نفر است.
 
در مجلس شورای اسلامی چه طرحی برای شما در اولویت پیگیری قرار دارد؟
 
در حوزه ملی همان طرح شفافیت آرا نمایندگان یکی از مواردی است که حتماً باید روی آن کار کرد. این نکته را هم بگویم درست است که نماینده باید نگاه و دید ملی داشته باشد حتی در مباحث فرا ملی و بین المللی هم باید اظهارنظر و نقطه نظرات خود را عنوان کند نگاهش نگاه بلندی باشد اما من چطور می‌توانم نگاه صرفاً ملی داشته باشم وقتی در حوزه انتخابیه بنده هنوز ۸۱ درصد مردم به صورت سقای آب رسانی می‌شوند؟ من چطور می‌توانم برای مسائل کلان مملکت تصمیم گیری کنم وقتی که سرانه فضای آموزشی در حوزه انتخابیه من حدود 1.5 متر و این سرانه در کل کشور 5.5 متر است؟ طبیعتاً انتظار درستی نخواهد بود.

گویا یک مسابقه دو سرعتی است که استان سیستان و بلوچستان هزاران متر عقب تر از دیگر دوندگان است. البته هیچکس نمی تواند منکر کارهای بزرگی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن پهنه انجام داده، شود اما واقعا اگر مقایسه کنیم حجم ناهنجاری‌ها و عمق مشکلات که تاریخی هستند و مربوط به این دولت و آن دولت نیست چنان زیاد است که به تعبیر مقام معظم رهبری "راههای نرفته در این استان خیلی بیشتر از راه های رفته است". رفع کاهش مشکلات در این حوزه نگاه ملی می‌طلبد، ما اکنون به لحاظ تمام شاخص‌های توسعه انسانی با استان‌های همجوار فاصله معنادار و گاهاً نجومی داریم.

در حوزه انتخابی بنده که شامل شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری است در همان چابهار که حضرت آقا می‌گویند "گنج پنهان و محور توسعه سواحل مکران"؛ پارادوکسی است که از یک طرف ظرفیت‌های خدادادی و نعماتی که نظام در اختیار مردم قرار داده را دارا است اما آن روی دیگر سکه، عقب‌ماندگی‌های تاریخی است که به هیچ عنوان قابل قیاس با هیچ کدام از نقاط کشور نیستند.

جنس محرومیت در سیستان وبلوچستان جنس متفاوتی است، امیدوارم در چهار سال آینده به گونه‌ای عمل کنیم که آن توسعه پایداری که مد نظر مقام معظم رهبری است که "پیش شرط توسعه سواحل مکران، توسعه انسانی مکرانی است" اتفاق افتد.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcd950fkyt0xk6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما