> کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی دو مشکل آموزش و پرورش تدوین سند چشم انداز 5 ساله با هدف رفع مشکلات | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان گفت: کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی دو چالش بزرگ درراه تحقق سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش استان بود که برای رفع این معضل سند چشم اندازی پنج ساله تدوین شد.
کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی دو مشکل آموزش و پرورش/ تدوین سند چشم انداز 5 ساله با هدف رفع مشکلات
به گزارش عصرهامون، حمیدرضا رخشانی دقایقی قبل در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات اردوگاه فاطمه الزهرا(س) زاهدان، بیان کرد: با توجه به برگزاری نشست‌های تخصصی در آموزش و پرورش استان و احصای مشکلات اقدامات برای رفع آنها در دستور کار قرار گرفت که یکی از مهمترین مشکلات نیروی انسانی بود.

وی افزود: برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیروی انسانی به عنوان مبنای کار به شمار می‌رود به همین دلیل مورد بررسی قرار گرفت و سندی برای آن تدوین شد.

وی تصریح کرد: دومین مشکل در این حوزه فضای آموزشی بود که برای رفع آن نیاز به تدوین سند و برنامه‌ریزی بودیم، در این راستا برای تدوین هر دو معضل موجود نیاز به بررسی رشد دانش آموزی و وضعیت آن داشتیم که با توجه به شرایط استان سند رشد دانش آموزی را تا سال ۱۴۰۵ تدوین و بر اساس آن سند نیروی انسانی و فضای آموزشی تنظیم شد.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس سند موجود، مطالبات را از وزارتخانه و همه مجموعه ها پیگیری کردیم.

وی اذعان کرد: در سال تحصیلی1400-99 تعداد دانش‌آموزان ما به ۸۲۵ هزار و 152 نفر رسید که بر اساس فضای موجود 37 هزار و 144کلاس درس، کمبودها مشخص شد که ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس درس در این سال داشتیم، همچنین نیروی انسانی موجود 31 هزار و 330 نفر بود که کمبود در این زمینه نیز 10 هزار و 248 نفر بود که این میزان را از طریق حق التدریس شاغلین و آزاد، خرید خدمت، سرباز معلم و ماده 28 برطرف کردیم.

رخشانی اضافه کرد: با تمام این اقدامات باید برای آینده برنامه سند نیروی انسانی را تنظیم می کردیم که با توجه به آن، از اواخر سال 97 تا 1400 پیگیر موضوع بودیم و دستور خاص را برای استان طی هفته های اخیر از سوی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تشکیل کمییه برای بررسی نیازها و توسعه آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان گرفتیم تا امورات پیگیری شود.

وی اظهار کرد: نتیجه این پیگیری در جذب سهمیه نیروی انسانی در سه سال اخیر برای دانشگاه فرهنگیان، ماده 28، حق التدریس آزاد که نیروهای نهضتی و سرباز معلم بودند و نیروهای خرید خدمات حدودا بیش از 20 هزار نفر مجوز جذب بود تا کمبود نیروی انسانی برطرف شود؛ اگر چه تمام سهمیه فوق جذب نشد و حدود 60 درصد جذب شدند، و برای مابقی راهکار دادیم تا در سال 1400 پیگیر کار آنان باشیم( که همان کارنامه سبزها هستند).

مدیرکل آموزش و پرورش استان در رابطه با فضای آموزشی گفت: در سه سال اخیر تعداد کلاس هایی که تحویل شده و یا تا مهر 1400 تحویل داده می شود حدودا پنج هزار و 156 کلاس درس است که سعی شده تا عدالت آموزشی در بحث نیروی انسانی و فضای آموزشی رعایت شود.

وی در ادامه به موضوع سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون تمام سیستم های گرمایشی و سرمایشی مرکز و شمال استان تحویل داده شده و اعلام کرده ایم تا مابقی از سازمان نوسازی مدارس تحویل گیرند، در جنوب استان نیز که نیازمند سیستم خنک کننده بود اقدامات انجام شده و تعداد سیستم مورد نیاز تامین شده، و امید می رود تا در سال جاری در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در برخی از نقاط استان که گازشهری به آنجا رسیده مدارس شوفاژکشی شده و نقاطی که هنوز گازشهری به آنجا نرسیده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی بهره مند شده اند.

رخشانی افزود: اکثر پرداختی ها و مطالبات همکاران پرداخت شده و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjvaevhuqetvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها