دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ,14 June 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۱
به بهانه روز ارتباطات عنوان شد؛
مدیران روابط عمومی توجیه گر سیاست غلط نباشند/ از عکاسی با دوربین بدون رم تا لمس عمیق محرومیت ها در سیستان وبلوچستان
 
جمعی از مدیران روابط عمومی ادارات سیستان وبلوچستان گفتند: مدیران روابط عمومی ها نباید توجیه گر سیاست غلط باشند، بلکه باید در پاسخگویی به مردم و در برقراری ارتباط با آن ها صداقت را اصل قرار دهند.
بیست و هفتم اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده تا فرصتی برای تبیین نقش و جایگاه روابط عمومی ها و یادآور این مهم باشد که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو سازوکارهایی چون توزیع عادلانه اطلاعات، روشنگری افکار عمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها در راستای افزایش سطح مشارکت مردمی است.

افرادی که نه تنها چشم و چراغ دستگاه ها و سازمان ها به شمار می روند بلکه برای کلیه کارکنان حکم مشاوری امین داشته و از سوی دیگر بازوي توانمند مديران و زيان گوياي سازمان ها و پل ارتباط بين افراد جامعه با ارگان هاي مربوطه هستند.
 
در همین راستا تحریریه خبر عصرهامون ضمن تبریک این روز به تمامی روابط عمومی ها در ادارات و سازمان ها، گفت وگویی با برخی از آنها انجام داد.
 
مدیران روابط عمومی در پاسخگویی به مردم صداقت را اصل قرار دهند

مبین سرحدی، مدیر روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اینکه نوع کار روابط ‌عمومی ومسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار دارد منجر شده تاحرفه روابط عمومی ششمین شغل پراسترس در جهان باشد، بیان کرد: مدیران روابط عمومی ها نباید توجیه گر سیاست غلط باشند، بلکه باید در پاسخگویی به مردم و در برقراری ارتباط با آن ها صداقت را اصل قرار دهند.

وی گفت: مدیران روابط عمومی‌ها باید افرادی متخصص در زمینه کنترل آسیب‌ها باشند بنابراین نیازمند توانایی تفکرو عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش زا هستند.

به گفته وی، بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر است، بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول روابط عمومی را به سه عنصر هنر، تکنیک(فن) و فلسفه مدیریت تفکیک می کنند، روابط عمومی در سازمان های امروزی نقش تعیین کننده ای در برقراری ارتباط بین مجموعه مدیران،کارکنان، مردم، رقبا و نهاد های مرتبط با سازمان ایفا می کند.

وی تصریح کرد: روابط عمومی به عنوان مدعی العموم مردم و وکیل مدافع سازمان یکی از اصلی ترین کانال های ارتباطی سازمان و برون سازمان با جامعه مخاطبان یا همان جامعه هدف که از دو طیف مخاطبان درونی سازمان و برون سازمان تشکیل می شوند، نقش مهمی در تشریح وضعیت موجود، تبین اهداف ارتباطی و رسانه ای و تعیین سازو کارها و تکنیک های برقراری تعامل منطقی و هدفمند سازمان با جامعه خارج از آن ایفا می کند که تقویت این حوزه می تواند زمینه ساز حرکت های اثر بخش در سازمان به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده باشد.

سرحدی با تاکید بر اینکه مدیریت یک سازمان برای هدایت، هماهنگی و رهبری سازمانی نیازمند روابط عمومی کارآمد است، اذعان کرد: مدیران باید بدانند که نگرش ها و علایق افراد سازمانی و برون سازمانی به نحوی همسوی اند که کنش های متقابل آنان در حین انجام فعالیت ها منجر به بقای سازمان و معطوف به اهداف کلان آن می باشد که در این خصوص نیز نقش روابط عمومی بسیار مشهود است.

وی تصریح کرد: روابط عمومی می تواند با بهره گیری از ابزارها و حمایت های لازم از جمله دیدگاه متعالی مدیران به جایگاه و نقش روابط عمومی، تخصیص بودجه مناسب، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و امکانات ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی همراه با یک برنامه راهبردی وپیوست های ارتباطی و غیره نیازها و خواسته های جامعه مخاطب سازمان را شناسایی،تحلیل و مدیریت را در شناخت درست و تلاش برای برآورده ساختن آن یاری رساند.

بدترین خاطره، عکاسی با دوربین بدون رم

مدیر روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی استان در ادامه به بیان خاطراتی از روزهای کاری خود در این عرصه پرداخت و گفت: بدترین خاطره بنده مربوط به یک همایش خیلی مهم است که جهت تهیه گزارش تصویری به همراه همکاران روابط عمومی شرکت کرده و عکس ها متفاوت گرفتیم اما پس از پایان مراسم و هنگام ارائه نتیجه کار به مدیرکل متوجه نبود رم در دوربین شدیم؛ اما بهترین خاطره بنده تمام روز هایی است که به عنوان مسئول روابط عمومی در اداره کل تعزیرات حکومتی خدمت کرده ام.

تابلوی نقاشی، اولین و بهترین هدیه روز روابط عمومی

اولین هدیه ای که گرفتم از دست دختر ۶ ساله ام است که برایم یک نقاشی مرتبط به کار کشیده بود و به همراه یک شاخه گل به بنده هدیه داد و این با ارزشترین هدیه ای بود که می توانستم بگیرم.
 
روابط عمومی کارآمد عاملی برای پیشرفت و تعالی سازمان
 
علیرضا شاه محمدی، مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بیان کرد: روابط عمومی سازمان ها با مسئوليت ها و وظايف فراوان در حوزه ارتباطات مردمی، تبليغات و اطلاع رسانی، تشريفات، تحقيقات، افكار سنجی و پژوهش رو به رو هستند كه يكی از مهمترين وظايف كه می تواند نقطه قوتی برای روابط عمومی ها باشد حوزه اطلاع رسانی است.

وی افزود: روابط عمومی كارآمد با ارتباط هرچه بيشتر با رسانه ها، سازمان ها و ادارات ديگر زمينه معرفی دستاوردها و فعاليت های سازمان ها مطبوع خود را در جامعه فراهم و زمينه رشد و پيشرفت آن را فراهم می کند.

به گفته وی، بهره گيری از افراد توانمند در روابط عمومی ها سازمان ها برای معرفی هرچه بيشتر دستاوردها سازمان ها و ارتباط با رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش مهم در پيشرفت و توسعه سازمان ها باشد.

کسب رتبه نخست کشوری در انتشار خبر شیرین ترین خاطره

شاه محمدی ادامه داد: از روابط عمومی‌ها انتظار می‌رود اطلاعات و آمار دقیق به رسانه‌ها بدهند چرا که بیان حتی بخشی از حقایق موجود می‌تواند در جامعه موجی از امید را بیافریند؛ مخاطب تولیدات رسانه‌ای روابط عمومی مدیر دستگاه اجرایی نیست بلکه باید به اثربخشی و کارکرد محتوای رسانه‌ای فکر کرد و مردم همواره محور این تولیدات باشند.

وی در ادامه به بیان خاطرات تلخ و شیرین در حیطه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: کسب عنوان نخست کشوری در انتشار اخبار در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ توسط روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان که زمینه ساز معرفی هر چه بهتر ظرفیت های استان و کمک به بهبود وضعیت موجود شد، یکی از خاطرات شیرین به شمار می رود، همچنین ارسال پیام تسلیت درگذشت همکاران پر تلاش و سخت کوش در حوزه راهداری که براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تلخ ترین خاطره است.
 
روابط عمومیِ موفق از هیچ، همه چیز می سازد

داوود گلی، مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان که حدود 9 سال در عرصه روابط عمومی مشغول به فعالیت است، گفت: روابط عمومی شغل نیست بلکه شوق است، روابط عمومی کار عادی و روزمره نیست و عرصه ای اخلاقی، علمی و هنری است.

وی با بیان اینکه روابط عمومیِ موفق از هیچ همه چیز می سازد، افزود: سرعت عمل، دقت نظر و تولید محتوا مهمترین مولفه های کار در این حوزه است.

گلی با بیان اینکه روابط عمومی جایگاه راهبردی و از ارکان وهسته های اصلی در هر دستگاهی به شما می رود، ادامه داد: روابط عمومی تبیین گرهمه ابعاد و زوایای یک دستگاه و یک مجموعه است.
 
شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ویژگی های مهم یک روابط عمومی

فاطمه سرابندی، مدیر روابط عمومی اداره دامپزشکی سیستان وبلوچستان نیزبیان کرد: برقراری ارتباط بین هر سازمان، تشکل و فرد با عموم و جامعه هدف فعالیت های آن و تجزیه تحلیل مناسب اطلاعات در این ارتباط و همچنین شفاف سازی و بیان ساده فعالیت ها و دستیافت های آن سازمان و انتقال آن از طریق مناسب به عموم و جامعه هدف اساس کار روابط عمومی است.

وی در ادامه به بیان ویژگی های یک روابط عمومی خوب اشاره کرد و گفت: استفاده از روش های مناسب انتقال اطلاعات، آگاه سازی و اطلاع رسانی و تشخیص شرایط و زمان مناسب و همچنین استفاده از زبان ساده و قابل فهم در انتقال اطلاعات تخصصی هر سازمان و شفاف سازی و تنویر افکار عمومی در زمینه فعالیت و اهداف سازمان از ویژگی های مهم یک روابط عمومی است.

این مقام مسئول ادامه داد: یک روابط عمومی با اطلاع رسانی صحیح و مناسب و انتقال اطلاعات صحیح از دست آوردها و نتایج حاصل از فعالیت و همچنین آشنایی عموم با آینده و افق پیش روی سازمان می تواند جایگاه خود در بین عموم را بهتر پیدا کند و همکاری و همراهی عموم را جذب و راحت تر به اهداف خود دست یابد، در صورتی که با ارتباط و اطلاع رسانی غلط و نامناسب دید عموم نسبت به سازمان صحیح نخواهد بود و آگاهی کافی از آهداف و دستاوردهای مثبت حاصل از فعالیت های آن حاصل نخواهد شد بنابراین تاثیرحیاتی و مستقیم در موفقیت و عدم موفقیت سازمان خواهد داشت.

سرابندی افزود: بهترین هدیه روز روابط عمومی را نیز از سمت مدیرکل اداره گرفتم که این تشکر و قدردانی صادقانه وی برایم ارزشمند بود.

روابط عمومی باعث شده بود محرومیت ها و مشکلات مردم را بیشتر لمس کنم

نرجس مشهدی بندانی، مدیر سابق روابط عمومی شرکت برق منطقه ای استان هم در این خصوص گفت: روابط عمومی تسهیلگری برای افزایش تعاملات و ارتباطات درون و برون سازمانی است، از بعد دیگر می تواند حلقه مفقوده این ارتباطات باشد که از ابزارهای مختلفی برای آن استفاده می کند.

وی افزود: روابط عمومی باید به شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان کمک کند و آنها را بهبود بخشد، یک روابط عمومی می تواند سازمان را با نقاط قوت به اوج برساند یا با عدم انتشار هرگونه خبری یک سازمان را در ملاعام بی ثمر شان دهد.

بندانی اذعان کرد: به یاد دارم در اوایل کارم که دیدگاه مدیران مجموعه همان نگاه سنتی به روابط عمومی بود در جلسه ای داخلی جایگاه روابط عمومی را در حد یک عکاس دیدند در صورتی که این بخشی از کار است آن روز محکم از جایگاه روابط عمومی دفاع کردم، این برخوردها انگیزه ای ایجاد کرد که بیشتر به تببین جایگاه روابط عمومی در دید دیگران بپردازم.

وی گفت: تلخ ترین خاطره در حیطه کاری بنده به زمانی بر می گردد که در حوزه روابط عمومی به نقاطی از استان در دهستان ها و روستاهای فوق العاده محروم می رفتیم که دیدن این حجم از محرومیت ها برایم دردناک بود؛ روابط عمومی باعث شده بود محرومیت ها و مشکلات مردم را بیشتر لمس کنم در عین حال صبوری، نجابت، شرافت، فداکاری، ایثار و بزرگی مردم را ببینم و شرمنده باشم که برای این حداقل ها چه کاری می توان انجام داد.

نصب ترانس امیدبخش بهترین خاطره کاری

مدیر سابق روابط عمومی شرکت منطقه ای برق اذعان کرد: شیرین ترین خاطره بنده مربوط به ترانس امیدبخش منطقه اسپکه بود، این ترانس از مدار خارج شده بود و پیش بینی می شد مردم چهل روز گرما و افت ولتاژ را تحمل کنند همه اینها باعث شد تا در کنار سختی که مردم تحمل می کردند گزارش لحظه ای اقدامات را ارائه کنم تا مردم در جریان خدماتی که به آنها ارائه می شود، باشنداین شد که روز ورود ترانس هب مطقه مردم به استقبال آن آمدند به گونه ای که طبق گفته برخی باید تاریخ برق منطقه ای در اذهان عمومی را به بعد و قبل از اسپکه تبدیل کرد که مردم برای یک ترانس به استقبال آمده و قدردانی می کردند، این برای بنده شیرین ترین خاطره بود.

بندانی خاطر نشان کرد: بهترین هدیه در این منصب لطف مردم به بنده بود، روزی که از استان به تهران منتقل شده و به عنوان کارشناس ارشد مطالعات شبکه انتقال و فوق توزیع در شرکت توانیر مشغول به فعالیت شدم دعای خیر مردم و ارسال پیام هایی که به بنده دادند همه را به یادگار دارم.

روابط عمومی به منزله پل اتباطی میان سازمان و مخاطبان است

حمیده پیران، کارشناس روابط عمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم بیان کرد: روابط عمومی به منزله یک پل میان سازمان و مخاطبان است که کار آن انتقال و تجزبه و تحلیل اطلاعات مدیریت و موسسه به مخاطبان است.

وی افزود: علاقه در کار، برخورد مناسب از لحاظ کلامی و انسانی با افراد، تسلط ، قدرت نوشتاری، اعتماد به نفس بالا، دارای قدرت تجزیه و تحلیل بودن از ویژگی های مهم یک روابط عمومی به شمار می رود.

به گفته پیران، وظیفه روابط عمومی ساختن چهره ای مناسب از سازمان در نزد مردم و مخاطبان اصلی سازمان است.

 انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۷۷۶۹


ارسال