سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ آن در حالی چالش جدیدی برای صیادان مکرانی ایجاد کرده که خاموش شدن موتور شناورها،خالی بودن تور ماهیگیری و کام تلخ صیادان بخشی از آن است.
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، صنف ماهیگیری از جمله اقشار زحمتکش و سخت کوش جامعه هستند که وقتی به دل دریا می زنند هر آنچه که با خود میبرند از جان و مال، همه دارایی آنها است تا بتوانند با صید علاوه بر چرخاندن چرخ زندگی خود و خانواده، سلامت مردم را هم تامین کنند.
با گرفتن جان خود در کف دست و پیمودن مسیر صدها کیلومتری در پهنه های دریای عمان با قایق های کوچک به جدال دریا و اقیانوس می روند تا در زیر آفتاب سوزان و هوای گرم شرجی در صیدگاه های که فرسنگها دور از ساحل هستند ماهی های روزی خود را از عمیق ترین فاصله آب بیرون می کشند.
اما این حرفه و شغل با همه مرارت و رنج هایش هرگز صیادان و ماهیگیران را زیر چتر بیمه های مورد نیاز به طور کامل نمی برد و هیچ حامل و پشتیبانی در روزهای سخت دست یاری آنها را به عنوان مزایای مشاغل حساس و زیان آور نخواهد گرفت.
بالا و پایین شدن کیفیت و ارزش صید، مسافت طولانی صیدگاه از ساحل و تامین ذخیره مواد مورد نیاز، ورود غیرعمدی به آب های بین المللی که منجر به توقیف قایق و زندانی شدن صیاد به مدت طولانی می شود، عدم وجود جایگاه های سوخت در مناطق مختلف و تامین سوخت، افزایش هزینه های سرسام آور کاری و زندگی از مشکلات بیشمار صیادان است که همیشه با وجود آنها به بهترین شکل کار خود را انجام می دهند.
اما سهمیه بندی بنزین و افزایش نرخ آنها چالش جدیدی است که صنف صیادی با آن روبرو شده و با خاموش شدن موتور شناورها، تور ماهیگیری خالی و شیرینی زندگی را به کام آنها تلخ و سخت کرده است.
توقف قایق ها در اسکله، بیکاری و مشقت زندگی صیادان دستاورد این تصمیم مسئولان کشوری است که این روزها کام صیادان را تلخ کرده اند.
''سوخت'' چالش بیکاری صیادان چابهاری
شهرام برهانی یکی از صیادان بومی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گرانی قیمت بنزین و کمبود جایگاه سوخت صیادان مکرانی را خانه نشین کرده، در شهرستان چابهار و روستای رمین بیش از ۵۰۰ قایق برای صیادی وجود دارد که متاسفانه وجودتنها یک جایگاه سوخت به معضلی بزرگ برای فعالان این عرصه تبدیل شده که می طلبد مسئولان امر برای رفع این چالش چاره ای اساسی بیاندیشند.
وی بیان کرد: مهلت دریافت سهمیه سوخت ماهانه در سه روز از تاریخ 17 تا بیستم است که صیادان طی این مدت فرصت دارند سهمیه سوخت خود که به صورت حواله بوده یکجا تحویل گیرند این امر باعث شده تا در این ایام صیادان از کار وزندگی عقب افتند و به دریا نروند.
این صیاد بومی ادامه داد: بهترین راه برای حل مشکل قایق های صیادی، اجرای طرح کارت سوخت و شارژ ماهانه مانند خودروها است تا از بلاتکلیفی این قشر جلوگیری شود اما این اقدام تاکنون توسط دست اندرکاران امر صورت نپذیرفته است.
وی افزود: سهمیه هزار و ۲۰۰ لیتری نسبت به ۴۰۰ لیتر اولیه بهتر است اما مسئولان باز هم کمترین سهمیه سوخت را برای قایقهای ماهیگیری در نظر گرفتند که دستاورد آن چیزی جز بیکاری عدهای از صیادان نبود، همچنین عده ای دیگر به ناچار با خرید بنزین سه هزار تومانی عازم دریا برای صید شده چرا که معیشت ما از همین راه تامین می شود.
عدم مجوز صید به صیاد بومی
برهانی با اشاره به عدم مجوز به قایق های بومی گفت: 19 سال از آخرین مجوز صیادی بومی توسط شیلات می گذرد و در تمام این سالها هیچ مجوزی برای صیاد بومی صادر نشده است و صیدها بصورت کاملا سنتی در حال انجام است
برهانی گفت: این بلاتکلیفی ها و وقت تلف کردن در دادن سهمیه سوخت و نبود جایگاه سوخت در نزدیکی دریا باعث بیکاری صیادان شده و زندگی این قشر از جمعیت شهرستان چابهار را با مشکل روبرو کردهاست.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه صیادان قشر مولد جامعه و نیازمند حمایت هستند اما میبینیم که هنوز تعیین تکلیف نشده و این موجب مختل شدن زندگی آنان است.
تنها راه درآمد صیادان ماهیگیری است
عبدالحکیم دادشفور؛ مسئول امور صیادان روستای رمین در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سهمیه بنزین صیادان بیان کرد: استاندارد استفاده از بنزین در قایقهای صیادی در 21 روز کاری بهطور متوسط بین یک هزار و 400 تا یک هزار و 700 لیتر بنزین در ماه است که بسته به قدرت موتور و مسافتی که صیادان طی میکنند، متفاوت است.
وی با بیان اینکه هزینه و درآمد صیادان درماه با هم همخوانی ندارد افزود: صیادان به جز ماهیگیری شغل و کار دیگری ندارد و در صورت بیکار شدن بدون درآمد نمی توانند معیشت خود را سپری کنند و با وجود هزینه های زیاد، تنها راه درآمدزایی آنها صید روزانه است.
مسئول امور صیادان روستای رمین با بیان اینکه ذخایر دریا در اطراف سواحل و شهرها نسبت به سال های قبل کم شده است، گفت: به دلیل صید بی رویه و استفاده از صید ترال در خارج ار فصل ماهیگیری، صیادان مجبور هستند که مسافت بیشتری را طی کنند تا بتوانند صید کنند.
وی ادامه داد: توقف قایق ها در اسکله، بیکاری و مشقت زندگی صیادان دستاورد این تصمیم مسئولان کشوری است که این روزها کام صیادان را تلخ کرده اند.
سوخت با نرخ آزاد به اقتصاد و معیشعت صیادان صدمه می زند
وی تصریح کرد: سوختگیری قایقها با نرخ آزاد علاوه بر اینکه به اقتصاد و معیشت خانواده صیادان صدمه می زند منجر به افزایش نرخ ماهی هم خواهد شد و اگر قیمت ماهی متناسب با افزایش هزینه صید افزایش نیابد عملا صیادان توان کار با شرایط موجود را ندارند و بیشتر آنها به دریا نمیروند.
دادشفور خاطرنشان کرد: از آنجا که تامین سوخت مورد نیاز شناورها و لنج های صیادی از دغدغههای مهم مردم منطقه میباشد، ضرورت دارد نهادها و سازمانهای مسئول راهکار و شیوه مناسبی را برای رفع مشکلات و چالشهای این مردم زحمتکش ارائه کنند تا تامین رزق و معیشت و زندگی جاری آنان با مشکل مواجه نشود.