تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۴
عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی است و خداوند متعال با برگزیدن حضرت علی(ع) به عنوان ولی و امام امت، دین و نعمت را بر امت اسلام کامل کرد.
غدیر  اساس اتحاد و وحدت مسلمانان است/شرح حدیث غدیر خم در بیش از 300 منبع اهل سنت
به گزارش عصرهامون به نقل از زاهدنیوز، عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی است و رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مسئله غدیر می‌فرمایند: «مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد راهداری کارشناس امور مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام در سال دهم هجرت برای انجام فریضه حج به مکه عزیمت کرد، وجود نازنین نبی اکرم در طی ده سالی که در مدینه تشکیل حکومت داده بود تنها یک بار به سفر حج تمتع شرفیاب شد و آن هم در همین سال بود و حدود 120 هزار نفر از مسلمانان ایشان را همراهی می کردند.

وی افزود: این آخرین حج پیامبر اکرم(ص) بود و در طی 10 سال قبل، حجی انجام نداده و تنها یک عمره مفرده به جا آوردند لذا آن را حج الوداع نامیدند، پس از پایان مناسک، مردم یمن در مکه با ایشان وداع و بقیه پیامبر را همراهی کردند تا اینکه آن حضرت به وادی غدیر رسید، در سه مایلی جحفه در کنار برکه ای به نام غدیر وحی الهی بر ایشان نازل شد.

بیان حدیث غدیر توسط محدثین شیعه و سنی

وی خاطرنشان کرد: آیه 67 سوره مائده از آخرین آیات نازل شده قرآن بر پیامبر(ص) توسط فرشته وحی در غدیر بر ایشان نازل و تلاوت شد که چند نکته در آن نهفته است ابتدا اینکه اگر نبی اکرم(ص) این ابلاغ را نداشت رسالتش کامل نمی شد و خداوند رسالت حضرت محمد(ص) را ناقص می دانست و با انجام این ماموریت در وادی غدیر دین اسلام تکمیل و اتمام حجت از جانب خداوند بر بندگان انجام شد.

حجت الاسلام راهدار با بیان اینکه خداوند در آیه 67 سوره مائده می فرماید من تورا در برابر بدخواهان حفظ می کنم و باید این ماموریت سنگین را انجام دهی، تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) دستور خداوند را اجرا کرد ، لذا محدثین شیعه و سنی و بزرگان تشیع و تسنن مانند طبری، ابو نعیم اصفهانی، ابن عساکر، ابواسحاق، جلال الدين سيوطي و از صحابه افرادی مثل ابن عباس، ابوسعید خدری ، این آیه که در غدیر خم نازل شد را ذکر کرده اند.

وی ادامه داد: اما برخی از برادران اهل سنت بر این باورند که این آیه در صفا و مروه نازل شده است اما دستور ابلاغ آن در غدیر خم بر پیامبر وحی شد و بعضی نیز بیان کرده اند که نزول آن در غدیر است و در این واقعه پیغمبر خدا ماموریت می یابد حضرت علی(ع) را به عنوان مولای مومنان معرفی کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه همه مسلمانان جمع شدند و کاروانها به جمعیت ملحق شدند نماز ظهر را خواندند، سپس پیامبر اکرم(ص) دستور می دهد از جهاز شترها منبری بسازند و ایشان از آن بالا رفتند، اذعان کرد: نبی اکرم(ص) به ستایش خداوند پرداخت و فرمود ای مردم آخر عمر من است و از میان شما خواهم رفت اما دو چیز گرانبها نزد شما به امانت می گذارم ثقل اکیر یعنی کتاب خدا که یک سوی آن در دست خداوند و طرف دیگر آن در دست شماست و به این حبل الله چنگ زنید.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) دومین مورد ثقل اصغرو یا اهل بیت نامید و فرمود این دو، تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند آگاه باشید از آنها پیشی نگیرید سپس فرمود«من کنت مولا فهذا علی مولا» من مولای شما هستم و هرکس که من مولای او هستم علی بن ابی طالب مولای اوست.

ریشه واقعه غدیر خم قرآنی است

وی گفت: واقعه غدیر خم رویداد بسیارمهمی است که هرگز از ذهن ، نقل، کتاب و قلم مسلمانان اعم از شیعه و سنی محو نخواهد شد و در مباحث محدثین، مفسرین، فیلسوفان ،متکلمین شعرا و بزرگان بیان شده است و یکی از علل جاودانگی آن نزول آیه قرآن درباره آن است و تا قرآن در میان ماست این واقعه تاریخی نیز زنده و تا قیامت همراه ما و جاودان خواهد بود.

حجت الاسلام راهدار ریشه واقعه غدیر خم را قرآنی خواند و تصریح کرد: حداقل دو آیه سوره مائده در این باره است و پیغمبر خدا(ص) پس از این واقعه به همسران خود که دراین سفر همراه وی بودند و به مردم فرمودند به علی بن ابی طالب تبریک بگویید و این عید را از همان جا بنا نهادند و اصحاب به امیرالمومنین تبریک گفتند و آن روز هنگام شادی و جشن بود و خود نبی اکرم(ص) موسس این عید بزرگ است چرا که در این روز دین کامل شد و دیگر کتاب و پیامبر دیگری برای بشریت نیاز نیست.

غدیر اساس اتحاد و وحدت مسلمانان است

وی ادامه داد: عده زیادی از بزرگان اهل تسنن این واقعه را ثبت کرده اند مانند طبری که درباره غدیر کتابی به نام الولایه نوشته و حدیث غدیر را به هفتاد طریق از پیغمبر خدا نقل کرده ، ابن عقده کوفی رساله ای به نام ولایت نگاشته و این حدیث را از 150 نفر از صحابه پیامبر بیان کرده است، ابوبکربن محمد بن عمربغدادی معروف به جحانی این حدیث را به 25 طریق از نبی اکرم ثبت کرده و تعداد کسانی که پیرامون این موضوع کتاب نوشته اند، زیاد است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه غدیر یکی از اساس اتحاد و وحدت مسلمانان است، افزود: همان گونه که پیامبر(ص) در غدیر خم همه مسلمانان را در کنار یکدیگر جمع و این موضوع را ابلاغ کرد و فرمود به امیرالمومنان تبریک بگویید و این یکی از نشانه های اتحاد است و هیچ کس از بزرگان شیعه و سنی این واقعه مهم را انکار نکرده اگرچه ممکن است در معنای برخی الفاظ اختلافی باشد اما در اصل این واقعه تاریخی هیچ اختلافی وجود ندارد.

شرح حدیث غدیر خم در بیش از 300 منبع اهل سنت

حجت الاسلام والمسلمین جواد طاهری کارشناس مذهبی نیز به خبرنگار ما گفت: واقعه غدیر خم از اتفاقات مهم تاریخ اسلام است که در اواخر عمر پیامبر گرامی اسلام اتفاق افتاد و بعد از ۷۰ روز نبی خدا از دنیا رفتند.

وی افزود: اتفاق بزرگ غدیرخم شاید از جانب مخالفان مورد انکار واقع شود و یا عده ای اصل واقعه را قبول داشته باشند و مفاد آن را قبول نکنند چراکه همیشه اتفاقات مهم ممکن است تحریف شود تا اثرگذاری آن کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: انکار واقعه غدیر همانند عاشورا امکان پذیر نيست و عده ای شاید سعی کنند محتوای آن را تغییر دهند جمله من کنت مولا فهذا علی مولا جمله ای متواتر است که در کتب روایی و تفسیری مسلمانان بسیار نقل شده است.

حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: دیدگاه شیعه و سنی درباره هدف غدیر متفاوت است و از دیدگاه شیعه آن تعیین مسیر هدایت عمر امت از طریق تعیین جانشین و به تعبیری تعیین جانشینی پیامبر اکرم از سوی خداوند است و راه های زیادی برای اثبات هدف غدیر به عنوان تعیین جانشین و نه دوستی وجود دارد.

وی ادامه دارد: قرائنی وجود دارد که بر این موضوع دلالت می کند که واقعه غدیر نمی‌تواند صرفاً برای بیان دوستی باشد همچنین شاعران بزرگی همچون حسان بن ثابت در واقعه غدیر حضور داشتند و اشعاری درباره آن سروده و در مجامع ایراد کردند که مفاد غدیر را تعیین جانشینی و نه اعلام دوستی می دانستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خطبه غدیرخود دلیلی بر اهمیت موضوع آن است اگر متن خطبه را مطالعه کنید نشان می دهد که سیاقی که این جمله قرار گرفته نمی تواند نشان دهنده دوستی باشدوقتی کلمه ای مانند مولا چندین معنا دارد در قرائن حالیه، معنای ان مشخص می شود.

وی اذعان کرد: اجتماع غدیر در آن زمان بزرگترین جمعیت و برای بیان مسئله ای مهم است حداقل ۱۲۰ هزار نفر در این اجتماع حضور داشتند که ۷۰ هزار نفر از مدینه بودند ۱۲ هزار نفر از یمن و پنج هزار نفر از مکه حضور داشتند دستور پیامبر مبنی بر بازگشت حجاج جلو رفته و ملحق شدن سایر افراد به جمعیت، توقف در آن مکان و همراه شدن مردم مکه نشان می دهد که پیامبر خدا قصد داشتند مسئله ای مهم و کلیدی را مطرح کنند که همه باید این موضوع را ببینند و بشنوند.


وی افزود: عنوان حج پیامبر خدا به حجه البلاغ که بعدها در دوره ی بخاری به حجه الوداع و حجه الاسلام رایج شد نشانه دیگری بر اهمیت موضوع بیان شده در غدیر است.

وی گفت: پیامبر خدا در واقعه غدیر بیش از یک ساعت درباره جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام به صحبت پرداختند در حالیکه پیش از این خطبه های کوتاه ایراد می کردند اما به دلیل اهمیت این موضوع دستور دادند سایه هایی فراهم شود و عده ای خطبه ها را برای سایرین نقل کنند هنگام سخنرانی از مردم اقرار می گرفتند اینها تنها با دوست داشتن تناسبی ندارد.

حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: تمام واجبات دینی تا آن زمان توسط پیامبر بیان شده بود و تنها مسئله باقی مانده موضوع جانشینی پیامبر اکرم(ص) بود با توجه به اینکه رسول اکرم کمتر از سه ماه از این واقعه وفات کردند واجبی به این اندازه عمومی و جدی بیان نشده بود.

وی گفت: نشانه دیگر درباره اهمیت موضوع، دستور پیامبر اکرم مبنی بر بیعت با علی بن ابی طالب به عنوان امیرالمومنین به مدت ۳ روز پس از واقعه غدیر و عمامه گذاری پیغمبر اکرم (ص)بر روی سر امیرالمومنین بود یعنی رسول خدا عمامه خود به نام سحاب را بر سر علی ابن ابیطالب نهاد سنت عرب اینگونه بود که هنگام تعیین جانشین تاج خود را بر سر او می نهاد و در این جا پیامبر اکرم عمامه خود را بر سر امیرالمومنین گذاشت.

غدیر عیدالله اکبر است

وی اظهار کرد: روز غدیر توسط نبی اکرم (ص) به عنوان عید اعلام شد و از آن به عنوان عید الله اکبر یاد کردند شرح واقعه غدیر در 300 منبع تاریخی و تفصیلی اهل سنت نشانه دیگری بر اهمیت این حادثه تاریخی اسلام است ۱۱۰ صحابی و ۸۰ تابعی از جمله خلیفه دوم این واقعه را نقل کردند و این نشان دهنده اهمیت مسئله مطرح شده در غدیر خم است.

حجت الاسلام طاهری افزود: تشخص زمانی و مکانی برای بیان موضوع غدیر بیانگر اهمیت این موضوع است اگر این مهم در کعبه یا منا مطرح می‌شد ممکن بود با موضوع حج تداخل پیدا کند اما غدیرخم جز برای ابلاغ جانشینی امیرالمومنین و ولی خدا نبود و هیچ واجب دیگری اتفاق نیفتاد البته نقل شده است که پیامبر خدا در منا ۱۲ امام را معرفی کردند اما هنگام بیان اسامی عده‌ای از منافقان تکبیر می‌گفتند تا مردم متوجه آن نشوند.

وی تاکید کرد: پیامبر خدا بعد از خواندن خطبه غدیر به مردم دستور دادند که با حضرت علی به عنوان امیرالمومنین سلام دهید این تعبیر برای فرمانده و رهبر جامعه استفاده می شد و دلالت بر دوستی نداشته ، عید غدیرخم روز بسیار بزرگی است و پیشنهاد پیامبر خدا نه برای برای مسلمانان بلکه برای جامعه بشریت این بود که دستورات دین را بشنوید و برای اجرای آن تشکیل حکومت دهید تا سبب سعادت دنیوی و اخروی همه بشریت شود.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcf0xdyxw6djya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما