پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 20 ارديبهشت 1400 ساعت 11:03 https://www.asrehamoon.ir/report/137448/وقتی-سرمایه-های-انسانی-پیچ-کمبود-اعتبار-جان-می-سپارند-۱۵سال-انتظار-بی-پایان-اتمام-بزرگراه-زابل-زاهدان -------------------------------------------------- جدال جان ها در جاده مرگ؛ عنوان : وقتی سرمایه های انسانی در پیچ کمبود اعتبار جان می سپارند/ ۱۵سال انتظار بی پایان برای اتمام بزرگراه زابل به زاهدان -------------------------------------------------- امسال میزان اعتبار پیش بینی شده برای بزرگراه زابل به زاهدان به ۲۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت که امید است این رقم بتواند بعد از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی سبب اتمام این طرح شود و کابوس جاده مرگ به از یادها برود. متن : به گزارش عصرهامون، "جاده مرگ" عنوانی است که به محور مواصلاتی زابل زاهدان داده شده، محوری که هر سال جان تعداد زیادی از هم استانی ها را می بلعد.   این محور که یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان است تا پیش از سال ۸۵ به صورت دو طرفه بود، اما سرانجام کلنگ عملیات اجرایی بزرگراه زابل به زاهدان سال ۸۵ بر زمین زده شد تا دیگر مردم شاهد از بین رفتن عزیزان خود در جاده مرگ شمال استان نباشند.   اگرچه انتظار می رفت با وجود آمار بالای تصادفات جاده ای و میزان مرگ و میر در این محور، بزرگراه زابل به زاهدان با طول 200 کیلومتر و هفت قطعه اجرایی در مدت زمان اندکی به سرانجام برسد اما تاکنون با گذشت ۱۵ سال هنوز به اتمام نرسیده است.   پروژه ای که به گفته مسئولان، تخصیص اعتبارات قطره چکانی علت کندی روند اجرایی کار آن بوده است، در این مدت بیش از ۱۵ درصد پروژه به اتمام رسیده و هنوز عملیات اجرایی حدود نیمی از پروژه در دستور کار بوده و زمان مشخصی برای اتمام آن در نظر گرفته نشده است.   امسال اعتبار بزرگراه به ۲۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت   محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه بیان کرد: عملیات تکمیل بزرگراه زابل به زاهدان (جاده مرگ) بعد از ۱۵ سال با اعتبار ویژه ۲۴۰ میلیاردی اخذ شده در کمیسیون تلفیق مجلس سرعت می گیرد.   وی خاطرنشان کرد: برای پیشرفت فیزیکی یک پروژه نیاز به بودجه پیش بینی شده در قانون بودجه است و احداث بزرگراه زابل به زاهدان از سال ۸۵ آغاز و این پروژه به دلیل عدم پيش‌بيني اعتبار لازم تا کنون تکمیل نشده است.   عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع اعتبارات پیش بینی شده در سال ۹۶ و ۹۷ برای این طرح مبلغ ۳۱ میلیارد تومان و در سال ۹۸ به میزان ۱۴ میلیارد تومان بود و این رقم در سال ۹۹ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان را شامل شد.   سرگزی بیان کرد: با پیگیری در کمیسیون تلفیق این بودجه از ۴۰ میلیارد در سال ۹۹  به ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است که ۱۰۰ میلیارد تومان به ردیف بودجه اضافه شد و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه محرومیت زدایی به آن تخصیص خواهد یافت.   وی تصریح کرد: با این اعتبار انتظار می رود در مجلس یازدهم پروژه بزرگراه زابل به زاهدان با پیشرفت مناسب تکمیل شود و مردم سیستان با جاده مرگ خداحافظی کنند.   در صورت تحقق اعتبار، تعهدات به پایان می رسد   مهدی پارسی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: ۲۴۰ میلیاد تومان هنوز ابلاغی است، بر اساس اعتبارات ابلاغی که پیش بینی شده است ادامه عملیات اجرایی قطعاتی که در دست اجرا داریم را ادامه می دهیم.   وی ادامه داد: یک قطعه دیگر را هم پیش بینی کردیم که به مناقصه بگذاریم و عملیات اجرایی آن آغاز شود، فعلا بر اساس پیش بینی ها کار خود را انجام می دهیم.   این مقام مسئول بیان کرد: در صورتی که تخصیص ها محقق شود می توانیم تعهداتی را که به وجود آوردیم به پایان برسانیم، در حال حاضر قطعه پنج فعال است و ۱۰ کیلومتر برای اتمام این قطعه تا پل شیله عملیات اجرایی داریم.   معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: عملیات اجرایی پل شیله، قطعه چهار به طول ۱۰ کیلومتر و عملیات تکمیلی پل نهرآب را برای امسال در دستور کار داریم.   پارسی تصریح کرد: این چهار قرارداد در دست اجراست و برنامه ریزی کردیم عملیات اجرایی قطعه سه هم بر اساس اعتباراتی که تخصیص داده خواهد شد، آغاز شود.   وی اظهار کرد: امیدواریم ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در امسال برای این طرح تحقق پیدا کند و بتوانیم تعهدات خود را به سرانجام برسانیم و قطعات بعدی را هم آغاز کنیم.   انتهای پیام/