تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخصهای رضایت از عملکرد شهرداریها محسوب می شود.
وضعیت نامناسب آسفالت داد مردم را در آورده است/ مسئولین ذی ربط مشکلات آسفالت خیابانها را دریابند
به گزارش عصر هامون، شهر زاهدان جزو شهر های بزرگ کشور محسوب می شود، اما آسفالت بی کیفیت معابر برازنده کلان شهری با جمعیت نزدیک به 850 هزار نفر نیست، کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و هم چنین یکی از شاخصهای رضایت از عملکرد شهرداریها محسوب می شود. طی سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله مسائلی بوده است که شهرداریها با آن دست به گریبان بوده اند. شهر زاهدان ، هم چون سایر شهرهای استان و به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان سالهاست که از کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت معابر رنج می برد.
البته این دغدغه ذهنی تنها مربوط به رانندگان نبوده و نیست، بلکه شهروندان را نیز درگیر خود کرده، به طوری که بارها و بارها از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده‌اند.
کافیست سوار وسیله نقلیه‌‌ای باشی تا در مسیر مبدأ تا مقصد، بارها و بارها بالا و پایین رفتن خود را در فرورفتگی و برآمدگی خیابان‌ها ببینی؛ آنجاست که حتی اگر با صدای بلند از این وضعیت ابراز گلایه‌مندی نکنی، زیر لب و یا حداقل در درون خودت، از این وضعیت شاکی می‌شوی.
خدا به داد زمانی برسد که سوار اتوبوس شده باشی، شلوغی اتوبوس و فشردگی مسافران یک طرف؛ بالا و پایین رفتن آن به خاطر ناهمواری خیابان‌ها و وضعیت نامناسب آسفالت از طرف دیگر.
اغلب مردم دیگر به این وضعیت عادت کرده‌اند به خاطر اینکه دیگر اعتراضی به این وضعیت ندارند؛ شاید هم معترض هستند اما وقتی می‌بینند هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، سکوت را ترجیح می‌دهند.
جهت بررسی این مشکل شهر به میان مردم رفتیم تا نظر آنها را در مورد وضعیت نامناسب آسفالت شهر زاهدان جویا شویم.
شهروندی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص مشکلات معابر شهری می گوید: جز چند خیابان اصلی شهر بقیه خیابان ها زاهدان وضعیت بسیار بدی دارد، چاله های بزرگ در وسط خیابان ها هم به وسایل نقلیه آسیب می رساند، و هم نمای زشتی به شهر می دهد. او ادامه می دهد: این وضعیت معابر شایسته کلان شهری مانند زاهدان نیست، مسئولان شهری در خواب بسر می برند.
آقای رضایی که راننده تاکسی است در پاسخ به مشکلات معابر شهر زاهدان می گوید: شرایط آسفالت شهر بسیار بد است، آخر ما چه گناهی کرده ایم که راننده تاکسی شده ایم، هرچه در می آوریم باید خرج تعمیر جلوبندی ماشین کنیم. وی ادامه می دهد: وقتی به شهر های دیگر می روم افسوس می خورم، کاش مسئولین شهری زاهدان اندکی به مردم فکر می کردند.
شهروندی دیگری که خواست نامش فاش شود در این خصوص اظهار داشت: بنده ساکن خیابان سعدی هستم، در این خیابان چاله چوله ها بسیار زیاد است، البته بعضی چاله ها، چاه هستند، بارها به همراه اهالی محل به شهرداری مراجعه کرده ایم، اما وضعیت این خیابان تغییر نکرده است.
خانم خمر در پاسخ به مشکلات آسفالت خیابان های شهر به خبرنگار ما گفت: مدت‌هاست آسفالت خیابان‌های زاهدان در وضعیت نامناسبی قرار دارد، به طوری که می‌توان آن را به لباسی تشبیه کرد که صد جای آن وصله‌دوزی شده است. وی ادامه داد: امروز دغدغه اکثر مردم شهر وضعیت نامناسب خیابان ها است.
