تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۷
سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ آن در حالی چالش جدیدی برای صیادان مکرانی ایجاد کرده که خاموش شدن موتور ‏شناورها،خالی بودن تور ماهیگیری و کام تلخ صیادان بخشی از آن است.
توقف قایق های صیادی در ایستگاه سوخت یارانه ای/ یک جایگاه سوخت سهم بزرگترین بندر اقیانوسی کشور
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، صنف ماهیگیری از جمله اقشار زحمتکش و سخت کوش جامعه هستند که وقتی به دل دریا می زنند هر آنچه که با خود میبرند از جان و مال، همه  دارایی آنها است تا بتوانند با صید علاوه بر چرخاندن چرخ زندگی خود و خانواده، سلامت مردم را هم تامین کنند.
 
با گرفتن جان خود در کف دست و پیمودن مسیر صدها کیلومتری در پهنه های دریای عمان با قایق های کوچک به جدال دریا و اقیانوس می روند تا در زیر آفتاب سوزان و هوای گرم شرجی در صیدگاه های که فرسنگها دور از ساحل هستند ماهی های روزی خود را از عمیق ترین فاصله آب بیرون می کشند.
 
اما این حرفه و شغل با همه مرارت و رنج هایش هرگز صیادان و ماهیگیران را زیر چتر بیمه های مورد نیاز به طور کامل نمی برد و هیچ حامل و پشتیبانی در روزهای سخت دست یاری آنها را به عنوان مزایای مشاغل حساس و زیان آور نخواهد گرفت.
 
بالا و پایین شدن کیفیت و ارزش صید، مسافت طولانی صیدگاه از ساحل و تامین ذخیره مواد مورد نیاز، ورود غیرعمدی به آب های بین المللی که منجر به توقیف قایق و زندانی شدن صیاد به مدت طولانی می شود، عدم وجود جایگاه های سوخت در مناطق مختلف و تامین سوخت، افزایش هزینه های سرسام آور کاری و زندگی از مشکلات بیشمار صیادان است که همیشه با وجود آنها به بهترین شکل کار خود را انجام می دهند.
 
اما سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ آنها چالش جدیدی است که صنف صیادی با آن روبرو شده و با خاموش شدن موتور ‏شناورها، تور ماهیگیری خالی و شیرینی زندگی را به کام آنها تلخ و سخت کرده است‎.‎

‎ ‎توقف قایق ها در اسکله، بیکاری و مشقت زندگی صیادان دستاورد این تصمیم مسئولان کشوری است که این روزها کام ‏صیادان را تلخ کرده اند‎.‎

''سوخت''
چالش بیکاری صیادان چابهاری


شهرام برهانی یکی از صیادان بومی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گرانی قیمت بنزین و کمبود جایگاه سوخت ‏صیادان مکرانی را خانه نشین کرده، در شهرستان چابهار و روستای رمین بیش از ۵۰۰ قایق برای صیادی وجود دارد که ‏متاسفانه  وجودتنها یک جایگاه سوخت به معضلی بزرگ برای فعالان این عرصه تبدیل شده که می طلبد مسئولان امر برای رفع ‏این چالش چاره ای اساسی بیاندیشند‎.‎
 
وی بیان کرد: مهلت دریافت سهمیه سوخت ماهانه در سه روز از تاریخ 17 تا بیستم است که صیادان طی این مدت فرصت ‏دارند سهمیه سوخت خود که به صورت حواله بوده یکجا تحویل گیرند این امر باعث شده تا در این ایام صیادان از کار وزندگی ‏عقب افتند و به دریا نروند.‏

این صیاد بومی ادامه داد: بهترین راه برای حل مشکل قایق های صیادی، اجرای طرح کارت سوخت و شارژ ماهانه مانند ‏خودروها است تا از بلاتکلیفی این قشر جلوگیری شود اما این اقدام تاکنون توسط دست اندرکاران امر صورت نپذیرفته است.‏

وی افزود: سهمیه هزار و ۲۰۰ لیتری نسبت به ۴۰۰ لیتر اولیه بهتر است اما مسئولان باز هم کمترین سهمیه سوخت را برای ‏قایق‌های ماهیگیری در نظر گرفتند که دستاورد آن چیزی جز بیکاری عده‌ای از صیادان نبود، همچنین عده ای دیگر به ناچار با ‏خرید بنزین سه هزار تومانی عازم دریا برای صید شده چرا که معیشت ما از همین راه تامین می شود.‏

عدم مجوز صید به صیاد بومی

برهانی با اشاره به عدم مجوز به قایق های بومی گفت: 19 سال از آخرین مجوز صیادی بومی توسط شیلات می گذرد و در تمام این سالها هیچ مجوزی برای صیاد بومی صادر نشده است و صیدها بصورت کاملا سنتی در حال انجام است
 
برهانی گفت: این بلاتکلیفی ها و وقت تلف کردن در دادن سهمیه سوخت و نبود جایگاه سوخت در نزدیکی دریا باعث بیکاری صیادان شده و زندگی این قشر از جمعیت شهرستان چابهار را با مشکل روبرو کرده‌است.
 
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه صیادان قشر مولد
جامعه و نیازمند حمایت هستند اما می‌بینیم که هنوز تعیین تکلیف نشده و این موجب مختل شدن زندگی آنان است.
 
تنها راه درآمد صیادان ماهیگیری است

 عبدالحکیم دادشفور؛ مسئول امور صیادان روستای رمین در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سهمیه بنزین صیادان بیان کرد: استاندارد استفاده از بنزین در قایق‌های صیادی در 21 روز کاری به‌طور متوسط بین یک هزار و 400 تا یک هزار و 700 لیتر بنزین در ماه است که بسته به قدرت موتور و مسافتی که صیادان طی می‌کنند، متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه هزینه و درآمد صیادان درماه با هم همخوانی ندارد افزود: صیادان به جز ماهیگیری شغل و کار دیگری ندارد و در صورت بیکار شدن بدون درآمد نمی توانند معیشت خود را سپری کنند و با وجود هزینه های زیاد، تنها راه درآمدزایی آنها صید روزانه است.
 
 مسئول امور صیادان روستای رمین با بیان اینکه ذخایر دریا در اطراف سواحل و شهرها نسبت به سال های قبل کم شده است، گفت: به دلیل صید بی رویه و استفاده از صید ترال در خارج ار فصل ماهیگیری، صیادان مجبور هستند که مسافت بیشتری را طی کنند تا بتوانند صید کنند.
 
‎ وی ادامه داد: توقف قایق ها در اسکله، بیکاری و مشقت زندگی صیادان دستاورد این تصمیم مسئولان کشوری است که این روزها کام ‏صیادان را تلخ کرده اند‎.‎

سوخت با نرخ آزاد به اقتصاد و معیشعت صیادان صدمه می زند

وی تصریح کرد: سوخت‌گیری قایق‌ها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد و اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمی‌روند.
 
دادشفور خاطرنشان کرد: از آنجا که تامین سوخت مورد نیاز شناورها و لنج های صیادی از دغدغه‌های مهم مردم منطقه می‌باشد، ضرورت دارد نهادها و سازمان‌های مسئول راهکار و شیوه مناسبی را برای رفع مشکلات و چالش‌های این مردم زحمتکش ارائه کنند تا تامین رزق و معیشت و زندگی جاری آنان با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgzy9qwak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما