شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ,31 July 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
وقتی تنها هدف، ورود به دانشگاه می شود؛
تیر خلاصی کنکور بر خلاقیت در نظام آموزشی / آموزش های غیردرسی جایی در زندگی دانش آموزان ندارد
 
از همان سال های نخستین ورود دانش آموزان به مدرسه، از طرف معلمان و والدین بارها و بارها به آن ها یادآوری می شود که تنها و مهم ترین راه برای موفقیت در زندگی عبور از غول کنکور است، به همین دلیل دانش آموزان هم فقط به کنکور می اندیشند و مطالعات غیردرسی در برنامه روزانه و حتی هفتگی آن ها جایی ندارد.
به گزارش عصرهامون، آموزش های غیردرسی، خواندن کتاب و پرورش ذهن، خلاقیت و قدرت تجسم کودکان و نوجوانان را افزایش می دهد و می تواند از این طریق تجربه های زیادی را به آن ها منتقل کند.

در سال های اخیر اوقات فراغت دانش آموزان اغلب با فضای مجازی پر می شود و به ندرت به خواندن کتاب های غیردرسی روی می آورند.

در طول سال تحصیلی نیز تمام هم و غم والدین و دانش آموزان این است که کتاب های درسی را مطالعه کنند و دیگر جایی برای خواندن کتاب و مجلات غیر درسی باقی نمی ماند.

به علاوه از همان سال های نخستین ورود دانش آموزان به مدرسه، از طرف معلمان و والدین بارها و بارها به آن ها یادآوری می شود که تنها و مهم ترین راه برای موفقیت در زندگی عبور از غول کنکور است، به همین دلیل دانش آموزان هم فقط به کنکور می اندیشند و مطالعات غیردرسی در برنامه روزانه و حتی هفتگی آن ها جایی ندارد.

همین امر سبب شده کودکان و نوجوانان گذشته که اکنون پدران و مادران امروزی هستند و نیز دانش آموزان کنونی ماشینی باشند و هدف های زندگی آن ها بر پایه موفقیت در کنکور و شرکت در کلاس های درسی و کنکوری خلاصه شود.

این موضوع توانایی حل مساله را در بزرگسالی آنان کاهش می دهد و خلاقیت و پرورش ذهن آن ها را با چالش رو به رو می کند.

آموزش های غیردرسی اگرچه سهم زیادی در کشف استعدادها و پرورش خلاقیت های دانش آموزان دارد، اما در سیستان و بلوچستان بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از ادبیات بومی برای کودکان و نوجوانان می تواند در پرورش خلاقیت، تجسم و شناسایی استعدادهای آن ها موثر باشد.

سیطره کنکور خلاقیت را در نظام آموزشی ما نابود کرده است

علیرضا باقری، مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه بیان کرد: برای ادبیات کودک و نوجوان انتظار می رود رویکرد مشخص باشد، آموزش ادبیات، پرورش خلاقیت های ادبی و یا تولید آثار مدنظر است.

وی بیان کرد: سیطره کنکور خلاقیت را در نظام آموزشی ما نابود کرده و اگر حرکت هایی هم انجام می شود از سر دغدغه مندی است، اما فضای عمومی حاکم بر کلاس های درس سبب شده سیطره کنکور فضا برای ارتباط میان معلم و دانش آموز ذوق و خلاقیت خیلی کمرنگ باشد.

مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سیستان و بلوچستان گفت: نبود فضای فیزیکی و معنوی لازم در آموزش و پرورش احساس می شود، پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان بسیاز مهم است و باید به آن پرداخته شود.

جشنواره های ادبی کودک و نوجوان؛ موثر در پرورش خلاقیت

باقری عنوان کرد: تولید آثار ادبی برای این حوزه بسیار است، در استان ما در گذشته جشنواره ای برگزار می شد که اتفاق بی نظیری در سیستان و بلوچستان بود و ای کاش استمرار می یافت.

وی ادامه داد: نوع ارتباط گیری مجموعه جشنواره چوپان با بچه ها بسیار خوب بود، به رغم نبود امکانات ارتباطی کنونی در گذشته نامه های زیادی از بچه ها دریافت می کردیم.

مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: استان ما جوانترین استان است و قابلیت های زیادی هم دارد است، اما با وجود گستردگی ارتباطات در سال های اخیر آن جنس از ارتباطی که در گذشته بین متولیان ادبیات کودک و بچه ها به عنوان مخاطب وجود داشت کمرنگ شده است.

انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۷۵۹۴


ارسال