پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 22 خرداد 1400 ساعت 10:27 http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/138751/رسانه-آگاهی-بخشی-حضور-حداکثری-وقتی-مطبوعات-فضای-مجازی-کارزار-انتخابات-جلا-می-بخشد -------------------------------------------------- شور انتخاباتی و امیدآفرینی رونق می گیرد؛ عنوان : رسانه؛ آگاهی بخشی برای حضور حداکثری/ وقتی مطبوعات و فضای مجازی به کارزار انتخابات جلا می بخشد -------------------------------------------------- مردم می توانند نامزد انتخاباتی خود را از طریق رسانه و مطبوعات بشناسند و در یک فضای رقابتی سالم به دور از جنجال ها و رفتارهای نا به هنجار، با کسب اطلاعات مورد نیاز خود از رسانه حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند. متن : به گزارش عصرهامون؛ از گذشته تا به اکنون رسانه پل ارتباطی میان مردم و مسئولان بوده و مطالبات آن ها را به گوش مسئولان رسانده است. در این میان نقش رسانه های مجازی و مکتوب در روزهای تبلیغات انتخابات پررنگ تر از گذشته می شود، مردم به دنبال کسب آگاهی هستند تا بتوانند از میان وعده های رنگارنگ کاندیداهای انتخابات فرد اصلح را شناسایی و به وی رای دهند. در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل همه گیری بالایی که دارد نقش رسانه بسیار پررنگ تر از دیگر انتخابات است و مردم از این طریق بیشترین میزان آگاهی را به دست می آورند. رسانه نقش مهمی در افزایش مشارکت عمومی مردم در انتخابات، امیدآفرینی و ایجاد شور و هیجان انتخاباتی دارد، می تواند با نگاه واقع بینانه دیدگاه های کاندیداها را به مردم نشان دهد و آن ها را برای مشارکت حداکثری فراخواند. در این میان سیاه نمایی بیش از حد نکات منفی و یا اغراق در بیان خوبی های جامعه هم می تواند انگیزه مردم برای حضور در انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد. اما آن چه بیش از همه اهمیت دارد این است که رسانه به نقش خود در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افراد واقف باشد و این رسالت را به درستی و بدون نگاه و غرض ورزی انجام دهد تا بتواند سبب جهت دهی به آرای سرگردان، افزایش انگیزه برای مشارکت در انتخابات، ایجاد شور و هیجان در میان جوانان و امید آفرینی شود. مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که در شرایط کنونی بهترین راه برای حل آن ها انتخاب فرد اصلح با حضور اگاهانه و مشارکت حداکثری در انتخابات است. رسانه های مجازی و مکتوب؛ ساز و کار انتخاباتی میان مردم و کاندیداها نورمحمد یعقوبی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: گاهی رقابت های انتخاباتی می تواند منجر به سیاه نمایی در برخی عرصه ها و حوزه ها شود. وی ادامه داد: باید کاندیداها و نامزدهای محترم به این نکته توجه ویژه داشته باشند که سیاه نمایی در برخی زمینه ها و پررنگ کردن بیش از حد نقاط ضعف می تواند خود به خود در مردم ما ایجاد یاس و ناامیدی کند و انگیزه آنها را برای مشارکت کاهش دهد. عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: باید واقع بین بود و واقعیت ها را گفت، همانطور که سیاه نمایی می تواند اثر منفی داشته باشد اگر شرایط را بیش از حد نرمال و عالی هم جلوه دهیم می تواند اثر منفی داشته باشد. یعقوبی گفت: باید واقع بین بود و با مردم صادقانه صحبت کرد آنچه را که در شرایط کنونی کشور وجود دارد به مردم گفته شود و با روش اجتماع محوری طیف های مختلف را در مباحث گوناگون دخیل کرد. وی افزود: با برنامه سازی و توانمندی مردم مختلف در این زمینه و اجرای برنامه های مشخص می توانیم اقدام کنیم، مردم باید با نامزدهای مختلف انتخاباتی خود آشنا باشند و برنامه ها و اهداف آنها را بدانند. عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم بدانند فردی که رئیس جمهور کشور می شود با چه گروه و تیمی می تواند کار کند و وزرای احتمالی توسط نامزد انتخاباتی می تواند به مردم در انتخاب اصلح کمک کند. یعقوبی گفت: ساز و کار ارتباطی بین مردم و نامزد انتخاباتی مطبوعات و رسانه ها هستند، با توجه به شرایط کرونایی کشور ممکن است حضور و ارتباطات رو به رو امکان پذیر نباشد، بنابراین نقش مطبوعات و رسانه ها در ایجاد یک فضای رقابتی مناسب می تواند تاثیرگذار باشد. وی اظهار کرد: مردم می توانند نامزد انتخاباتی خود را از طریق رسانه و مطبوعات بشناسند و در یک فضای رقابتی سالم به دور از جنجال ها و رفتارهای نا به هنجار، با کسب اطلاعات مورد نیاز خود از رسانه حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند. عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان عنوان کرد: رسانه ها و مطبوعات می توانند با برنامه ریزی دقیق، هوشمندانه و آگاهانه مناظرات را به صورت شفاف انتقال دهند و اطلاعات لازم را با استفاده از کانال های مختلف به مردم برسانند و آنها را آگاه کنند و امیدوارم مردم در انتخابات مشارکت خوبی داشته باشد. انتهای پیام/