تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۲۶
متاسفانه به دلیل بی تدبیری متولیان شبکه گذاری گاز در زاهدان، مردم این کلانشهر هر روز شاهد قطعی آب به دلیل آسیب دیدن خطوط هستند، اهمال کاری که علاوه بر عطش شهروندان، خسارت های زیادی را به بیت المال وارد می کند.
خسارت ۴۵ میلیاردی و بحران آب؛ تحفه شرکت گاز برای جنوب شرق/حفاری های غیراصولی کام مردم را تلخ کرد
به گزارش عصرهامون؛ گویا حکایت تلخ قطعی آب در زاهدان تابستان و زمستان نمی شناسند، چراکه مردم این کلانشهر امسال را با مشکلات زیادی در این زمینه پشت سر گذاشتند، آن هم در سالی که جامعه جهانی گرفتار ویروس منحوس کروناست و مکرر بر شست و شوی دست و رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می شود.
 
گزاف نیست اگر بگوییم که روزی نیست که پیامک های مردمی را در خصوص قطعی آب در نقطه ای از شهر دریافت نکنیم یا این که شاهد جاری بودن این نعمت ارزشمند در معابر و هدر رفت آن نباشیم، اتفاق هایی که به دلیل آسیب دیدگی خطوط انتقال آب رخ می دهد.
 
آری دلیل قطعی این روزهای آب، مصرف بالا و بی رویه مردم نیست، چراکه زمستان است و به خودی خود استفاده از آب نسبت به فصول گرم با کاهش چشمگیری همراه شده، بلکه مقصر ماجرا عدم هماهنگی شرکت های خدمات رسان است، این را ما نمی گوییم این را مردمی مطرح می کنند که صدایشان از بروز این مشکلات درآمده و از سویی دغدغه جدی برخی دستگاه ها از جمله آبفاست.
 
ماجرا از این قرار است که شبکه گذاری گاز در زاهدان به صورت ضربتی در دست اجراست تا دولت بتواند کارنامه مثبتی در روزهای پایانی عمرش از خود برجای بگذارد، اما غافل از این که در این حرکت پر سرعت، کیفیت فدای کمیت می شود، آری شرکت گاز قصد دارد و قول هم داده است که تا پایان سال همه نقاط این کلانشهر را گاز دار کند.
 
اتفاقی که می تواند دل بسیاری از شهروندان را شاد کند، اما کامشان را تلخ کرده است، چراکه با اجرای این طرح ضربتی هر روز حادثه ای را برای خطوط آب رقم می زنند و قطعی چند ساعته و گاهی چند روزه شبکه را شاهد هستیم، اما علاوه بر این، هدر رفت هزاران لیتر آب آن هم در شهری که تشنه یک لیتر آب است و خسارت های میلیاردی به مشکلی جدی در زاهدان تبدیل شده است.
 
سخت ترین روزهای پاییزی و زمستانی
 
رضایی، یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما گفت: گویا دغدغه های مردم برای مسئولان اهمیتی ندارد، دلمان خوش بود که اگر تابستان را با سختی و کمبود و قطعی آب پشت سرگذاشتیم در فصول سرد مشکلی نخواهیم داشت، اما سخت ترین روزهای پاییزی و زمستانی را پشت سر گذاشتیم.
 
وی ادامه داد: روزی نیست که آب خیابان هیرمند که شور هم است، قطع نشود، قطعی هایی که گاهی تا چند روز تداوم دارد، هر بار هم که جویای مشکل می شویم دلیل آن را آسیب دیدگی شبکه از سوی شرکت گاز اعلام می کنند که البته بارها خودمان نیز شاهد این ماجرا بوده ایم.
 
این شهروند افزود: اما سوال این است که مگر شبکه گذاری گاز به صورت چشم بسته اتفاق می افتد که این گونه کام مردم تلخ شده؟! چرا باید هر روز شاهد حادثه برای خطوط آب باشیم؟ وقتی یکبار مشکلی رخ می دهد، باید درسی باشد برای ادامه کار، اما گویا این ماجرا برای مسئولان شرکت گاز به امری عادی تبدیل شده که البته نشان از عدم هماهنگی دستگاه های خدمات رسان نیز است.
 
 
آسیب دیدگی شبکه از سوی شرکت گاز دلیل قطعی آب
 
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: قطعی آب به دلیل آسیب دیدگی شبکه، مسئله ای است که در زاهدان به ویژه در رابطه با شبکه آب شور و شرب غدیر شهر با آن مواجه هستیم، متاسفانه وقتی خدمتی به مردم ارائه می کنیم به جای این که به گونه ای باشد که حلاوتش را احساس کنند، کامشان را تلخ می کنیم.
 
وی تصریح کرد: گاز یک نعمت است، سال های سال مردم مشکلات زیادی را برای تهیه آن متحمل شده اند، وقتی قرار است که این نعمت در اختیار آن ها قرار بگیرد، می طلبد کار هم به درستی انجام شود، از شرکت گاز و پیمانکاران آن گلایه مند هستم، بارها در جلسات اعلام کرده ایم که برای شبکه گذاری گاز، نیروهای آبفا در اختیار این شرکت خواهند بود تا مسیر خطوط را مشخص کنند، اما به اندازه ای اتفاق روی شبکه صورت داده اند که شبکه قدیمی دچار آسیب دیدگی شدید شده است.
 
خسارت ۴.۵ هزار میلیاردی در پی بروز ۱۴۱۴ حادثه
 
قاسمی میزان خسارت وارد شده به شبکه آب زاهدان را بر اثر شبکه گذاری گاز، چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان اعلام و اذعان کرد: شرکت گاز تاکنون هزار و چهارصد و چهارده حادثه روی شبکه و تاسیسات شرکت آب وارد کرده است.
 
به گفته وی، در غدیر شهر و شهرک برق زاهدان که شبکه جدید احداث و بالای ۲۷ میلیارد تومان هزینه کرده ایم، تاکنون ۷۰ نقطه آن قطع شده است، لوله ای که هر نقطه آن قطع و ترمیم شده باشد، لوله نیست و در آینده مردم را بسیار اذیت خواهد کرد.
 
 
هدررفت هزاران میلیون متر مکعب آب
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بسیار ناراحت هستیم که چرا وقتی مسئولان و پیمانکاران شرکت گاز اقدام به لوله گذاری می کنند، اطلاع نمی دهند و این کار بدون هماهنگی صورت می گیرد، اقدامی که در پی آن علاوه بر آسیب دیدگی لوله ها، شبکه آب نیز پر از گل و لای می شود و بعد از هر بار قطعی هزاران میلیون متر مکعب، آن هم در نقاطی که ارزش هر متر مکعب آب نزدیک ۳۰ هزار تومان است، هدر می رود.
 
وی ادامه داد: وقتی مردم می بینند که این میزان آب پرت می شود، ناراحت می شوند و شرکت آب و فاضلاب را مقصر ماجرا می دانند، در حالی که چاره ای جز تخلیه لوله ها جهت احیای آن نداریم، شبکه باید آبدار باشد تا آن را نصب کنیم.
 
شرکت گاز پاسخگو نباشد، پیگیری قضایی می کنیم
 
قاسمی با بیان این که علاوه بر این برخی از برنامه های آبفا در زاهدان، به دلیل مشکلاتی که شرکت گاز رقم زده با تاخیر چندماهه مواجه شده است، عنوان کرد: قرار بود شهرک جهاد زاهدان تا پایان دی ماه انشعاب دار شود، در همین راستا اول آذرماه خط را آبدار کردیم، اما هنوز نتوانسته ایم آن را به بهره برداری برسانیم، چراکه فقط در حال رفع عیوب هستیم.

تاخیر 2 ماهه در بهره برداری از یک پروژه
 
وی گفت: عدم هماهنگی، گل و لای گرفتن شبکه، حفاری های مجدد و پرت بیش از ۲۰ هزار مترمکعب آب تنها بخشی از مشکلاتی است که به دلیل عدم هماهنگی شرکت گاز با آبفا، شاهد آن هستیم، برای رفع این مشکل مکاتبه کردیم، در صورتی که شرکت گاز پاسخگو نباشد، پیگیری قضایی خواهیم کرد، مستندات و استشهاد محلی هم موجود است.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: اگر شرکت گاز و پیمانکاران آن جوابی برای مکاتبات و مشکلات به وجود آمده نداشته باشند، از طرق دیگر اقدام خواهیم کرد، چراکه خسارت زیادی به آبفا وارد کردند و علاوه بر این هجمه های زیادی در فضای مجازی بر علیه این شرکت وارد شده است، زیرا مردم نمی دانند که داستان چیست.
 
 
هماهنگی؛ مطالبه جدی آبفا از شرکت گاز
 
وی ادامه داد: انتظار ما این است که ادامه کار با هماهنگی پیش برود، نیروهای آبفا در کنار متولیان شبکه گذاری گاز هستند، در این راستا سه مرحله صورت جلسه تنظیم کردیم، اما باز هم وقتی کار را انجام دهند خبر نمی دهند، حتی اگر اتفاقی برای شبکه آب می افتد، از سوی شرکت گاز خبری دریافت نمی کنیم و فقط مردم هستند که اطلاع رسانی می کنند.
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان با بیان این که می طلبد که دستگاه های خدمات رسان در برابر بیت المال حساسیت بیشتری داشته باشند، گفت: اطلاع رسانی شرکت گاز بعد از بروز حادثه باعث می شود که چند ساعت کمتر آب هدر برود، آن هم در شهری که تشنه یک لیتر آب است.
 
وی اظهار کرد: برای 400 لیتر در ثانیه بالای ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم، اما به دلیل آسیب دیدن شبکه و رفع مشکل به راحتی پنج هزار مترمکعب را بیرون می ریزیم که ضررهای زیادی برای استان به همراه دارد، از سویی هم متهم درجه یک این ماجرا اعلام می شویم.
 
قاسمی خاطرنشان کرد: کیفیت را نباید فدای سرعت کرد، کمیت و کیفیت در کنار هم ارزش دارد، بنابراین انتظار می رود که شرکت گار کام ما و مردم را تلخ نکند، گاز دار شدن همه نقاط این استان آرزوی قلبی ماست و هر همکاری که نیاز باشد در خدمت متولیان هستیم.
 
گفتنی است؛ با وجود پیگیری های مکرر خبرنگار ما برای مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت گاز به منظور شفاف سازی موضوع و طرح مشکلات مردم، اما هنوز از سوی این شرکت اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjtievhuqetvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما