دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ,20 September 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۴
تازیانه مشکلات بر پیکر صنایع دستی؛
وقتی هنر دست صنعتگران در گوشه انبارها خاک می خورد/ غفلت از بازاریابی و نگاه صادرات محور
 
نداشتن نگاه صادرات محور، نبود بسته بندی مناسب برای معرفی محصول، نداشتن برند و نام معتبر، عدم شناخت نسبت به بازارهای هدف و نبود بازاریابی درست در فروش محصولات صنایع دستی موثر است که نیاز به راهکارهای ویژه برای حل این مشکلات دارد.
به گزارش عصرهامون؛ صنایع دستی سیستان و بلوچستان قدمتی دیرینه دارد که برخی از آن ها به چند هزار سال برمی گردد، به رغم هنری که در این دست ساخته ها وجود دارد، هنوز آن گونه که باید در کشور و جهان شناخته نشده است و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

این در حالی است که در دیگر نقاط کشور صنایع دستی به خوبی مطرح شده و توانسته است بخشی از بازار داخلی را تصاحب کند و به سمت صادرات به کشورهای هدف پیش برود.

سیستان و بلوچستان اگرچه دارای دست ساخته های جهانی است و بسیاری از هنرمندان آن توانسته اند نشان ملی مرغوبیت و مهر اصالت یونسکو را برای آثار خود دریافت کنند، اما با این وجود هنوز به درستی مورد استقبال قرار نمی گیرد.

مشکلات زیادی در حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان وجود دارد که از جمله می توان به تولید صنایعی اشاره کرد که مطابق با میل و سلیقه مشتری نیست و عدم شناخت نسبت به بازارهای روز دنیا و سلیقه مشتریان بین المللی در این زمینه موثر است.

همچنین نداشتن نگاه صادرات محور، نبود بسته بندی مناسب برای معرفی محصول، نداشتن برند و نام معتبر هم می تواند در این فروش این تولیدات تاثیرگذار باشد و صنعتگران را همچنان در پیچ و خم تولید محصولاتی که چندان قابلیت فروش ندارند نگه دارد.

تولیدات صادرات محور و عرضه شکیل صنایع دستی

محمدعلی ابراهیمی، کارشناس ارشد گردشگری و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: به اعتقاد کارشناسان صنایع دستی و دست اندرکاران این حوزه، صنایع دستی سیستان و بلوچستان زمانی در عرصه بین‌المللی موفق خواهد بود که هنرمندان و فعالان این عرصه با بازارهای کشور و دنیا آشنا شوند و ذائقه و نیاز مردم را بشناسند.

وی ادامه داد: بسته‌ بندی شکیل برای عرضه صنایع دستی و همچنین وجود بنگاه ‌های غیردولتی صادراتی در کشور از نیازهای حوزه صنایع دستی است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که در دنیای امروز مطابق با سفارش مشتری کالا تولید می کنند و ما نیز باید به همین سمت و سو حرکت کنیم و تولیدات صادرات محور داشته باشیم.

کارشناس ارشد گردشگری و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از مشکلات صنایع دستی استان دسترسی نداشتن صنعت گران به تولیدکنندگان بسته بندی است، از طرفی برخی از صنعت گران تمایلی ندارند برای بسته بندی، هزینه کنند.

ابراهیمی عنوان کرد: هیچ نهادی هم روی این دسته از افراد نظارت ندارد، ما باید به جایی برسیم که صدور پروانه تولید در صنایع دستی را به شرط داشتن بسته بندی ارائه دهیم.

وی بیان کرد: در بسته بندی صادرات در ایران و به طبع در سیستان و بلوچستان، هزینه آن گاهی اوقات از تولید شی صنایع¬ دستی بالاتر است و این لطمه بزرگی به صادرات صنایع دستی می‌زند.

بازاریابی تولیدات و شناسایی بازار هدف

کارشناس ارشد گردشگری و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشوری مثل چین نیازهای بازار هدف را نه تنها در حوزه صنایع دستی بلکه در تمامی حوزه¬های تولیدی خود درنظرگرفته است.

ابراهیمی بیان کرد: به طوریکه از چندین سال قبل، نماینده هایی را برای بازاریابی تولیدات خود به کشورهای مختلف دنیا گسیل کرده تا سلیقه و علاقه مردم دنیا را ارزیابی کنند و مطابق با سلیقه و علاقه آنها، کالا تولید کند و به همین دلیل امروز به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اگر ما فقط از بازارهای هدف شناخت داشته باشیم به طور قطع همه مردم دنیا علاقه دارند صنایع دستی ما را بخرند و صنایع دستی ما خریدار دارد و چنانچه نگاه مان در تولید و بازاریابی، کاملا سنتی باشد این مشکلات وجود خواهد داشت.

کارشناس ارشد گردشگری و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان بیان کرد: خوشبختانه شماری از جوانان هنرمند استان به این باور رسیده اند که باید بازارهای هدف را بشناسند و امروز آنها بر بازارهای هدف صنایع دستی شناخت و اشرافیت پیدا کرده اند.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۷۸۲۶


ارسال