سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ,15 June 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸
چالش های آموزش مجازی در سیستان و بلوچستان؛
دانش آموزان جنوب شرق قربانی بدعهدی وزیر ارتباطات/ بیش از 450 هزار نفر در شبکه ‏شاد عضو نیستند
 
نبود زیرساخت های ارتباطی و بدعهدی وزیر ارتباطات در رفع معضلات مخابراتی وعدم دسترسی دانش آموزان به امکانات و تجهیزات لازم برای حضور در شبکه های مجازی، سختی های زیادی برای محصلان سیستان وبلوچستان در بهره مندی از آموزش های مربوطه به وجود آورده است.
به گزارش عصرهامون، قریب به دوسال است که شیوع ویروس منحوس کرونا تمام معادلات را برهم زده است در این بین، حضور این میهمان ناخوانده به علت فراهم نبودن زیرساخت های مخابراتی و عدم برقراری عدالت آموزشی چالش هایی را برای دانش آموزان در سیستان وبلوچستان ایجاد کرد.

بیان این مطلب بدان جهت است که از زمان شیوع بیماری کووید-19 در این خطه از کشور و تعطیلی مدارس، سبک آموزش از پشت نیمکت مدارس به خاکریز دنیا مجازی تغییر مسیر داد و از آنجایی که جمعیت کثیری از دانش آموزان ملزومات و امکانات آموزش از راه دور مثل سیستم‌های رایانه‌ای، تبلت و اینترنت با سرعت مناسب را نداشتند، روند یادگیری آنها با مشکل مواجه شد و برخی دچار یاس آموزشی شده و ادامه تحصیل ندادند.

کودکان حاشیه شهر خصوصا در مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان که تا قبل از دوران کرونا، با حضور در مدرسه و با تمام مشقت‌های آن می‌توانستند حداقل در کنار هم‌کلاسی‌های خود درس بخوانند، به سبب تغییرات، این کار دیگر برایشان میسر نبود و دسترسی به شبکه شاد، حضور در گروه های وات ساپ یا برنامه های آموزشی تلویزیون نداشتند.

معضل دیگر اما دانش آموزانی بودند که برای یادگیری علم کیلومترها راه در ریگ زارها پیاده روی کرده تا به بلندای کوه و ارتفاعات منبع آب برای یافتن آنتن پناه می بردند؛ اینها تنها بخشی از مشکلات آینده سازان جنوب شرق کشور در دوران کرونایی است که گلایه مندی شان در این امر پای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات را نیز به میان آورد به گونه ای که آذری جهرمی در پاسخ به یکی از دانش آموزان برای نبود اینترنت در برخی از روستاهای این استان گفت" از اینکه پیگیر درس و تحصیلت هستی خیلی خوشحالم و از اینکه مشکل داشتی ناراحت؛ و البته من باید مشکلت را برطرف کنم..."
 

آری! برای برطرف کردن این مشکل وزیر ارتباطات سفری 10 روزه به سیستان وبلوچستان داشت و قول داد تا پایان اردیبهشت ماه مشکل برطرف خواهد شد، اما نه تنها دردی از معضلات کاسته نشد که اختلال در شبکه مخابراتی سیستان و بلوچستان هر روز بدتر از قبل شد.

اکنون نیز بیش از سه ماه از وعده آذری جهرمی، وزیر پرحاشیه دولت تدبیر و امید مبنی بر برطرف شدن محرومیت ارتباطی در سیستان وبلوچستان زمان می گذرد، اما همچنان ساکنین این خطه از کشور از ضعف زیرساخت های مخابراتی گلایه دارند.

حدود 400 هزار دانش آموز از تدریس مجازی دور هستند!

با این تفاسیر اما؛ از آنجایی که مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان طی یک سخنرانی اعلام کرد "حدود 400 هزار دانش آموز از تدریس مجازی به دور هستند"، سوالی در اذهان عمومی ایجاد شد که این افراد چگونه آموزش های لازم را در مقاطع مختلف تحصیلی فراگرفته: آیا ترک تحصیل و از مدرسه خداحافظی کردند؟

در همین راستا حمید رضا رخشانی، مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: هم اکنون ۸۲۵ هزار دانش آموز در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۷۸ هزار و اندی در شبکه شاد عضو بوده و ۴۵۳ هزار و اندی در این شبکه عضو نیستند، که بخشی از این میزان مربوط به حاشیه نشینی شهرهای زاهدان، ایرانشهر و چابهار و بخش دیگر به دانش‌آموزان روستایی و عشایری بر می گردد.

وی گفت: تعداد زیادی از مناطق سیستان و بلوچستان تحت پوشش اینترنت نبوده و یا دانش آموزان امکانات و تجهیزات کافی ندارند تا بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند، که این دلیلی بر درس نخواندن یا ترک تحصیل نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی و عشایری درس می خوانند به دلیل نبود زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات در فرایند آموزش مجازی حضور ندارند ولی به دلیل اینکه در روستاها و عشایر آمار دانش آموزی پایین ( بین ۲۰_۵ نفر) است از طرفی شیوع ویروس کرونا نفوذ کمتری داشته اکثر کلاس ها با حضور معلمان خرید خدمت که بومیان مناطق هستند دایر بوده و تعطیل نشده‌اند و امر آموزش به صورت حضوری ادامه داشته است.

وی افزود: با توجه به پراکندگی و گستردگی استان دو راهکار انجام داده ایم، در ابتدا با راه اندازی سامانه استانی جامع و ارائه کد دسترسی به تمام مدیران مدارس اطلاعات دقیق هر مدرسه وارد سامانه شده که چه تعداد دانش آموز به صورت حضوری و غیر حضوری یا از طریق درسنامه و فرد به فرد مشغول به تدریس هستند.
 

 
رخشانی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: اقدام دوم توسط اداره ارزیابی و عملکرد انجام شد و بین ۸۹۰ کارشناس معین، تمامی مدارس استان تقسیم و راستی‌آزمایی از اطلاعات موجود صورت گرفت که گزارش دقیق آن به صورت مکتوب به استان ارائه شد.

استفاده بیش از 350 هزار دانش آموز از تلفن همراه و تبلت

وی اذعان کرد: بر اساس این سامانه ۳۵۱ هزار و ۱۸۵ دانش آموزان از وسایل الکترونیکی تلفن همراه و تبلت استفاده کرده که از این تعداد 243 هزار و 324 نفر تلفن همراه و ۱۰۷ هزار و ۸۶۱ نفر تبلت داشته اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: همچنین ۴۵ هزار و ۵۱ دانش آموز از تبلت و تلفن همراه شخصی، ۹۴ هزار و ۹۵۹ نفر از تلفن همراه و تبلت پدر، ۹۰ هزار و ۷۴۸ نفر از تلفن همراه مادر، ۲۰ هزار و ۲۹۸ نفر از تلفن همراه و تبلت خواهر و برادر و حدود ۱۰۰ هزار و ۱۲۹ نفر نیز از تلفن سایرین(معلم و همسایه) استفاده کرده اند.

رخشانی گفت: روزانه این گزارش رصد شده تا بدانیم چه تعداد دانش‌آموز از طریق فضای مجازی آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

گفتنی است تعداد مدارس شهری موجود در استان پهناور سیستان وبلوچستان ۲ هزار و ۶۶۸ مورد و آمار مدارس در مناطق روستایی پنج هزار  و ۶۳۲ عدد است، به همین میزان ۴۲۰ هزار و اندی (۵۱ درصد) دانش آموزی در مدارس شهری و ۴۰۴ هزار و اندی در روستاها مشغول به تحصیل هستند.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۷۳۳۰


ارسال