پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 14 فروردين 1403 ساعت 2:32 https://www.asrehamoon.ir/news/167966/افراد-روزه-دار-فشارخون-بالا-باید-آب-مایعات-زیاد-بنوشند -------------------------------------------------- کارشناس تغذیه: عنوان : افراد روزه‌دار فشارخون بالا باید آب و مایعات زیاد بنوشند -------------------------------------------------- کارشناس تغذیه گفت: افراد فشارخون بالا با استفاده از میوه و سبزی‌ها فیبر و آب بدن را تأمین کنید و همچنین با خوردن شام سبک سلامتی دستگاه گوارش را حفظ کنند. متن : زهرا شهرکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات بیان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه نزول رحمت و برکات بی‌پایان خدا است که همه در این مهمانی خدا دعوت شده‌ایم تا با پیروی از دستورات الهی روح خود را صیقل دهیم و همان‌طور که در این ماه روح انسان از گناهان پاک می‌شود؛ جسم هم به تبعیت از روح از بیماری‌ها و ناخوشی‌ها پاک می‌شود. وی افزود: خوشبختانه تابه‌حال در مورد اثرات مفید روزه‌داری در ماه مبارک رمضان بررسی‌ها و تحقیقات زیادی شده است و تأثیرات آن به‌شرط رعایت اصولی صحیح تغذیه مورد تأیید قرار گرفته است. کارشناس تغذیه تصریح کرد: تأثیر روزه‌داری بر روی بدن به‌خصوص تنظیم فشارخون، کاهش سطح چربی خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف که در اغلب بیماری‌هایی که آداب غذایی غلط چاقی و یا افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارد؛ روزه‌داری بسیار مفید است. وی ادامه داد: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و دستگاه اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند. شهرکی در خصوص افراد فشارخون خفیف تا متوسط اظهار کرد: مبتلایان به فشارخون خفیف تا متوسط می‌توانند به‌راحتی روزه بگیرند و روزه‌داری به کاهش فشارخون آنان کمک می‌کند؛ اما حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند برای مثال مقدار داروهای خود برای جلوگیری از کم‌آبی کاهش پیدا کند و داروهای بلند اثر باید به‌یک‌بار در روز آن هم قبل از وعده سحر تقلیل پیدا کنند این افراد باید دریافت نمک و چربی خود را در وعده‌های سحر و افطار کنترل کنند. وی با بیان اینکه افراد مبتلا به فشارخون بالا باید سعی کنند آب و مایعات کافی بنوشند، افزود: همین‌طور مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در وعده‌های سحر به کنترل بهتر فشارخون کمک می‌کند؛ پس این افراد باید فیبر و آب بدن خود را تأمین کنند. کارشناس تغذیه تشریح کرد: توصیه دیگری به افراد دارای فشارخون بالا این است که در واقع مصرف چای و قهوه در ماه مبارک رمضان کم کنند البته توجه داشته باشید که مصرف آب زیاد هم در هضم غذا اخلال ایجاد می‌کند و افراد زیادی هستند که از بیم تشنگی در وعده‌های سحر آب زیادی مصرف می‌کنند که در واقع عادت غذایی نادرستی است. وی ادامه داد: از مصرف غذاهای دیر حذف پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار پرهیز شود و به‌طورکلی بهتر است از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده کنیم سعی شود از مصرف غذاهای پرپروتئین در وعده‌های سحر خصوصاً کباب خودداری شود؛ چون به علت پروتئین زیاد سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز می‌شود. شهرکی تصریح کرد؛ در وعده سحر و افطار از پرخوری اجتناب شود و تاحدامکان به‌جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که حاوی انرژی زیاد و فاقد مواد مغذی هستند از مواد غذایی طبیعی شیرین مانند: خرما، کشمش و انواع میوه‌ها استفاده شود. وی در خصوص افراط در مصرف انواع شیرینی‌ها افزود: مصرف زیاد شیرینی‌ها باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود و این مواد غذایی به علت قند ساده‌ای که دارند؛ ابتدا باعث افزایش قند خون و بعد باعث افت سریع قند خون می‌شود. کارشناس تغذیه عنوان کرد: کسانی که به نحوی صحیح روزه می‌گیرند یا در دو وعده سحر و افطار غذایی نسبتاً سبک می‌خورند؛ روزه‌داری سبب کاهش وزن آنها می‌شود؛ چون در هنگام روزه‌داری یک وعده‌غذایی حذف می‌شود و به طبع کالری دریافتی هم کمتر می‌شود. وی ادامه داد: اما اگر غذای سحری و افطار بیش از حد موردنیاز بدن مصرف شود و در واقع به علت کاهش فعالیت‌های بدنی که در این ماه داریم ممکن است حتی دچار چاقی و اضافه‌وزن شویم و وعده سحری باید ویژگی ناهار کامل را داشته باشد. شهرکی در خصوص اجتناب از غذاهای در سحر و افطار تشریح کرد: باید تشنگی را به حداقل برسانیم و از مصرف غذاهایی که آب جذب می‌کنند مانند: ماکارونی، ته‌دیگ و آش رشته خودداری شود؛ باتوجه‌به ساعت صرف افطار و فاصله آن تا وعده سحر ساعتی پس از افطار وعده‌غذایی مانند: شام سبک را صرف کرد در وعده افطار مصرف غذای سبک و مختصر که شامل: گروه‌های لبنیات ماست، کشک، دوغ، پنیر، میوه و سبزی‌ها نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می‌شود. وی افزود: مانند وعده افطار نان و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هم‌وطنان در این ایام است؛ علاوه‌برآن شیربرنج، شیر گرم و فرنی در هنگام افطار مناسب است و استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ کم‌چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن به علت منابع خوبی که از نشاسته، فیبر، پتاسیم، منیزیم دار توصیه می‌شود. کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها در هنگام افطار و در فاصله بین افطار و سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر و آب هستند برای دستگاه گوارش مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود. انتهای خبر/