تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل اگرچه خردادماه 96 امضا شد و نوید از اشتغال زایی سه هزار نفر از مردم منطقه را می داد، اما با وجود گذشت بیش از سه سال از امضای آن، اقدامی انجام نشد و این کارخانه هم فعلا به فهرست طرح های کلنگ خورده و بی سرانجام سیستان اضافه شده است.
کارخانه لاستیک سازی زابل به فهرست طرح های بی سرانجام دولت اضافه شد/ سراب اشتغال زایی 3 هزار نفر در سیستان
به گزارش عصرهامون، کارخانه لاستیک‌سازی زابل یکی از تعهدات سفر رئیس جمهور در سال 93 به سیستان و بلوچستان بود که به گفته برخی اجرای آن به دلیل شرایط سخت تحریم‌ها و طولانی شدن مناقصه به تاخیر افتاد.

بالاخره با گذشت چندین ماه از سفر رئیس جمهور کلنگ‌زنی آن انجام شد و قرار بود روند اجرای پروژه کارخانه لاستیک زابل واقع در منطقه ویژه اقتصادی "رامشار"  در مدت سه سال در تمام بخش‌های ساختمان، اجرایی، نصب تجهیزات و فناوری‌ها انجام شود.

اما با گذشت چند سال از این اقدام تقریباً هنوز هیچ فعالیت چشمگیری در آنجا انجام نشده است و امیدهای مردم منطقه برای اشتغال ورونق این خطه رو به ناامیدی رفت.

امضای قرارداد در خرداد 96

علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خردادماه 96 در مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری و محرومیت‌ به عنوان شاخص‌های اصلی در جهت‌گیری‌های اشتغال‌زایی کشور در نظر گرفته شده، تاکید کرده بود: راه‌اندازی کارخانه تولید لاستیک زابل چهره اشتغال را در سیستان و بلوچستان دگرگون خواهد کرد.

وی بیان کرده بود: اهداف دولت از اجرای این پروژه عادلانه کردن سهم مناطق از رشد اقتصادی، ارتقای رشد منطقه‌ای و ارتقای سهم سیستان و بلوچستان در درآمد ناخالص داخلی است و تاکید داشت: بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و تا 2 برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم در فاز نخست این پروژه مشغول به کار می‌شوند؛ همچنین حدود 800 نفر نیز در مرحله ساخت ساختمان پروژه فعالیت خواهند کرد.
 

ناامیدی از اجرای طرح های اشتغال زا در سیستان

با وجود اینکه وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال زایی سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در پی احداث کارخانه لاستیک سازی زابل سخن گفته بود، اما اکنون با جود گذشته بیش از سه سال از امضای قرارداد ساخت این کارخانه اقدام خاصی انجام نشده است.

مردم این خطه از کشور این پروژه را همانند بسیاری از پروژه های کلنگ خورده و بدون سرانجام سیستان فراموش کرده اند و به آن دل نبسته اند.

با وجود اینکه امیدها برای اشتغال زایی در این خطه از کشور که در پی قهر طبیعیت و بی مهری های مدام همسایه شرقی، از نعمت آب، تالاب هامون، کشاورزی، دامپروری و صیادی محروم شدند افزایش یافته بود، اما بار دیگر امید جوانان جویان کار این خطه ناامید شد.

مردم سیستان بیش از 20 سال با خشکسالی، گرد و غبار و از بین رفتن مشاغل کشاورزی و دامپروری دست و پنجه نرم می کنند، عده زیادی از ساکنان آن مهاجرت کرده اند وبرای ماندگاری اندکی افراد باقی مانده احیای مشاغل و صنایعی که می توان معیشت زندگی آن ها را تامین کند حداقل کاری است که باید انجام شود اما در این سال ها توجه چندانی به آن نشده است.

کارخانه بی سرانجام لاستیک سازی سیستان

حبیب اله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این زمینه چندی پیش در جلسه با مسئولان وزارت صمت بیان کرد: قرار بود کارخانه لاستیک سازی در سیستان دایر شود که به آب و کشور افغانستان نیازی نداشت.

وی ادامه داد: احداث این کارخانه چند سال پیش مصوب شد که در آن دوران بنده استاندار بودم و از اشتغال زایی 3 هزار نفری برای مردم منطقه صحبت می شد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دوره اول نمایندگی بنده با حضور 2 وزیر مراسمی برگزار و چینی ها هم وارد منطقه شدند و اعلام کردند کارخانه راه اندازی می شود.

دهمرده تصریح کرد: پس از آن وزیر صمت تغییر کرد و ارز جابه جا شد، چند دهه است که کارخانه سیستان دایر نشده، سیستان معدن طلا و مس دارد اما بر روی کاغذ، باقی طرح ها هم بارها کلنگ زنی شده است که سرانجامی نداشت.

وی بیان کرد: گزارش هایی که داده می شود از بیخ و بن باطل است، مردم این خطه کوچ کردند، چون سرمایه آن ها به آبی وابسته بود که به دلیل احداث بند کمال خان اکنون وارد کشور نمی شود.


 
 فراخوان حضور بخش خصوصی از سوی ایدرو به زودی اعلام می شود

ماندانا زنگنه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: برای این پروژه چند بار شرکای بخش خصوصی که می خواستند این کار را انجام دهند تغییر کرد و افزایش قیمت هم داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این پروژه از مطالبات مردم سیستان است، در جلسات مختلف این موضوع را استاندار و مجموعه اقتصادی دنبال کردند که امیدواریم در فرصت زمان باقی مانده کار به گونه ای آغاز شود که شاهد عملیات اجرایی آن در منطقه باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: جلساتی هم در مجلس شورای اسلامی و هم به عنوان یکی از دستورکارهای ستاد ملی تسهیل رفع موانع تولید در وزارت صمت در 2 هفته گذشته برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: قرار شد که سازمان ایدرو شرایط مشارکت بخش خصوصی را برای حضور در این سرمایه گذاری به صورت فراخوان اعلام کند تا بتوانیم قبل از پایان سال فراخوان آن را بدهیم و بخش خصوصی که امکان حضور داشته باشد بتواند ورود و منابع را تامین کند.

حجم سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد تومان

زنگنه گفت: موضوعی که وجود دارد این است که به دلیل افزایش قابل توجه قیمت ها حجم سرمایه گذاری این پروژه حدود 2 هزار و پانصد تا سه هزار میلیارد تومان رسیده که بسیار قابل توجه است.

وی اظهار کرد: برای این مبلغ نیاز است سرمایه گذار قوی در کنار این پروژه قرار بگیرد، چون سازمان ایدرو این سرمایه را به جهت محدودیت منابع مالی نمی تواند تامین کند و حتما باید با مشارکت بخش خصوصی این کار انجام شود.

این مقام مسئول گفت: امیدواریم از تسهیلات صندوق توسعه با پیگیری انجام شده از طرف هیئت دولت بتوانیم داشته باشیم تا بخشی از سرمایه ای که پروژه نیاز دارد، از طریق منابع این صندوق تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سفر اخیری هم که آقای صالح نیا مدیرعامل سازمان ایدرو معاون وزیر صمت به سیستان و بلوچستان داشت جلسه ای هم در این ارتباط برگزار و پیگیری های انجام شده و مصوبه ستاد تسهیل با حضور استاندار بررسی تا متن فراخوان و نحوه مشارکت بخش خصوصی در این ارتباط  نهایی، تا قبل پایان سال انجام شود.

وی بیان کرد: گزینه دیگری هم که استان در دستور کار دارد تا منابع این پروژه را تامین کند از طریق ترکیب این پروژه با دیگر پروژه ها از جمله حوزه معدن است که در صورت قطعی شدن اطلاعات آن منتشر می شود.

انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcgxn9quak9wq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما