پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ,28 October 2021
0
Share/Save/Bookmark
۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
گفتگو با معلم نمونه کشوری درسیستان و بلوچستان
پیشه معلمی اسباب توسعه پایدار و تعالی همه جانبه ی انسان است
 
معلم نمونه کشوری درسیستان و بلوچستان گفت: پیشه معلمی اسباب توسعه پایدار و تعالی همه جانبه ی انسان است.
به گزارش عصر هامون به نقل از خط اول ،زهره افشاری دبیر فلسفه و منطق ناحیه یک زاهدان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق- دانشگاه پیام نور – تهران با ۲۴ سال سابقه ،دبیر مدارس زاهدان و استاد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد.
وی تا کنون ۲ بار به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده است ، امسال به مناسبت هفته‌ی گرامیداشت مقام معلم، عنوان معلم نمونه از استان سیستان و بلوچستان را در سطح کشور به خود اختصاص داده است؛ به همین دلیل دقایقی را با او به گفتگو پرداختیم.
- چه عواملی باعث شد که شما به عنوان معلم نمونه انتخاب شوید؟ به نظر شما ویژگی های یک معلم نمونه چیست؟
مطالعه و پژوهش، به روزرسانی و بهبود توانمندی های شغلی و حرفه ای، اندیشه دائمی، احساس مسئولیت و تعهد به انجام مسئولیت، کسب ، بهبود و ارتقای دائمی آمادگی ها و توانمندی های شغلی ، علاقه به دانش آموزان و حضور در مدرسه در جمع آنان و همکاران ساده و مهربان، دلسوز و ارجمند آموزشگاه باعث شد.
- فعالیتهای علمی و پژوهشی که تاکنون داشته اید ؟
تالیف (گرد‌آوری، ساده سازی و ساماندهی) و چاپ یک کتاب درسی دانشگاهی، ۳ عنوان کتاب کمک درسی متوسطه ، تالیف ۳ عنوان مقاله و چاپ در نشریات ISI و ISC ، تالیف و چاپ ۳ عنوان مقاله در نشریات رشد قران ومعارف اسلامی، ارائه ی بیش از ۱۰ مورد مقاله در کنفرانس های علمی- پژوهشی بین المللی و ملی، انجام (مجری – همکار) پژوهش های میدانی در امر آموزش و پرورش شهروندان و…
- از آموزه های شهید مطهری چگونه می توان در زندگی فرهنگی و عملی استفاده کرد؟
با مطالعه و آشنایی با اندیشه های متعالی حضرت ایشان و تلاش در جهت فهم و کاربست آنها در اندیشه، زندگی فردی و اجتماعی خود.
- چه اهداف و برنامه هایی برای اکنون و آینده دارید؟
- مطالعه و پژوهش، اندیشه در جایگاه متعالی معلمی و تلاش دائمی و روزافزون در توسعه و تعالی توانمندی های شغلی و حرفه ای ، این آن چیزی است که باید باشد و در نتیجه، انجام بهینه مسئولیت های شغلی پذیرفته شده به تائیدات ذات باری.
- کدامیک از معلمان دوران دانش آموزی خودتان را می توانید به عنوان معلم نمونه یاد کنید؟
می اندیشم که همه معلمان من در تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش من در طول دوران تحصیلات رسمی در نهاد آموزش و پرورش مهم و اثر گذار بوده اند. آنچه مردمان جامعه می شوند، محصولی است که آموزش و پرورش کاشته ومعلم آن را آموزش داده و پرورش داده است. اما به نظر می رسد که جایگاه ویژه و نخست را معلم کلاس اول دبستان من به عهده دارد.
- خلاقیت چه رابطه ای با معلمی دارد؟
معلم با دانش آموز، محیط آموزشی، فرایندهای آموزش و پرورش و … سروکار دارد. دانش آموز محصول خلاقیت خداوند است که به خود فتبارک ا… گفته است. خداوند جهان آفرینش را از خود ، خلق نموده است. از این رو تمامی ابنای بشر که اینک با عنوان دانش آموز در آموزشگاه و کلاس درس حضور می یابند، خلاق آفریده شده اند. علم، آموزش و پرورش ، محیط های یادگیری و … نیز خلاق آفریده شده اند، معلم با این مجموعه خلاق سروکار دارد. پس لاجرم باید خلاق باشد. و حتی اگر نباشد، خود این مجموعه، به تجربه، او را خلاق می نمایند.
- نظر شما درباره شهادت معلم شهید جواد نوروزی و امثال ایشان توسط گروهک تروریستی چه می باشد؟
شهادت، برترین فضیلتی است که خداوند تبارک و تعالی، تنها، آن را به برگزیدگان خود، مرحمت می نماید.
- معلمی یعنی چه ؟
معلمی یعنی به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن امانت های به ودیعه نهاده شده ی خداوندی در نهاد ابنای بشر.
- سهم جامعه در کنار معلمین در خصوص تربیت نسل فردا چیست؟
جامعه به شرط قبول مسئولیت و انجام مسئولیت های پذیرفته شد، سهم زیادی می تواند در تربیت ابنای بشر ایفا نماید. یعنی قبول این که مجرا و مجری خردمندانه و صحیح تعلیم و تربیت شهروندان نهاد آموزش و پرورش و در راس آنها در انتهایی ترین حلقه ی اثربخشی فرایندهای سرنوشت ساز تعلیم و تربیت، معلم است و انجام وظیفه و اجرای مسئولیت خود یعنی تامین و تهیه نیاز ها و امکانات آموزش و پرورش جذاب و اثربخش برای ارائه ی آموزه های تعیین شده وتحقق اهداف تبیین شده در نظام تعلمی و تربیت شهروندان در ابعاد معنوی، مادی و … می باشد.
اگر به شما بگویند یک جمله بر روی تخته سیاه بنویسید چه می نویسید؟
معلم و معلمی، اسباب توسعه پایدار و تعالی همه جانبه ی انسان است.
عدالت آموزشی در نگاه یک معلم؟
ایجاد فرصت های متعدد، متنوع، متناسب، جذاب و لذت بخش یادگیری برای تمامی دانش آموزان توسط معلم و توسط آموزشگاه و توسط دستگاه آموزش و پرورش و توسط سایر نهادهای اجرایی جامعه و توسط کلیه احاد جامعه.
چه وقت در تدریس و معلمی خسته می شوید و چکار انجام می دهید؟
شاید هیچ گاه تدریس، برایم خسته کننده ­ی،­ خسته کننده و کسالت آور نبوده است. تدریس، خسته کننده ی لذت بخش است. مثل پرداختن به باغبانی، که خسته کننده است اما لذت بخش است که به شکوفایی دانه های پنهان در خاک می انجامد. معلمی نیز به تولید دانایی و توانایی و در یک فرایند مستمر به تولید اندیشه می انجامد. اندیشدن، والاترین گوهر انسانی است. اما به هر دلیلی، شاید به دلیل دل نازکی های معلمی، عدم انجام مسئولیت ها و وظایف اجرایی دستگاه آموزش و پرورش در تمهید مقدمات حضور و جلوس معلم در محیط آموزش و کلاس درس، و بدتر از آن عدم پذیرش مسئولیت و تاسف بارتر از آن عدم تلاش اثربخش در رفع آنها و اسفناک تر از آن، آوردن هزاران دلیل برای به نتیجه نرسیدن تلاش ها و متهم نمودن این و آن، در مسیر تعلیم وتربیت داشن آموزان دلسرد کننده است. حکیم متعالی، ابن سینا در جایی گفته است: اگر برای یک کار اشتباه، هزار دلیل درست بیاورید، می شود هزار و یک اشتباه. اشتباهات مان را از سر صدق بپذیریم و با ایمان به خداوند، و طلب توفیق از بارگاه او، در صدد اصلاح و جبران و رفع آنها برائیم.
در تدریس خود از چه روشها و شیوه هایی استفاده می کنید که تفاوت ایجاد می کند؟
تلاش می شود با توجه به استعدادهای محتوای آموزشی و امکانات آموزگاهی و علائق دانش آموزان وتوانایی های خود، از روش های متنوع یاددهی- یادگیری به صورت فعال و لذت بخش استفاده گردد. تا خدا چه توفیق دهد ودر عمل چه پیش آید.
- به عنوان جمع بندی اظهاراتتان موردی اگر هست بفرمایید؟
یقینا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جوامع مختلف انسانی در گوشه و کنار دنیا، ریشه در ناتوانی های فرهنگی شهروندان جامعه دارد. باید به خاطر آورد که اسم قدیم دستگاه آموزش و پرورش، اداره فرهنگ بوده است. در قدیم در هر جامعه ای که برای حضور دستگاه آموزش و پرورش شرایط فراهم گردیده، گفته می شد آنها اداره فرهنگ دارند. آموزش و پرورش، آموزشگاه و معلم، شبیه خانه کودک، دانش آموزان را نگه می دارند تا بزرگ و عاقل شوند!! که نمی شوند!!!! بلکه آموزش و پرورش، آموزشگاه و معلم، به ایجاد و مدیریت فرصت برای شکوفایی، بزرگ شدن و عاقل شدن آنها می پردازد. از این رو به نظر می رسد که پرداختن به امر آموزش و پرورش رسمی شهروندان توسط افراد آموزش دیده تربیت شده، توسعه یافته و متعالی با عنوان معلم، تنها راه توسعه ی همه جانبه و تعالی پایدار جامعه و برون رفت از بن بست های روزافزون فعلی در کشور می باشد.
انتهای پیام/9031
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۵۲۲۳۱


ارسال