دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ,2 August 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
این روزها به دلیل عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی شاهد معضل بزرگ افزایش آمار مبتلایان به کرونا در جنوب شرق کشور هستیم که می تواند بحرانی دیگر را رقم بزند، در حالی که طبق توصیه ها ماندن در خانه و تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب بهترین راه حفظ سلامتی و قطع زنجیره انتقال است.
به گزارش عصرهامون؛ این روزها که با افزایش مبتلایان به کرونا در برخی نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان مواجه هستیم، متاسفانه ویروسی با عنوان عادی انگاری نیز شیوع پیدا کرده و برخی با علم به بیماری شان در معابر پرسه می زنند و در تجمعات شرکت می کنند! ماجرایی که طبق گفته مسئولان امر می تواند بحرانی دیگر را به همراه داشته باشد.
 
آن ها با این اقدام و بی توجهی شان هم سلامت جامعه را به خطر می اندازند و باعث بیماری دیگران می شوند که خود در افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها می تواند تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر خودشان نیز نیاز به قرنطینه شدن و استفاده از اصول غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان و استراحت کافی داند.
 
تاکید کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی نیز بر این است که تغذیه درست و علمی و حلال به سلامت جسمی، روحی و روانی کمک می کند و این روزها با توجه به بحران کرونا داشتن برنامع غذایی مناسب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر بیماری های ویروسی و باکتریایی را رقم می زند.
 
بررسی ها نیز نشان می دهد که افراد با سابقه بد غذایی و ضعف تغذیه که مبتلا به کمبود انواع ویتامین ها و املاح هستند و مبتلایان به بیماری های غیر واگیر از جمله قلبی- عروقی، کبدی، پر فشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی، بیماران سرطانی و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی که تغذیه بد در بروزشان نقش اصلی و مهمی داشته، بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند.
 
تاکید بر ماندن در خانه برای حفظ سلامتی و قطع زنجیره انتقال
 
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه نیز با بیان این که متاسفانه با وجود روند صعودی ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان، شاهد عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عادی انگاری به موضوع کرونا از سوی برخی مردم و حتی مبتلایان هستیم، در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در دوران همه گیری کرونا، ماندن در منزل برای حفظ سلامتی، قطع زنجیره انتقال و عدم ابتلا ضروری است، که البته ماندن بیش از پیش در خانه، بر میزان فعالیت جسمی، تحرک، نرمش و ورزش با چاشنی اندکی تنبلی، تاثیر کاهنده دارد.
 
وی ادامه داد: از سویی خواب شبانه کمتر و بی نظم تر و بیداری شبانه طولانی تر می شود و همراه خود افزایش ریزه خواری را به دنبال دارد. همه ما در این ایام تجربه کرده ایم که حضور بیشتر در خانه با مصرف مکرر میان وعده ها که اغلب پرکالری هم هستند، همراه است و متاسفانه مجموع این عوامل، خطر چاقی اعضای خانواده و به خصوص کودکان را به همراه داشته است.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: این اتفاق در بزرگسالان، زمینه ساز یا تشدید کننده بیماری های غیر واگیر می شود و ضعف سیستم ایمنی یکی از نتایج آن است، ریسک ابتلای فرد به بیماری کرونا را در صورت تماس با افراد آلوده به ویروس، افزایش می دهد.
 
 
اهمیت تغذیه متنوع و تعادل در مصرف

 
وی با بیان این که تغذیه خوب تغذیه ای است که در آن تنوع وجود داشته، تعادل در مصرف و غذا متناسب با وضعیت فرد باشد، ادامه داد: با بررسی ها و مطالعات متعدد در کشور و عنایت به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان و کمبودهای ریز مغذی موجود، هرم غذایی بومی طراحی شده که شامل هفت گروه غذایی غلات، گروه سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و متفرقه است.
 
این کارشناس اضافه کرد: گروه متفرقه به خوشمزه های مضر هم شهره بوده که سهم اندک را باید در برنامه غذایی روزانه ما دارا باشد که شامل شیرینی ها، چربی ها، شوری ها و نوشیدنی های گازدار می شود.
 
به گفته وی، با تغذیه خوب، درشت مغذی ها شامل پروتئین به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد انرژی روزانه، کربوهیدرات ۵۰ تا ۵۵ درصد انرژی روزانه و چربی ها ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه فرد را باید تامین کنند.
 
فیروزکوهی افزود: ریز مغذی ها شامل املاح و ویتامین ‌ها و آنتی ‌اکسیدان ‌ها با تغذیه خوب تامین می شوند که آب و مایعات کافی باید دریافت شود و وعده‌ های غذایی در ساعات مشخص و منظم مصرف شوند، پرخوری و کم خوری نامطلوب بود و غذا در محیط و فضای آرام میل شود.
 
منوی غذایی مبتلایان به کرونا در قرنطینه خانگی
 
وی با توصیه به کسانی که به کرونا مبتلا شده و در منزل جداسازی و قرنطینه شده اند نیز گفت: به عنوان یک اصل باید بدانیم که در برنامه بیماران مبتلا به کرونا باید از پروتئین به مقدار کافی و بیش از حالت عادی استفاده کنیم، آب و مایعات و دمنوش ها را به کرات مصرف کرده و توجه داشته باشیم که غذا باید کم چرب و کم شیرین باشد.
 
این کارشناس اظهار کرد: در ابتدای صبح و پس از بیدار شدن غرغره آب نمک یا جوشانده گل ختمی انجام شود و وعده های غذایی منظم و سر ساعت باشد و البته هر دو ساعت یک ماده غذایی مصرف شود. بر این اساس برای فرد مبتلا صبح بعد از بیدار شدن غرغره آب نمک یا جوشانده گل ختمی مناسب است.
 
وی عنوان کرد: همچنین می توان یک نوشیدنی با فرمول سه چهارم لیوان آب به علاوه سه قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق مرباخوری عسل و یک پر زعفران تهیه و مصرف کرد. در صبحانه نیز می توانید از تخم مرغ آب پز یا پنیر استفاده و البته یک قاشق پودر چهار مغز شامل پسته، بادام، فندق و گردو بر روی پنیر یا تخم مرغ اضافه کنید.
 
فیروزکوهی افزود: نان مصرفی سبوس دار یا نان جو باشد، از چای و دمنوش هم همراه با کشمش، مویز یا خرمای خشک حبه شده استفاده کنید، در وعده صبحانه نباید از شیر استفاده شود، چراکه نزولات پشت حلق را زیاد می کند، قند و شکر، شیرینی ها، کره و مربا استفاده نشود و چربی ها هم مناسب نیستند.
 
بخور گل ختمی و عصاره نعنا؛ راهی برای بهبودی ریه ها
 
وی گفت: بعد از صبحانه از بخور گل ختمی یا عصاره نعناع با تنفس عمیق برای بهبود وضعیت ریه ها استفاده کنید، دو ساعت بعد، می‌توانید از میوه به خصوص مرکبات، سوپ سبزیجات به علاوه مرغ و دمنوش سیب و به یا بهار نارنج و گل محمدی یا دمنوش نعنا استفاده و دو ساعت بعد، از ماست پروبیوتیک که در آن پودر چهارمغز یا جوانه گندم اضافه کرده اید، میل کنید.
 
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: از دمنوش اسطوخودوس، آویشن ، لیمو عمانی و نعناع هم می توانید بهره ببرید، مجدد از بخور نعنا یا گل ختمی استفاده کنید، نیم ساعت بعد، میتوانید بوی گلاب را استنشاق کنید، یا لیمو تازه را ببویید. همچنین می توان یک عدد قرص مکیدنی یا جوشان ویتامین C کرد.
 
وی بیان کرد: برای ناهار، سوپ سبزیجات که مرغ همراه داشته باشد، خیلی مفید است، می توانید غذای مورد علاقه تان را مصرف کنید، به شرطی که کم چرب و کم شیرین باشد. از جمله آبگوشت، برنج و خورش کم چرب، روی برنج می توانید کنجد اضافه و همچنین از سالاد سبزیجات که به آن نخود فرنگی و ذرت و یک قاشق روغن ذرت هم اضافه کرده باشید، استفاده کنید.
 
فیروزکوهی افزود: دو ساعت بعد، ماست به علاوه پودر چهار مغز میل کنید. مجدد از دمنوش اسطوخودوس، آویشن، لیمو عمانی و یا نعنا بهره بنوشید. دو ساعت بعد، از ماست چکیده با گردو استفاده کنید. همچنین می توانید از سیب زمینی آب پز به علاوه آویشن و پونه بهره ببرید. هویج را هم برش دهید و در فواصل میان وعده ها و غذاهای اصلی بخورید.
 
وی ادامه داد: عصر، مجدد بخور نعنا یا گل ختمی را انجام دهید، برای شام، پوره سیب زمینی به علاوه مرغ و هویج و آویشن و نان سبوس دار می توانید استفاده و قبل از خواب، ماست چکیده میل کنید. تخمه کدو هم مطلوب و قبل از خواب، غرغره آب نمک یا جوشانده ختمی مفید است.
 
کمبود ریز مغذی ها و تاثیر برنامه غذایی ایرانی
 
این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا برنامه غذایی ایرانی ها مطلوب و اصولی هست؟ گفت: مردم ما دچار کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن، روی و ید هستند. همچنین کمبود ویتامین D و ویتامین A در جامعه وجود دارد. انواع بیماری های مرتبط با غذا مثل چاقی، لاغری، کوتاه قدی، کم وزنی، کبد چرب، دیابت، فشار خون، قلبی- عروقی و سرطان ها در جامعه شایع بوده و این شرایط نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در سبک زندگی و نوع تغذیه مردم است.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین تحرک و فعالیت بدنی و فیزیکی مردم کم است، پس مشکلاتی در تغذیه ما وجود دارد. بد غذایی و مصرف فست ‌فودها، نوشابه ‌های گازدار، سرخ کردنی ها و چربی زیاد، تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و علاقه به شیرینی ها نشان می دهد که در تغذیه ما اشکالاتی وجود دارد که باید به آن توجه و اصلاح کنیم.
 
انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۸۹۶۱


ارسال