تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۸
علیرضا جلالزایی گفت: ثبت آسبادهای سیستان به عنوان چهارمین اثر جهانی منطقه گردشگران زیادی را به این خطه جذب می کند، به علاوه دنیا خواهد دانست که آسبادها مربوط به سیستان و بلوچستان است و با این محوریت در فهرست آثار جهانی ثبت می شود.
آسبادهای سیستان به ثبت جهانی نزدیک تر می شود/ افزایش لکه های گردشگری جنوب شرق در دستور کار است
علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: بعد از سه اثر جهانی که در استان ما به ثبت رسید، آسبادها یا آسیاهای بادی منطقه سیستان چهارمین اثری است که با توجه به نگاه وزارتخانه میراث فرهنگی برای ثبت جهانی بر روی آن تمرکز شده است.

وی ادامه داد: ثبت این اثر با محوریت زابل در سیستان و بلوچستان، نهبندان در خراسان جنوبی و نشتیفان در خراسان رضوی مطرح است که پرونده آن به صورت مشترک با سه استان مانند بیابان لوت ثبت می شود که هر چه دامنه ثبت این استان ها بیشتر باشد اثر هم ارزش معنوی بیشتری پیدا می کند.

این مقام مسئول بیان کرد: پرونده این اثر آماده و ارسال شده است تا تصمیم گیری شود، با توجه به تعداد ثبت هایی که سالانه یا دو سالانه برای ثبت جهانی ارسال می شوند در این زمینه مقداری محدودیت وجود دارد که اقدامات لازم انجام شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم به عنوان یک اثر جهانی آن را ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: آسبادهای سیستان با حوزه گردشگری ارتباط خوبی پیدا کرده است و کسانی که برای دیدن شهر سوخته به عنوان بهشت باستان شناسان به منطقه حوضدار می آیند تمایل دارند منطقه ای با عنوان آسبادهای حوزه سیستان را هم ببینند.

خاستگاه آسبادها سیستان است

جلالزایی تصریح کرد: بخشی از آسبادهای سیستان مرمت شده و 2 اثر آن به عنوان شاخص در اختیار و مورد نظر بازدیدکنندگان است، هماهنگی بین بخشی هم میان این سه استان وجود دارد که پرونده تکمیل شود و به سمتی که مد نظرمان است برود.

وی افزود: امیدواریم ثبت این اثر بتواند تاثیرات خود را بر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و حتی صنایع دستی ما داشته باشد و با توجه به زیرساخت هایی که در منطقه حوضدار در حال ایجاد است توسعه صورت گیرد و لکه های گردشگری و پاخور گردشگران در این حوزه بیشتر شود.

به گفته این مقام مسئول، ثبت آسبادهای سیستان به عنوان چهارمین اثر جهانی منطقه گردشگران زیادی را به این خطه جذب می کند، به علاوه دنیا خواهد دانست که آسبادها مربوط به سیستان و بلوچستان است و با این محوریت در فهرست آثار جهانی ثبت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: ثبت این اثر می تواند حضور گردشگران، دغدغه مندان و پژوهشگران میدانی و تاریخی را در منطقه داشته باشد که تاثیر زیادی در این خطه دارد.

جلالزایی ادامه داد: به علاوه نگاهی که وزارتخانه به یک اثر جهانی دارد نیز عمیق و موثر است و می‌تواند سیستان و بلوچستان را با این ظرفیت جهانی در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: وجود آسبادها در سیستان می تواند تاییدی بر ظرفیت این منطقه برای تولید برق با استفاده از انرژی نامحدود بادی باشد، زیرا بادهای پرقدرت شمال استان توان چرخش پره های بزرگ آسیاهای بادی و در نتیجه توربین های غول پیکر را دارد و ظرفیتی عظیم برای استفاده از این منبع نامحدود انرژی است.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcfyedyyw6dmta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما