يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ ,19 September 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
یادداشت/ تاثیر مناظره های انتخاباتی در انتخاب اصلح
 
پخش مناظره های زنده 6کاندید انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر اینکه نقش موثری در موفقیت کاندیداها دارد باعث افزایش قدرت و سطح هوشیاری مردم هم شده بگونه ای که استقبال گسترده از پخش چنین مناظراتی در تشخیص فرد مورد نظر کمک شایانی می کند.
به گزارش عصرهامون، اگر چه این روزها بازار داغ تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی رونق دوچندانی به خود گرفته اما برگزاری مناظره های انتخاباتی از تلویزیون  نیز نقش موثری در کشف حقایق برای مردم و البته آگاه کردن آنها برای دقت بیشتر در انتخاب فرد اصلح دارد.
 
پیشینه شروع مناظره های انتخاباتی در ایران
خرداد 88 و اندکی پیش از انتخابات دولت دهم، اتفاقی جذاب در صداوسیمای ایران رخ داد؛ رای‌دهنده‌ها شاهد شش مناظره تلویزیونی بین چهار نامزد انتخاباتی بودند. مناظره‌هایی که از دوازدهم تا شانزدهم خرداد؛ چهار نامزد را دو به دو روبروی هم قرار داد و مخاطبان را پای تلویزیون نشاند.
البته ناگفته نماند سال 1360 نیز مناظره‌هایی ایدئولوژیک در تلویزیون پخش شد که آیت‌الله شهید بهشتی و آیت‌الله مصباح یزدی را مقابل نورالدین کیانوری و احسان طبری نشاند تا از «آزادی، هرج و مرج و زورمداری» بگویند. اما از آن زمان به بعد، علیرغم اینکه چند باری برخی رقیبان ریاست‌جمهوری حریف به میدان طلبیده و خواستار برگزاری مناظره شدند عملا اتفاقی نیفتاد و برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما برای نامزدها به مونولوگ‌هایی که گاهی هم شامل موضع‌گیری‌های تند می‌شد، بسنده می‌کرد.

افزایش هوشیاری مردم با پخش مناظره انتخاباتی زنده
علی ای حال برگزاری چنین مناظراتی علاوه بر اینکه نقش موثری در موفقیت کاندیداها  دارد باعث افزایش قدرت و هوشیاری مردم هم شده بگونه ای که استقبال گسترده مردم از پخش چنین مناظراتی در تشخیص فرد مورد نظر کمک شایانی می کند تا بتوانند فردی را به عنوان رئیس جمهور آینده انتخاب کنند که علاوه بر اخلاق محور بودن، به وعده هایش نیز عمل کند و البته مهمتر از همه مسائل را شفاف سازی کند و در این میان از تهمت زدن به دیگران یا دولت های قبلی نیز اجتناب کند.
به گفته برخی شهروندان در این مناظره ها برخی بجای اینکه مرد میدان عمل باشند و از برنامه های واقعی و عملی خود سخن به میان آورند فقط شعارهای عوام فریبانه سر داده و برخی نیز معتقدند این مناظره ها تاثیری در انتخاب فرد شایسته ندارد زیرا ملاک انتخاب در برخی نقاط بر حسب قوم گرایی است که این شیوه انتخاب و رای دادن جز ضرر کردن سودی در بر نداشته بگونه ای که دود انتخاب نادرست به چشم مردمی سوق داده می شود که در این میان حقشان ضایع شده است.
البته در این میان برخی نیز معتقدند پس از پخش مناظره ها می تواند صداقت و عمل را در گفتار کاندیداها سنجیده و تشخیص دهند که کاندید مورد نظر چند مرد حلاج میدان عمل است.
گفتنی است اولین مناظره 6کاندید ریاست جمهوری با محوریت اجتماعی اقتصادی در هشتم اردیبهشت، دومین مناظره با محوریت مباحث سیاسی در پانزدهم اردیبهشت ماه به صورت زنده بر روی آنتن رفت و سومین مناظره نیز در 22 اردیبهشت ماه ساعت 16:30 از شبکه یک به صورت زنده پخش خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۹۴۱۲۷


ارسال