جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ,17 September 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
با وجود ضربه کرونا به اقتصاد جهان و طوفان آن در همه کشورها، نه تنها تجارت در بزرگترین بندر اقیانوسی ایران همچنان تداوم دارد، بلکه ورود و خروج کالا در این بندر استراتژیک با وجود تجهیزات مدرن و زیرساخت های ایجاد شده، رونق گرفته است.
به گزارش عصرهامون؛ با تأکید مکرر مقام معظم رهبری بر فقرزدایی سواحل مکران و کشف استعدادهای این گنج پنهان، سال هاست که دولت مکلف شده تمام توان خود را در راستای توسعه این سواحل به کار گیرد.
 
این سواحل بکر با دارا بودن بندر بزرگ چابهار و موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد است و به دلیل جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی دارای از ماهیتی استراتژیک برای تحرک و توسعه نیمه شرقی کشور برخوردار است.
 
این بندر استراتژیک نه تنها برای شرق کشور بلکه برای کل ایران و حتی فراتر از آن ارتباطات جهانی ایفاگر نقشی مهم می تواند باشد، چرا که بر اساس آمارهای جهانی سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بین المللی، حدود نیمی از حمل و نقل جهان، میان خاورمیانه با سایر نقاط دنیا صورت می گیرد.
 
با بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تجهیز آن به ۵ پست اسکله و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۸.۵ میلیون تن با استفاده تجهیزات مدرن و بهره برداری از ترمینال های کانتینری و یخچالی شرایط برای پهلوگیری کشتی های کالا با تنوع کالاهای صادراتی، وارداتی، کانتینری، فله و تنوع کالاهای یخچالی و مواد نفتی فراهم شده است.

چابهار نزدیکترین راه به اقیانوس هند و آب های آزاد
 
حمید عرفانی فر، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره گفت: از مجموع سه کریدور حمل و نقل که میان خاورمیانه با سایر نقاط دنیا پیش بینی شده، 2 کریدور از ایران می گذرد و در این بین چابهار نقطه عبور جنوبی ترین کریدور شرقی - غربی جهان محسوب می شود که در مسیر جاده بین المللی ابریشم قرار دارد.
 
به گفته وی، چابهار نزدیکترین راه به اقیانوس هند و آب های آزاد است که با هزار و هشتصد کیلومتر فاصله تا سرخس، بهترین راه براي دستیابی آسان کشورهای آسیای میانه به دریای مکران محسوب می شود.

موقعیت ویژه دریایی - بندرگاهی چابهار 
 

این کارشناس بیان کرد: خلیج چابهار با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین خلیج ایران در حاشیه دریاي مکران و بزرگترین خلیج خاورمیانه در سواحل آن به شمار می رود که آب های ساحلی بندر بزرگ اقیانوسی چابهار با برخورداری از عمق زیاد از موقعیت خاص استراتژیکی جهت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: موقعیت ویژه دریایی - بندرگاهی چابهار از نظر دارا بودن مرز آبی وسیع در دریای مکران و همچنین موقعیت استثنایی و استراتژیکی منطقه به لحاظ استقرار در خارج از تنگه هرمز، واقع بودن در دهانه اقیانوس هند و اهمیت آن به عنوان یک راه ترانزیتی و بازار اقتصادی برای کشورهای منطقه حائز اهمیت است.
 
 

بندر چابهار؛ در ردیف بنادر مدرن و استراتژیک
 
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ما گفت: بندر چابهار از نظر تجهیزات یکی از بنادر مدرن کشور محسوب می شود که به واسطه وجود این زیرساخت های استراتژیک، این بندر بزرگ اقیانوسی به بندری بدون محدودیت در پذیرش کشتی و کالا تبدیل شده و صادرات و واردات کالا از طریق آن نسبت به گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده است.
 
وی تاکید کرد: با توسعه زیرساخت ها و تجهیزات بندر چابهار برای پهلودهی و تخلیه و بارگیری انواع کشتی و کالا و تعامل و تشریک مساعی که با گمرک و دستگاه های مربوطه، کالاها با رویه های گمرکی و بدون رسوب پس از ورود به این بندر و فرایند تخلیه و بارگیری به مقاصد مورد نظر حمل می شود.
 
این مقام مسئول اذعان کرد: از ابتدای امسال با وجود محدودیت های کرونایی، فعالیت های بندری، تخلیه و بارگیری و ورود و خروج کامیون های حامل بار با تشدید پروتکل های بهداشتی در این بندر استراتژیک تداوم داشته است.

ورود دو کشتی حامل کالای اساسی
 
وی با بیان این که بندر چابهار به یکی از دروازه های ورود کالاهای اساسی به کشور تبدیل شده است، افزود: در ادامه روند واردات کالاهای اساسی، روز گذشته دو فروند کشتی حامل کالای اساسی شامل ۶۷ هزار تن ذرت فله و کشتی ۲۷ هزارتنی برنج کیسه ای در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری کرد و بلافاصله عملیات تخلیه و بارگیری آن آغاز شد.
 
 آقایی گفت: تداوم ورود و خروج کشتی از بندر چابهار و پروژه های سرمایه گذاری و زیرساختی این بندر مهم و بزرگ، زمینه ایجاد اشتغال، تحرک حمل و نقلی و پویایی اقتصادی را به ویژه در سیستان و بلوچستان رونق بخشیده است.
 
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۸۲۲۶


ارسال