متوسط عمر آسفالت در سایر کشورها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است؛ با این حال بر اساس قانون اصول مهندسی و به گفته کارشناسان عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی و چیزی حدود سه تا چهار سال است. با این وجود، در شهر زاهدان اغلب معابر در طول سال نیاز به بازسازی مجدد از طریق لکه گیری و یا روکش دارند. این وضعیت سالانه هزینه زیادی را بر شهرداری که خود با چالشهای مالی عدیده ای مواجه است، تحمیل می کند. بنابراین، نیاز به بهبود کیفیت آسفالت مورد استفاده در معابر از طریق بهبود مصالح مورد استفاده در تهیه آسفالت، استفاده از نظرات متخصصان این حوزه، نظارت درست و منطقی بر نحوه آسفالت معابر و نگهداری صحیح معابر بسیار ضروری است.
یکی دیگر از عوامل اصلی کیفیت پایین معابر شهری، کنده کاری خیابان ها و معابر توسط سازمان های مختلف از قبیل آب و فاضلاب، مخابرات و سایر ارگان ها است. این حفاری های مداوم و بی پایان یکی از مهم ترین عوامل تخریب آسفالت خیابان هاست و متاسفانه شهرداری در این حوزه دخالت و کارایی چندانی ندارد؛ زیرا مشکل اصلی مربوط به زیرساخت های شهری و عبور بسیاری از تاسیسات از زیر خاک است. با این حال، در این حوزه مشکل اصلی عدم هماهنگی میان این سازمان ها با شهرداری ها است که هنگام حفاری خیابانها زمان تعمیر مجدد آن را افزایش می دهد.
نکته دیگر مربوط به غفلت از معابر فرعی شهر و توجه بیش از حد به معابر اصلی است. شهرداری ها به طور اعم سعی می کنند معابری که بیشتر در معرض دید هستند را همواره در وضعیت ایده آل نگهداری کنند، تا مورد هجمه کمتری از نارضایتی ها قرار گیرند. اما نکته اصلی در اینجاست که صرف بخش عمده ای از بودجه در چند معبر اصلی به هزینه سایر معابر شهر اتفاق می افتد و به لحاظ بودجه ای امکان توجه به سایر معابر را از شهرداری سلب می کند. بنابراین، اولویت بندی معابر و بهبود کیفیت آسفالت معابر می تواند مانع از دوباره کاری های سالانه و صرف هزینه های صرفه جویی شده در معابر فرعی گردد.
در هر حال باید گفت کیفیت نامطلوب آسفالت خیابان‌های اصلی شهر زاهدان و حتی کوچه‌پس‌کوچه‌های آن محل گلایه مشترک بیشتر افراد است که رفع این مشکل، همت مسئولان شهری را می‌طلبد.

انتهای پیام/ 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcjymei.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

زیباشهری
مدیرمحترم عصرهامون زیباشهر زاهدان که کلا فراموش شده وشاید به جاهایی رسیدگی شود که آشنای یکی از مسئولین شهرداری باشد.درحالی که بیش از 80درصد درآمد شهرداری زاهدان از زیباشهر است اگر مسیر شما به این مناطق افتاد عکس هایی بگیر کم لطفی نکنید.90درصد افرادی که به این منطقه می ایند به سختی آدرسی را پیدامی کنند.نه پلاک گذاری وحتی خیلی از خیابان ها اسمی ندارند .امیدوارم این دفعه تائید بزنی
ki asool peygiriye?
خدا خیرتون بده حرف دل ما رو زدین، خیابون سعدی چاله نیست، چاهه بخدا کافیه بیان ببینین.
ناشناس
ممنون از این خبر... بلاخره یکی پیدا شد حرف دل مارو زد.خدا کنه مسولین شهردای از خواب غفلت بیدار شن. متاسفم برای مسولین شهرداری زاهدان..