تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۹
آموزش های غیردرسی اگرچه سهم زیادی در کشف استعدادها و پرورش خلاقیت های دانش آموزان دارد، اما در سیستان و بلوچستان بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از ادبیات بومی برای کودکان و نوجوانان می تواند در پرورش خلاقیت، تجسم و شناسایی استعدادهای آن ها موثر باشد.
سهم اندک آموزش‌های غیردرسی در سبد فرهنگی مدارس/ ظرفیت‌ مغفول پرورش ادبیات کودک و نوجوان
به گزارش عصرهامون، کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان معمولا بیش از همه با آموزش های درسی در ارتباط هستند و در دیگر موارد کمتر ورود می کنند.

در این میان ارگان هایی مانند آموزش و پرورش، حوزه هنری و نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند آموزش های غیر درسی در جهت پرورش خلاقیت های آن ها داشته باشند که نقش کانون پرورش فکری در این زمینه پررنگ تر است.

تعداد زیادی از دانش آموزان در حوزه های روستایی و حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان زندگی می کنند که برای آموزش آن ها بر اساس شرایط کرونایی از فضای مجازی کمک گرفته می شود، اما در این شرایط تعداد اندکی از کودکان روستایی از آموزش مجازی بهره مند شده اند.

آموزش مجازی برای بسیاری از کودکان دور از ذهن است و حتی نتوانسته اند از آن برای دروس اصلی استفاده کنند، بنابراین از آموزش های اصلی دور افتاده اند.

به اذعان آمارها و متخصصان کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بهره هوشی خیلی بالایی دارند که باید به آن ها کمک شود تا از این بهره هوشی استفاده کنند و اگر در حوزه های غیردرسی هم به آن ها بها داده شود می توانند پیشرفت داشته باشند. 

ادبیات کودک ونوجوان در سیستان و بلوچستان مهجور و دور افتاده است، در حالیکه می تواند در پرورش خلاقیت و تجسم کودکان تاثیر بسزایی داشته باشد، میزان خروجی و مخاطب آن نشان دهنده این امر است و باید برای توسعه این حوزه در استان و بهره مندی کودکان و نوجوانان که سرمایه اصلی استان هستند اقدام کرد تا دریچه های خلاقیت به سوی آن ها گشوده شود.

علاوه بر آن می توان با دخالت آن ها در این حوزه زمینه را برای پرورش خلاقیت های ادبی این سرمایه های آینده آماده کرد، سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است و علاوه بر آن زمینه های زیادی برای تولید آثار شاخص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم وجود انجمن های تخصصی کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان

معصومه کلبعلی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان دارای دوره های طلایی است که با بررسی و تعمیم آن و بومی سازی برای منطقه و استان می توانیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاریخچه این ادبیات در دنیا حداکثر به 2 سده گذشته بر می گردد که نویسندگان در این حوزه ظهور کردند و آثار بزرگی داشتند که از جهات گوناگون به تنوع و گستردگی موضوع انجامید.

این مقام مسئول بیان کرد: این نویسندگان با توجه به یافته های روانشناسی کودک به سلایق و نیازهای این گروه سنی توجه داشتند و مخاطب خود را پیدا کردند که نسل های پی در پی این آثار را دنبال می کنند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دوره دوم طلایی بعد از جنگ جهانی دوم شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان به علت گسترش کتابخانه های عمومی و بهبود وضعیت پخش کتاب و همزمان با تشکیل موسسات فرهنگی جهانی در این حوزه بود، رقم خورد.

کلبعلی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در این زمینه داریم نیاز است که با نویسندگان در این حوزه ارتباط برقرار شود، لزوم وجود انجمن های تخصصی کودکان و نوجوانان در سیستان و بلوچستان احساس می شود.

وی ادامه داد: این انجمن ها با هدف کشف و پرورش استعدادهای ادبی در استان فعالیت دارند و لازم است اندیمشندان و پژوهشگران نشست های تخصصی تر داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: گسترش کتابخانه های عمومی و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که کتابخانه های تخصصی دارند ضروری است و با توجه به گستره استان ما اقلام فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان بسیار کم است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمتر از 2 درصد این قشر را در استان تحت پوششی قرار داده است.

کلبعلی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است و باید این نیاز بیشتر دیده و برآورده شود، ایجاد نشریات و مجلات تخصصی با رویکرد نقد آداب و رسوم، قصه ها و ادبیات بکر استان همکاری همه دستگاه های مسئول را می طلبد.

بررسی بسترهای ادبیات کودک و نوجوان از آداب و رسوم تا لالایی های مادرانه

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بسترهای ادبیات کودک و نوجوان از نظر موضوع و درون مایه باید با توجه به داشته ها، سنن و آداب و رسوم بررسی شوند.

وی ادامه داد: دسته اول قصه های فرهنگ عامه است که فرهنگ نامه دوران کودکی بشر محسوب و در آن همه چیز به طور ساده، صریح و بدون پیچیدگی های عاطفی بیان می شود که کودکان با آداب و سنن منطقه خود آشنا می شوند که در استان ما ظرفیت خوبی دارد اما کمتر به این جنبه ها پرداخته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اسطوره ها الگوی قهرمانی مثبت برای بچه ها هستند و صفات شایسته ای دارند که قابلیت تقلید دارند و در استان ما ظرفیت زیادی در این زمینه دیده می شود مانند مانند زال و سیمرغ.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دسته سوم افسانه ها و قصه های پریان که از ادبیات شفاهی محسوب می شوند و چهره های نامتعارف روح، جن و پری و ... را شامل می شود و در استان ما هم وجود دارد و در فرهنگی عامه دیده می شود.

کلبعلی بیان کرد: دسته بعدی حماسه است و خاستگاه قهرمان حماسی شاهنامه رستم قهرمان سیستان است و قهرمانان بومی و تاریخی مانند یعقوب لیث صفاری و ... در این خطه داریم.

وی ادامه داد: همچنین قصه های پندآموزی که دارای تمثیل کوتاهی هستند هم می تواند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان مورد استفاده قرار گیرد که از جمله می توان به کتاب پنج ارغن استاد رئیس الذاکرین اشاره کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: لالایی ها، ترانه های مادرانه، اشعار و لیکوها هم در سیستان و بلوچستان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دسته بندی می شود که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/
 
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdccmeqss2bq1m8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما