تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۳
در این چند ساله تاریخ ایران را شخم زدند تا بگویند خاندان پهلوی متخصص و محبوب بودند. شگرد «بازخوانی برای تحریف» مرور خاطرات مردم به صورتی است که رسانه بیگانه دوست دارد.
شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک 29: بازخوانی برای تحریف
 
به گزارش عصرهامون به نقل از خبرگزاری فارس تاریخ فقط علم مرور گذشته و عبرت گرفتن نیست بلکه رسانه کاری کرده است که تاریخ علم درک امروز و ساختن فردا شده است. چند سالی است که تاریخ ایران معاصر مورد توجه جدی رسانه های بیگانه قرار گرفته است، هدف آن هم فقط بیان قصه های گذشته نیست بلکه تاثیر در سیاست امروز ایران است. اینجاست که شگرد رسان های ” بازخوانی برای تحریف “ به میدان می آید.
در این چند ساله تاریخ ایران را شخم زدند تا بگویند خاندان پهلوی متخصص و محبوب بودند. هر کاری کردند تا بگویند آمریکا و انگلیس در تاریخ ایران نقش سازنده ای داشته اند. شگرد ”بازخوانی برای تحریف“ مرور خاطرات مردم به صورتی است که رسانه بیگانه دوست دارد.
 
 
علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” بازخوانی برای تحریف “ گفت: این تکنیک از تکنیک های آلفا است که در حوزه شناختی برای تاثیرگذاری روی فرآیند ذهن مخاطب، جهت دریافت، تحلیل و جمع بندی اطلاعات موثر است.
وی افزود: در این مسیری که شما دارید حرکت می کنید نسبت به هر پدیده ای شما یک عقبه (back  ) دارید، یا شنیدید و یا در آن بودید، از این دو حالت خارج نیست، اگر شنیده باشید و یا اگر دیده باشید، زمان باعث شده بین شما ( بین ذهن شما ) و ریزِ اطلاعاتی که در آن واقعه اتفاق افتاده، یک فاصله ای بیافتد.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: اگر حضور داشته باشید که ناظر هستید اما اگر حضور نداشته باشید پس همه آن،  روایتی است که شنیدید.رسانه آن ریزِ اطلاعات را شروع می کند به بازخوانی مجدد برای اینکه بتواند اصل واقعه را در ذهن مخاطبانش تحریف کند.  
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی  تاکید کرد تحریف جزو تکنیک های عملیات روانی است اما تکنیک بازخوانی برای تحریف علوم شناختی می شود.
داودی گفت: به عنوان مثال شبکه من و تو ، ایران اینترنشنال ،  بی بی سی و... این گونه از اطلاعات ریزِ خاندان پهلوی صحبت می کنند که مثلا اعلی حضرت خودشان با دست خودشان نان درست می کردند و برای مردم می بردند در واقع چرت و پرت تحویل مخاطب می دهند.
وی افزود: یا مانند قصه رضا خان،  بگونه ای این ریز اطلاعات را کنار همدیگر می گذارند که مخاطب اساسا احساس می کند خاندان پهلوی در حق شان اجحاف شده است و متاسفانه یک استاد دانشگاه با علاقه ای وافر رضاخان شناس شود.
کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد بنابراین بازخوانی ریز اطلاعات برای تحریف همان واقعه ای که تازه خودِ‌ فرد در آن واقعه حضور داشت که اگر نبود کارشان راحت تر می شد، قلمداد می شود.
داودی گفت: این خود یک مسیر است، مسیری که برای مخاطب طراحی می کنند، همه آن وقایع پیشین را به واسطه همین مسیر، مخاطبان بازخوانی و تحریف می کنند.
شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
مادامیکه حوزه شناختی را نشناسیم ، نمی‌ توانیم اتفاقاتی را که رخ می ‌دهد درک کنیم چرا که انتخاب یک محتوا از میان هزاران محتوایی که در جریان است یا انتخاب یک جریان خبری برای نشر در مقابل سایر جریانات خبری که جاری است، نیاز به شناخت عمیق ‌تری از انسان دارد و آن نظام انتخاب ‌گر مغزی است.
علوم شناختی در کشورهای دیگر جهان هم مورد توجه بسیار است به طوری که در حال حاضر دانشگاه ‌هایی در سراسر جهان علوم شناختی را با هدف دگرگون کردن جامعه خود به دانشجویان تدریس می‌کنند ، با این وجود می توان به خوبی لزوم بهره گیری از علوم شناختی در رسانه را نیز درک کرد.
همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم‌ گیری هستیم ، روزانه ممکن است ده ‌ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی بگیریم که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که داریم اثرات خرد و کلانی به همراه داشته باشد. هر اندازه که این تصمیمات دقیق تر و صحیح تر باشد، مسیر رو به جلوی حرکتی ما هوشمندانه تر پیموده خواهد شد، برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است، بارها دیده ‌ایم که تصمیم‌ های غلط چه خسارت ها و زیان‌ هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.
در ریشه یابی بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در سطح با آن مواجه هستیم، به تصمیمات غلط فردی یا سازمانی می رسیم. بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که اعضاء آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند. سوال اینجاست که یک رسانه چطور می‌تواند به ارتقاء سطح تصمیم گیری و کیفیت بخشیدن به آن کمک کند؟ مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه ‌ها می‌ شنوند و می ‌بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می ‌خورد اما در فرآیند تصمیم ‌گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکردهای ذهن و مغز انسان مرتبط است. تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم‌ گیری است در ذهن و مغز انسان صورت می گیرد و رسانه ‌ها تلاش می‌کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. بنابراین ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکرد رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.
این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.
روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.
انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcjivev8uqexhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما