تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
این روزها بحران کرونا و آغاز سال تحصیلی جدید ذهن و جان و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و استرس زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده است.
سناریوی کووید 19 و دردسرهای خانواده ها/ این قسمت؛ کرونا و تب داغ استرس در سال تحصیلی جدید
به گزارش عصرهامون، سال تحصیلی امسال متفاوت ‌تر از همیشه آغاز شده و آموزش مجازی، تردید والدین برای فرستادن یا نفرستادن فرزندان به مدرسه، ترس از احتمال ابتلای دانش‌آموزان به کرونا و ده ها دغدغه دیگر آن را بسیار چالش‌برانگیز کرده است.
 
با توجه به اهمیت این موضوع و استرسی که این روزها به خانواده ها و فرزندانشان تحمیل شده است، به واکاوی روان‌شناسانه این مهم پرداختیم تا خانواده ها آرامش بیشتری را این روزها تجربه کنند.
 
زنگ مدرسه یا ناقوس مرگ؟
 
حسینعلی شیرازی، مشاور و روانشناس در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: رئیس جمهور روز  ۱۵ شهریور به صورت مجازی و پشت قاب تلویزیون زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا درآورد، خیلی ها معتقد بودند این زنگ، زنگ آغاز سال تحصیلی  نبود ناقوس مرگ معلمان و دانش آموزان بود که به صدا درآمد.
 
وی ادامه داد: در روز اول شاهد بودیم که معلمان، خانواده ها و دانش آموزان هراسان آمده بودند و از تصمیم خلق الساعه آموزش و پرورش می گفتند و با کلافه گی توام با وحشت از یکدیگر در باره عواقب حضور فرزندانشان در مدرسه با هم صحبت می کردند.
 
این کارشناس اضافه کرد: نگرانی خانواده ها وقتی بیشتر شد که شاهد بودند علی رغم تلاش مسئولان مدرسه مبنی بر رعایت فاصله یک تا یک ونیم متری از هم، باز هم بچه ها رعایت نمی کردند و دست به کارهایی می زدند که مغایر پروتکل های بهداشتی اعلام شده بود، خیلی از والدین با مشاهده چنین رفتارهایی فرزند خود را فراخواندند و به منزل بردند و عطای کلاس حضوری را به لقایش بخشیدند.
 
وی با بیان این که دبیران هم شرایط بهتری از والدین نداشتند و از این که مبادا دانش آموزی ناقل ویروس باشد و آن را در کلاس و مدرسه به دیگران منتقل کند، نگران بودند، گفت: به نظر می رسد در مقوله آغاز سال تحصیلی به صورت حضوری مسئولان آموزش و پرورش نوعی لجبازی کودکانه در پیش گرفتند، بدون توجه به این که تبعات وحشتناک آن دامن گیر مدیران و نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
 
شیرازی با اشاره به این که صدای واحدی از دستگاه تعلیم و تربیت شنیده نمیشد و این زیبنده این دستگاه عظیم فرهنگی نیست، تاکید کرد: بازگشایی مدارس به صورت حضوری و الزامی تصمیم عجولانه و کارشناسی نشده ای بود که توسط مسئولان  آموزش و پرورش گرفته شد، اما در سایه پیگیری های انجام شده بعد از 2 روز مقاومت، وزیر آموزش و پرورش به این نتیجه رسید که حضور دانش آموزان در مدرسه اجباری نیست و اختیاری است.
 
وی گفت: با این تصمیم والدین و دانش آموزان خودشان تصمیم گیرنده هستند که در کلاس حاضر شوند یا غیر حضوری آموزش را از طریق تلویزیون و سامانه شاد و سایر سامانه های مجازی پیگیری کنند.
 
والدین احساسی عمل نکنند
 
این کارشناس اضافه کرد: انتظار می رود والدین گرامی احساسی و هیجانی عمل نکنند و با توجه به شرایط کرونایی توصیه می کنم بهترین تصمیم را بگیرند، سلامت جسمی و روحی دانش آموزان از هر چیزی مهم تر و در اولویت بوده و بهتر است با توجه به این که مدرسه تلویزیونی به بهترین نحو آغاز به کار کرده،  فضای مجازی و سامانه شاد هم بهترین مکان و محل برای آموزش است و پزشکان و متخصصان امر هم بر فاصله گذاری اجتماعی تاکید می کنند، آموزش غیر حضوری را انتخاب و سلامت جسمی، روحی و روانی خود، فرزندانشان و جامعه را تضمین کنند.
 
به گفته وی، یک قدم به جلو برداشته شد، ولی باز کافی نیست برای سلامت فرزندانمان و سلامت جامعه و ریشه کنی این ویروس منحوس باید آموزش غیر حضوری برگزار شود، آن هم در استانی مثل سیستان و بلوچستان و شهری مانند زاهدان که مدارس شلوغ هستند و حتی در مدارس غیر انتفاعی هم  امکانات اولیه مثل تهویه هوا وجود ندارد.
 
شیرازی اذعان کرد: مسئولیت معلمان در مدارس  در غیر حضوری بودن آموزش ها سخت تر و پیچیده تر است و بهترین روش برای تدریس در مدارس روش حضوری و رو در رو با دانش آموزان است، اما جان عزیزان مان برای ما مهم تر و در اولویت اول است، بنابراین سعی کنیم با انتخاب درست به همدیگر کمک و کاری کنیم تا کادر درمان هم بیش از این خسته و فرسوده نشوند.
 
به فرزندانتان استرس ندهید
 
وی با بیان این که در صورت انتخاب روش حضوری برای رفتن به مدرسه باید نکاتی توسط والدین رعایت شود، گفت: به هیچ عنوان استرس و اضطراب ایجاد نکنید، چراکه مشکل را بیشتر می کند، فرزند خود را در حالت تردید قرار ندهید، قبل از خروج  دست هایش را بشویید، مجهز به ماسک ودستکش باشد، بطری اب در کیفش بگذارید و فاصله گذاری را به او آموزش دهید.
 
این مشاور و برنامه ریز تحصیلی اضافه کرد: به فرزندانتان آموزش دهید که به هیچ عنوان از وسایل دیگران استفاده نکنند و در صورت امکان لوازم اضافه به همراه داشته باشند، ماسک ودستکش را در مدرسه رها نکنند و اگر کوچکترین بیماری داشته باشند از رفتنش به مدرسه صرف نظر کنید.
 
وی با تاکید بر خوردن صبحانه گرم ومقوی مانند عسل، ارده، شیره و تخم مرغ، گفت: دانش آموزان این روزها بهتر است که غذاهای سرد کمتر بخورند، به فرزندانتان یاد دهید احوالپرسی فقط با صحبت باشد، با مدیر و معلم ارتباط صمیمی داشته باشید و به انها انگیزه دهید، چراکه همچون ما ماه هاست دغدغه دارند و مشغول خدمت هستند، اطلاعات را فقط از طریق رسانه ملی و مدیران مدارس بگیرید، چراکه بازار تبلیغات داغ است.
 
اضطراب عامل بروز ناسازگاری در کودکان
 
و اما عطاالله محمدی، روانشناس کانون مرکز مشاوره دانشگاه تهران هم در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: استرس ناشی از کرونا تا حدودی لازم است و این میزان اضطراب طبیعی که موجب حفاظت فرد از سلامتی خویش می شود، نباید کاسته شود چرا که عدم وجود آن ممکن است منجر به کاهش مراقبت فرد از سلامتی اش شود.
 
وی افزود: کودکان در سنین مختلف، اضطراب را به شکل های مختلف نشان می دهند، این استرس در دانش آموزان دبستانی به نحوی متفاوت از نوجوانان بروز می کند، بیش فعالی، گوشه گیری، نافرمانی در مدرسه، حواس پرتی در کلاس از نشانه های وجود اضطراب در آنان است اما استرس در سنین بالاتر مانند دوره دبیرستان ملموس تر می شود.
 
محمدی اضافه کرد: ایجاد شرایط عینی و واقعی کاهش اضطراب در مدارس و مراکز آموزشی، بهترین راه کنترل استرس ناشی از کرونا در دانش آموزان است، تامین امکانات بهداشتی لازم و رعایت تمام پروتکل ها توسط کادر مدرسه برای پیشگیری از کرونا، بهترین راه حل برای اطمینان خاطر و احساس امنیت در بچه هاست.
 
وی رفتارهای ناسازگارانه را یکی از واکنش ها به استرس در کودکان اعلام و تاکید کرد: مشاوران و معلمان باید از طریق گفت و گو و راهنمایی، دانش آموزان را به آرامش دعوت کنند در این شرایط شیوع کرونا و افزایش نیاز به مشاوره های روانشناختی برای کاهش استرس، تمام کادر مدارس و والدین باید به ایجاد آرامش در کودکان کمک کنند.
 
این روانشناس اذعان کرد: مدارس باید با برنامه ریزی صحیح برای تحصیل دانش آموزان آماده می شد، اما گویا آموزش و پرورش و دولت برنامه به خصوصی برای ارائه در این باره ندارد و این موضوع سبب شده است تا نه تنها دانش آموزان بلکه والدین نیز دچار استرس و اضطراب شوند.
 
نقش آموزش در کاهش استرس
 
وی ادامه داد: آموزش کودکان و آشنا ساختن آنها با روش های مناسب رعایت بهداشت فردی، تحمل ماسک بر روی صورت و استفاده درست از مواد ضدعفونی کننده در مدرسه می تواند شرایط را برای کاهش اضطراب فراهم کند.
 
محمدی با اشاره به نقش مربیان در کاهش اضطراب دانش آموزان، تصریح کرد: معلمان باید به ایجاد احساس امنیت و آرامش در دانش آموزان کمک و به دانش آموزانی که اضطراب بیشتری دارند توجه بیشتری کنند، حتی در صورت لزوم در شرایط جداگانه ای به آنان آموزش دهند، مطالب درسی را با تامل بیشتری ارائه دهند و مطمئن شوند که آنها دروس را در کلاس فراگرفته اند.
 
وی با اشاره به عوارض اضطراب در کودکان، گفت: احساس استرس ممکن است با افزایش تپش قلب، عرق کردن همراه باشد و اگر تداوم پیدا کند، سبب بروز مشکلات خواب، بی حوصلگی، دل درد، تهوع و علائم پوستی ناشی از واکنش های عصبی و اضطراب در دانش آموزان شود.
 
انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcamon6w49nui1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما