تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰
در حالی شبکه دانش آموزی شاد یکی از نقشه های راه آموزش و پرورش برای جبران عقب ماندگی تحصیلی در ایام کرونا بود که به لطف کم کاری دولتمردان، سیستان و بلوچستان با ۴۷ درصد کمترین سهم را در این برنامه دارد.
‏53‌‎ ‎درصد محصلان سیستان و بلوچستان از "شاد" محرومند‎!‌‏/ اینترنت، رفیق ‏نیمه راهی که همراهی نمی کند
به گزارش عصرهامون، شیوع ویروس منحوس کرونا و عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درس با بسته شدن مدارس، فرایند آموزشی را تعطیل نکرد و معلمان هم دست روی دست نگذاشتند و از ظرفیت شبکه های مجازی و تلویزیون برای تدریس استفاده کردند تا عقب ماندگی تحصیلی رخ ندهد.

اما این روش کم هزینه نبود، قیمت بالای بسته های اینترنتی از توان معیشتی خانواده ها با توجه به اوضاع اقتصادی پیش آمده، خارج بود و از سوی دیگر اگر ایهامی در ارائه تدریس وجود داشت دانش آموزان نمی توانستند راهکاری برای آن بیابند.
 
قصه پر غصه دانش آموزانِ سیستان وبلوچستان دردناک تر از سایر استان ها!

البته قصه پر غصه دانش آموزان سیستان وبلوچستان کمی بیشتر از سایر استانها دردناک است؛ به گونه ای که نداشتن تلویزیون، عدم پوشش اینترنت در تمامی منطقه های شهری و روستایی و ضعف های مخابراتی باعث شده تا دانش آموزان بر فراز کوه در جستجوی اینترنت باشند اما بی فایده بود؛ اگر چه پای وزیر جوان هم به استان کشیده شد اما مرهمی بر دردهای عدم آنتن دهی نداشت و همچنان اختلال در وضعیت ارتباطی این دیار مشهود است.

اما برای حل این مشکل تحفه آموزش و پرورش به دانش آموزان کشور شبکه آنلاین دانش آموزی با نام مخفف "شاد" بود، اگر چه معلمان و دانش آموزان را ناشاد تر از گذشته کرد چرا که دردسر ها و چالش های زیادی به دنبال داشت؛ از ضعف زیر ساخت های مخابراتی تا نداشتن تلفن همراه گرفته تا عدم برقراری عدالت اجتماعی و آموزشی.

دانش آموزان مناطق محروم قربانی...

بیان این مطلب بدان جهت است که باید  یان برنامه بر روی تلفن های هوشمند با اندروید به روز نصب می شد و این موضوع یعنی تحمیل هزینه زیادی به خانواده ها، ایرادات فنی بسیاری از جمله اعلام خطا هنگام ثبت نام داشت، نیاز به پهنای باند وسیع برای جابجایی داده ها دارد و عملا با زیرساخت اینترنتی کشور به خصوص در استانهایی همچون سیستان وبلوچستان که دوردست و کمتربرخوردار است، ناهمگون می باشد.

به گفته شماری از والدین دانش آموزان، ضعف زیرساخت های اینترنتی در این خطه از کشور ظلمی بزرگ در حق دانش آموزان است، در اکثر نقاط شهری و روستایی مشکل ضعف آنتن دهی تلفن مشهود است و دانش آموزان برای استفاده از سامانه‌ شاد با مشکل در دسترسی مواجه هستند به گونه ای که هنگام بارگذاری فیلم و تصاویر تکالیف خود استرس گرفته و پرخاشگر شده اند که این مهم والدین آنها را نگران کرده است.

اگر چه راهبران آموزشی در برخی از مناطق اقدام به پخش بسته های آموزشی بین دانش آموزان کردند، اما این مهم جبران عقب ماندگی درسی را در بسیاری از نقاط نکرد و امروز والدین نگران آینده فردای فرزندان خود هستند.

 اکثر دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان محروم از "شاد"  

محمدحسین کفراشی، رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص میزان مشارکت دانش اموزان در برنامه شاد گفت: ٨۵ درصد از دانش آموزان در شبکه شاد فعال هستند.

وی بیان کرد: از این میزان سیستان و بلوچستان با ۴۷ درصد کمترین و قم با ٩٣ درصد بیشترین پوشش تحصیلی را دارا است.
 
دیدگاه رهبر انقلاب در خصوص عدالت آموزشی

با این تفاسیر هرچند ویروس منحوس کرونا، ضعف های عدالت آموزشی را به رخ کشید اما می طلبد برای رفع محرومیت و برقراری عدالت آموزشی در سیستان وبلوچستان تلاش ها مضاعف شود تا در سایه نبود امکانات، دانش آموزی از تحصیل دور نماند.

در همین رابطه صفحه توییتر منتسب به دفتر رهبر انقلاب به نقل از ایشان نوشته است: من مکرر درباره عدالت آموزشی گفته‌ام. نباید دانش‌آموز ما در یک نقطه دوردست با دانش‌آموزی در فلان محله تهران از لحاظ آموزشی تفاوتی داشته باشد.

سطح مدارس دولتی باید جوری بالا بیاید که دانش‌آموز احساس اعتماد کند و خانواده‌اش هم حس نکند که دانش‌آموز را در یک جای بی‌پناه رها میکند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcg3n9qqak9ww4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها