تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۸
گلایه مدیرکل تعزیرات حکومتی از عدم هماهنگی میان نهادها؛

قاچاق روزانه سوخت از سیستان و بلوچستان ۳برابر سوخت اختصاص یافته به استان است

استان سیستان و بلوچستان در حوزه فرآورده های سوختی و قاچاق کالا و ارز بعد از استان هرمزگان دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.
قاچاق روزانه سوخت از سیستان و بلوچستان ۳برابر سوخت اختصاص یافته به استان است
قاچاق روزانه سوخت از سیستان و بلوچستان ۳برابر سوخت اختصاص یافته به استان است
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از دادمردان، بحث توسعه فساد مالی ناشی از اقتصاد زیر زمینی و مصداق بارز آن قاچاق از عمده مشکلاتی است که اغلب کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند که در این خصوص استان سیستان و بلوچستان در حوزه فرآورده های سوختی و قاچاق کالا و ارز بعد از استان هرمزگان دومین رتبه را به خود اختصاص داده است.
از آنجایی که در میان استان های مرزی کشور، سیستان وبلوچستان به دلیل همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره در معرض قاچاق سوخت و تبعات ناشی از آن همچون تهدید اقتصاد ملی و ایجاد بحران در نظام های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، مالی و امنیتی و غیره واقع شده که در این میان استان های همجوار در درون کشور نظیر کرمان نیز در این مهم دخیل بوده و همواره این استان را با معضلات جدی تری همچون افزایش بیکاری و روی آوردن به شغل های کاذب، از بین رفتن سرمایه و سرمایه گذار و افزایش فقر مواجه کرده است.
موضوع قاچاق سوخت و قاچاق کالا و ارز در این استان مرزی امری غیر قابل انکار است که در این زمینه ارگان ها و نهادهای زیادی همچون تعزیرات حکومتی، نیروی ناجا و مرزبانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت پخش فراورده های نفتی و غیره باید تلاش هایی را در جهت کنترل و کاهش این پدیده ایفا کنند اما گویا عدم همکاری و هماهنگی بین دستگاه های نامبرده مانعی برای مقابله جدی با قاچاقچیان شده است که در این زمینه آمارها نشان می دهد روزانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت از مرزهای سیستان وبلوچستان قاچاق می شود که این میزان عمدتا توسط کاروان های خودرویی و چهارپایان وارد استان و بعد از آن نیز به مناطق مرزی منتقل می شوند.
در ادامه این مطلب باید گفت که بیشترین قاچاق سوخت در این استان از شهرستان سراوان رد و بدل می شود از همین رو تردد بیش از حد در جاده های جنوب شرق استان صحنه عجیب و غریبی نیست بلکه همین خودروهای حامل سوخت در جاده هایی می تازند که کمی مانده به پاسگاه های نیروی انتظامی به یکباره به بیراهه زده و گردبادی به وجود می آورند تا از دست ماموران و قانون فرار کند که این فرار را به افتخارات خود بیفزایند اما حقیقت تلخ این افتخار این است که بیکاری باعث شده تا تنها راه امرار معاش آنها برای ادامه زندگی همین باشد و بس! که اگر از آنان بپرسیم، قطعا از این کار پشیمان هستند اما چاره ای ندارند، وقتی اشتغال برای همه افراد جامعه فراهم نباشد عده ای مجبور به روی آوردن به این گونه شغل های کاذب می شوند و هنگامی که در بند قانون به دام می افتند باید سالهای جوانی خود را در پشت میله های زندان سپری کنند؛ هر چند این روزها دیگر قاچاق فقط در گالن های پلاستیکی انجام نمی شود و قاچاقچیان برای اثبات بی گناهی خود از مشک هایی برای قاچاق سوخت استفاده می کنند که روزگاری نه چندان دور از این مشک ها برای نگهداری شیر، کره و ماست استفاده می شد اما قانون راه گریزی ندارد و بالاخره به دام می افتند.
 
سیستان وبلوچستان دومین رتبه در قاچاق سوخت را در کشور به خود اختصاص داده است
در این زمینه خبرنگار دادمردان با مدیر کل تعزیرات حکومتی سیستان وبلوچستان به گفت و گو می پردازد که در ادامه می خوانید.
مرتضی مدنی فدکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما قاچاق سوخت را یک معضل برای استان دانست و افزود: از آنجایی که سیستان و بلوچستان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم جوار است قاچاق سوخت در آن به وفور صورت می گیرد به گونه ای که سیستان وبلوچستان دومین رتبه را بعد از استان هرمزگان در این حوزه به خود اختصاص داده است.
 
یکی از علل روی آوردن به قاچاق، تفاوت قیمت سوخت با خارج از کشور است
وی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت بیشترین اولویت را در قاچاق دارد، گفت: وجود مرز مشترک با دو کشور همسایه باعث شده عده ای گرایش به سمت قاچاق به ویژه قاچاق سوخت داشته باشند که عمده دلیل آن نیز بعلت عدم ایجاد اشتغال و توجه به معیشت مرز نشینان، تفاوت فاحش قیمت سوخت در داخل کشور با خارج از مرز و گاها نیز عدم هماهنگی بین دستگاه های مربوطه است که باعث بوجود آمدن این پدیده شده است.
 
تشکیل شبکه های مافیای قاچاق سوخت از جمله آسب های قاچاق در استان است
این مسئول با بیان اینکه بیشترین قاچاق از شهرستان سراوان انجام می گیرد، بیان کرد: تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی بحث قاچاق کالا و ارز به بدنه جامعه استان تحمیل می شود که این مهم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.
وی از جمله تبعات و آسیب هایی که قاچاق سوخت به دنبال دارد را قانون گریزی و نافرمانی اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: تشکیل شبکه های مافیای قاچاق سوخت، خروج سرمایه ملی از کشور، ایجاد تصادفات جاده ای و خسارت های مالی و جانی، ورود اتباع بیگانه در قالب پوششی خودروهای قاچاق، تغییر فرهنگ جامعه و مردم از اشتغال مولد به کاذب اهم تبعات و آسیب هایی است که قاچاق سوخت به دنبال دارد.
 
اقدامات پیشگیرانه مهمترین راه برخورد با قاچاق کالا
مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان یکی از دلایل اصلی قاچاق را نیاز کشورهای همسایه به سوخت کشور بیان کرد و گفت: تفاوت قیمت داخلی و خارجی سوخت، محو بیکاری و اشتغال بعضا جوانان آنها در این زمینه، سود سرشاری که از قاچاق سوخت نصیب این افراد می شود، عدم برخورد بازدارنده از ناحیه دستگاه های مبارزه کننده، عدم شناسایی سرشاخه ها و باندهای اصلی در حمل قاچاق کالا از دیگر دلایل روی آوردن کشورهای همسایه به این پدیده است.
وی یکی از مهمترین مواردی که باید در جهت جلوگیری از قاچاق سوخت به آن توجه شود را اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: علی رغم اینکه اقدامات پیشگیرانه باید مد نظر همه ارگان ها و نهادها قرار بگیرد اما متاسفانه زیاد به این اصل پرداخته  نمی شود.
 
فرهنگ سازی و اطلاع رسانی راهکاری برای جلوگیری از قاچاق سوخت است
مدنی فدکی از دیگر راهکارها برای جلوگیری از قاچاق سوخت را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم از طریق سازمانها و نهادهای دخیل همچون صدا و سیما، ائمه جماعت دانشگاه ها، ارشاد اسلامی، فضای مجازی و مطبوعات عنوان کرد و گفت: همکاری و هماهنگی بین استان های همجوار با سیستان و بلوچستان در این زمینه تاثیر گذار است زیرا بیشترین سوختی که وارد استان ما می شود  از مبادی ورودی همچون استان کرمان است.
وی کنترل مبادی و خروجی استان، شناسایی سرشاخه ها و افراد دخیل در قاچاق سوخت، نظارت و کنترل بر مصرف کنندگان عمده و خرده فروشان، ایجاد اشتغال در مرزها، فعال کردن بازارچه های مرزی، استفاده از ظرفیت تعاونی مرز نشینان، کنترل شبکه های حمل سوخت توسط سازمانهای متولی و الکتریکی کردن بارنامه ها  و مدارک و اسناد به منظور جلوگیری و جعل اسناد را از جمله اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد که این موارد می تواند در کنترل و کاهش قاچاق سوخت موثر واقع شوند.
 
قاچاق سوخت معضلی جدی در کشور است
وی بیان کرد: تعزیرات حکومتی بر اساس آخرین حلقه برخورد و مبارزه با قاچاق سوخت با آنان برخورد قضایی و تعزیراتی می کند، همچنین این سازمان در چهارچوب قانون و مقررات برخوردهای قانونی خود را صادر می کند به طوری که یکی از دلایل کاهش آمار ورودی در خصوص پرونده های سوخت به شعب تعزیرات حکومتی برخوردهای خوب واحکام نسبتا سنگین این سازمان است که باعث کاهش قاچاق شده است.
مدنی فدکی تصریح کرد: قاچاق برای کشور یک معضل جدی است و هزینه‌های زیادی برای کشور داشته که باید با آسیب‌شناسی، هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه‌های متولی و تعامل بیشتر، این دغدغه نظام برطرف شود.
 
استفاده از بازارچه های مرزی در اولویت کاری قرار بگیرد
وی برخورد با تخلف قاچاق سوخت را مهم دانست و اعلام کرد: سرمایه انسانی و اجتماعی ما در حال آسیب دیدن است و باید در استان جذب سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد و از صادرات و واردات بی‌نظم جلوگیری شده و از بازارچه‌های مرزی به بهترین شکل استفاده شود.
این مسئول با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی حلقه آخر مبارزه است که نسبت به سایر دستگاه ها در انجام وظایف خود فعال تر می باشد، گفت: براساس آمارها قاچاق سوخت در شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته که این خود عملکرد مثبت این مجموعه در راستای قاچاق سوخت است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این زمینه کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان، نیروی انتظامی و مرز بانی، شرکت حمل پخش فرآورده های نفتی، جهاد کشاورزی که سهمیه سوخت می دهد یا سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره اطلاعات نیز دخیل هستند که از بین آنها نیروی انتظامی و مرزبانی فعال تر از بقیه می باشد.
 
کنترل در مبادی ورودی و خروجی استان منجر به  کاهش قاچاق می شود
مدنی فدکی تعزیرات حکومتی را یکی از تاثیرگذار ترین و فعال ترین نهادهایی عنوان کرد که در بحث دغدغه قاچاق سوخت و قاچاق کالا و ارز در استان پیگیری های لازم را انجام می دهد.
وی در ادامه این مطلب بیان کرد: باید دستگاههای مبارزه کننده و کاشف، فعالیت، نظارت و کنترل های خود را بیشتر کنند که در این زمینه مبادی خروجی و ورودی استان نیز باید کنترل شود تا هزینه کمتری در سطح مبارزه را متقبل شویم و مردم حوادث جانی، مالی و تبعات اجتماعی کمتری را شاهد باشند.
وی تصریح کرد: باید هماهنگی بین دستگاهها بیشتر شود و کمیسیون کالا و ارز استان نقش فعال تری را نسبت به هماهنگی بین دستگاههای مبارزه ایفا کند زیرا در غیر اینصورت اگر هماهنگی بین دستگاهای نظارت کننده نباشد و اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد متاسفانه همین وضعیت ادامه خواهد داشت و در بحث مبارزه با قاچاق موفق نخواهیم بود.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه اگر فروش سوخت مرزی فعال تر شود و کشور مقابل هم همکاری کند در بحث اشتغالزایی نتیجه موثرتری می گیریم، افزود: فروش سوخت از طریق بازارچه های مرزی به صورت قانونی توسط تعاونی مرز نشینان یا کمیسیون مبارزه با ارز و قاچاق کالا یا افراد مباشری که تعیین می شوند انجام بگیرد تا با مجوز شرکت پخش فراورده های کمیسیونی قاچاق استان، سهمیه سوخت مرزی که مصوبه هیئت دولت است با سرعت بیشتری عملی شود.
 
همه دستگاه های اجرایی باید پای کار محکم بایستند
وی تاکید کرد: باید دستگاههای دخیل در امر مبارزه با قاچاق به نحو شایسته ای پای کار بیایند و همکاری کنند زیرا از اواخر سال ۹۳ مقام معظم رهبری  به بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کردند که دستگاهها باید نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج دهند به این علت که قاچاق کالا و ارز پیامدهای خیلی زیادی برای جامعه به دنبال دارد که از جمله آن پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و امنیتی است.
 
ایجاد صنعت کاذب یکی از پیامدهای منفی بخش اقتصادی در این حوزه است
این مسئول از جمله پیامدهای اقتصادی این پدیده را کاهش سطح اشتغال و انگیزه تولید کنندگان داخلی، زیر سوال بردن تجارت قانونی، ایجاد صنعت کاذب، درآمدهای نامشروع، اخلال در نظام اقتصادی، کاهش درآمدهای دولت، کاهش انگیزه سرمایه گذاری و ایجاد فساد مالی در بعضی از دستگاهها عنوان کرد.
وی اثرات سو بر بهداشت و سلامت جامعه، تغییر سبک زندگی مردم، از بین بردن روحیه کار، تلاش و تولید در داخل کشور، گسترش روح قانون گریزی در داخل، تخریب زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی و تهاجم فرهنگی را از دیگر پیامدهای منفی در این بخش بیان کرد و ادامه داد: سو استفاده گروهک های مختلف در بستر قاچاق، اتلاف منابع ارزی و غیره نیز از دیگر این معضلات است.
مدنی فدکی تاکید داشت: عدم اجرای قانون و مقررات در بحث قاچاق کالا و ارز است که توسط بعضی ارگان ها و نهادها بطور جدی صورت نمی گیرد و این مهم باعث شده ما نیز تحت فشار باشیم که علی رغم این فشارها باز هم تمام قوانین را اجرا می کنیم.
 
قاچاق روزانه ۶ میلیون لیتر سوخت از مرزهای سیستان‌ و بلوچستان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه پیشگیری از وقوع جرم استان  گفت: روزانه شش میلیون لیتر سوخت از استان قاچاق می‌شود، در حالی که سهمیه سوخت روزانه این استان ۲٫۵ میلیون لیتر است.
حمیدیان با اشاره به این‌ که میزان قاچاق روزانه سوخت از استان حدود سه برابر سهمیه سوخت اختصاصی به سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: متاسفانه پدیده قاچاق سوخت از مرزهای استان از حالت آسیبی خارج و به یک مساله اجتماعی مبدل شده که روزانه میلیاردها تومان از منابع و ثروت ملی نصیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب کرده است.
 
انتقال سوخت  با بارنامه‌های جعلی به سیستان و بلوچستان
وی قاچاق سوخت از استان‌های همجوار و انتقال سوخت با بارنامه‌های جعلی به سیستان و بلوچستان را ازجمله دلایل این میزان قاچاق از استان بیان کرد و خواستار کنترل مواد سوختی از مبادی دیگر استان‌ها به سیستان و بلوچستان شد.
این مسئول در حوزه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، اقداماتی همچون حذف حاشیه قانون برای منع حرکت مجاز قاچاقچیان، بدرقه و نظارت کامیون‌های حامل سوخت، تسریع در اجرای مجازات مجرمان و بهبود فرصت‌های کسب و کار در استان را از عوامل موثر در مقابله با این پدیده عنوان کرد.
 
گازوئیل و بنزین، عمده مواد سوختی که قاچاق می شوند
وی با اشاره به این که عمده مواد سوختی که از استان قاچاق می‌شود، گازوئیل و بنزین است، بیان کرد: قاچاق کالا در این استان به چالشی جدی برای اشتغال و تولیدات بومی تبدیل شده و این مساله هم‌اکنون زمینه‌ساز بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در پایان ضمن این‌که تردد خودروهای سوخت قاچاق در محورهای جنوبی استان نیز این مسیرها را بسیار پرخطر کرده است، افزود هر از گاهی سوانح رانندگی که به آتش‌سوزی‌های مهیب منجر می‌شود، در این محورها رخ داده است.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdccxxqm.2bq448laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما