سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ,27 July 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۰
دست ساخته هایی از دل فرهنگ و آداب و رسوم؛
صنایع دستی، ابزار قدرتمندِ جهش تولید که مورد تاکید رهبری قرار دارد/ هنرهای سنتی؛ راهگشای اقتصاد مقاومتی و ارزآوری
 
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از مهم ترین ابزارها برای رونق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است و در ابلاغ سیاست ‌های کلی برنامه ششم توسعه مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و بر این اساس لازم است دولتمردان و نمایندگان مجلس در تدوین و تصویب برنامه توسعه صنایع‌ دستی نگاه ویژه ای داشته باشند.
به گزارش عصرهامون؛ صنایع دستی را می توان یکی از مهم ترین ابزارها برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی نام برد، صنعتگرانی که در شاخه های مختلف صنایع دستی فعالیت می کنند هنرمندانی هستند که اغلب در روستاهای کشور زندگی می کنند و از همان کودکی این حرفه را آموخته اند.

صنایع دستی می تواند با بازاریابی، تبلیغات، بهره گیری از ایده های نو مطابق با سلیقه های امروزی درآمدزایی، اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشد و با ایجاد کارگاه ها و پرورش صنعتگران در جهش تولید این صنایع تاثیرگذار شود.

در ایران، بیش از سه میلیون هنرمند و صنعتگر در ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به کار هستند.

بر اساس آمارها، در سال گذشته صنعت صنایع دستی کشور، با درآمدی بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار، نقش به سزایی در صادرات غیر نفتی ایران ایفا کرده است.

آثار و صنایع دستی، از مظاهر و جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ما محسوب می‌شود که در قلمرو اقتصادی نیز ظرفیت ‌ها و فرصت ‌های بی‌شماری را در اختیار مردم و جامعه قرار می‌دهد.

از همین رو، رونق و فعال‌سازی این هنرها یکی از الزامات مهم رشد و بالندگی کشور در شرایط کنونی به شمار رفته و نیازمند توجه ویژه‌ مسئولان و مدیران دولتی و شهری است.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده است

محمدعلی ابراهیمی، رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: صنایع دستی، یکی از ظرفیت های عالی میراث فرهنگی استان به شمار می رود که در اقتصاد و گردشگری سیستان و بلوچستان جایگاه شایسته و بایسته ندارد.

وی افزود: تقریبا هر شهر استان، دارای صنایع دستی مخصوص به خود است که ریشه در فرهنگ و سنت ها و آئین ها و حتی سبک زندگی کهن مردمان آن دیار دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان که یکی از قطب های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور محسوب می شود حدود ۲۰ صنعت دستی و همین تعداد نیز هنر دستی وجود دارد که باعث ایجاد 20 هزار شغل شده است و میلیون ها و میلیاردها اعتبار فروش صنایع دستی را هنرمندان و فعالان این حوزه گزارش داده اند.

وی بیان کرد: از فرش سیستان گرفته تا گزبافی، حصیربافی هامون و پارچه بافی نیمروز و خامه دوزی در زهک، گلیم هیرمند، جواهر سازی در زاهدان و سراوان، سوزن دوزی، انواع رودوزی ها در ایرانشهر و نیکشهر و از سفال کلپورگان تا سفال کوهمیتک و هلنچوگان سرباز و قصرقند، دست ساخته های صدفی کنارک، لنچ سازی در چابهار و... همه جشنواره ای از استعداد و خلاقیت شگفت انگیز هنرمندان این مرز و بوم است که با طرح و نقش خود، منشوری از زیبایی و شکوه فرهنگ این کهن دیار را در معرض دید جهانیان قرار می دهند.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کمتر گردشگری به استان سفر می کند و تحفه ای از صنایع دستی استان را با خود به یادگار نمی برد.

ابراهیمی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در زمینه تولید صنایع دستی، جزو چند استان برتر ایران محسوب می شود، اما چالش های بسیاری در مسیر تولید و صادرات فراروی فعالان این بخش قرار دارد.
 

تاکید مقام معظم رهبری به صنایع دستی در ابلاغ سیاست ‌های کلی برنامه ششم توسعه

وی عنوان کرد: عرصه صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که مصداق بارز این اهمیت را می‌توان در توجه و تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست ‌های کلی برنامه ششم توسعه مشاهده کرد و در بند ۵۱ این سیاست ‌ها به طور مشخص و محرز بر حمایت از صنایع‌ دستی تاکید و توصیه شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: صنایع دستی استان به عنوان یکی از ابزارهای منحصر به فرد، نقش مهم و اساسی در دست یابی به افزایش تولید ملی و اهداف کلان اقتصاد مقاومتی ایفا می کند و باید بیش از گذشته به این صنعت و هنر توجه شود.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان  اظهار کرد: یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی در سیستان و بلوچستان، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می رود.

ابراهیمی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان از اقوام و آداب و رسوم مختلف تشکیل شده که هر کدام از این اقوام با توجه با تاریخ و فرهنگ خود، در صنایع دستی و هنرهای سنتی حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

وی بیان کرد: کافیست که با نگاهی جامع و برنامه ریزی منسجم برای تولید و معرفی این محصولات اقدامات لازم انجام شود، زیرا صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کمک کرده‌ایم بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل استانمان برداشته‌ایم.
 
ضرورت توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس در تدوین و تصویب برنامه توسعه صنایع‌ دستی استان

این مقام مسئول گفت: ضروری است که در برنامه‌‌ریزی ‌های کلان، نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد، در زمان حاضر از ۲۵۰ رشته صنایع دستی موجود در کشور ده ها رشته در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این تعداد چندین رشته صنایع دستی در این استان فعال است.

ابراهیمی اظهار کرد: در این شرایط باید دولتمردان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در فرآیند تدوین و تصویب برنامه توسعه توجه ویژه‌ ای به وضعیت صنایع‌ دستی استان و مشکلات و چالش‌ های پیش روی آن داشته باشند.

وی عنوان کرد: از این منظر می توان از صنایع دستی به عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیز بهره جست، اشتغال زایی، صادرات محصولات غیر نفتی، افزایش سرانه تولید ملی و... تنها بخشی از ظرفیت صنایع دستی در اقتصاد کشور است که نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان  اظهار کرد: صاحب نظران این بخش در توصیه های خود به ویژه بر قابلیت ها و ویژگی های این قبیل صنایع از جمله نیاز به سرمایه اندک برای ایجاد، راه اندازی و بهره برداری، کاربر بودن این صنایع و نیاز به سرمایه گذاری اندک سرانه برای ایجاد یک شغل اشاره کرده اند.

ابراهیمی اظهار کرد: عدم نیاز به تخصص های فنی و حرفه ای بالا و سازگاری و استفاده از مهارت های بومی، بازار ساده فروش محصولات و توانایی ایجاد درآمدزایی از دیگر قابلیت های این حرفه هاست.

وی گفت: بازار داخلی صنایع دستی سیستان و بلوچستان، بازاری است سنتی و تا به حال برای گسترش آن بازاریابی و تبلیغات مناسبی صورت نگرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: پوشاک محلی عمده ترین بازار داخلی صنایع دستی می تواند باشد، زیرا درصد بالایی از بومیان استان از لباس سنتی سیستانی و بلوچستانی با صنایع دستی استفاده می کنند لباسی که همراه با تعصب آن را می شناسند و نسل کنونی نیز می تواند با توجه به خصوصیات این لباس و سازگاری با اقلیم و فرهنگ و اقتصاد استان بدان متمایل شود.

رئیس گروه سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: لباس محلی سیستان و بلوچستان نیاز به تبلیغات، بازاریابی، سلیقه سنجی و تولید با کیفیت و ارزان دارد.

ابراهیمی ادامه داد: بعد از پوشاک، انواع سوزن دوزی لحاف و پتو، جواهرات و دست ساخته و دست بافته ها بازار داخلی خوبی دارند که می توان برنامه‌ریزی مناسبی روی آن انجام داد.

وی عنوان کرد: از خصوصیات مهم این بازار، سود سرشار واسطه‌ها در امر توزیع مواد اولیه مصرف و داد و ستد آن است که با ثبت و شناسایی و کد دارشدن تولیدات این سود متعلق به متولیان امر و هنرمندان و صنعتگران می‌ شود.

انتهای پیام/
 
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۹۹۶۱


ارسال