کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گو با معاون اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری/ طرح جامع گردشگری در سیستان و بلوچستان در حال اجراست

10 شهريور 1400 ساعت 13:02

مجتبی میرحسینی گفت: می توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره مندی از بازارها و تبلیعات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه ریزی شود که بر این اساس می توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.


مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: برای اینکه سیستان و بلوچستان در بازار پر رقابت گردشگری در سطح ملی و بین المللی حصور داشته باشد باید بتواند از مزیت های رقابتی و هویتی خود استفاده و برنامه محور حرکت کند و برنامه ریزی درستی هم در این زمینه داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر سند توسعه گردشگری را آماده می کنیم، با توجه به ماهیت فرابخشی که گردشگری دارد باید پیوند مناسبی با سند توسعه کلان اجتماعی و اقتصادی استان داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: چون صرفا برنامه ریزی برای گردشگری با توجه به ماهیت فرابخشی آن ما را به نتیجه دلخواه نمی رساند.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نکته دیگر هم چگونه اندیشیدن در فضای گردشگری است، سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگر در دنیا وجود دارند و باید بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استان استفاده کنیم.

برنامه ریزی براساس علایق گردشگران در بازارها و مقاصد استان

میرحسینی بیان کرد: بخشی از اندیشه ها به لحاظ تئوری و عملی وجود دارد و در فضای رقابتی اگر می خواهیم مقصد جدیدی در این حوزه باشیم باید رفتار گردشگر را بررسی و تحلیل کنیم و بر اساس علایق و سلایق آن ها در بازار و مقصد خود برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: هنگامی که سند توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان و سند آمایش سرزمین استان آماده شد، آن را در سند توسعه کلان گردشگری استان به عنوان یکی از محورهای توسعه قرار دهیم و بعد از آن در برنامه ملی گردشگری هم قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس سیستان و بلوچستان در اهداف ملی و کلان گردشگری قرار می گیرد و از آن پس می توان برای گردشگری استان در خارج از مرزها برنامه ریزی کرد.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان می تواند با همسایگان مرزی خود تعاملاتی داشته باشد واز ظرفیت آن ها استفاده کند.

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری در استان

میرحسینی اظهار کرد: می توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره مندی از بازارها و تبلیعات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه ریزی شود که بر این اساس می توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارهای توسعه استان در بحش گردشگری خط آهن زاهدان چابهار و دسترسی به پروازهای بین المللی است می تواند سیستان و بلوچستان را به مقصد گردشگری کشور و جهان  تبدیل کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مردم، جوامع محلی و بخش خصوصی سیستان و بلوچیستان هم باید بپذیرند که سیستان و بلوچستان می خواهد مقصد گردشگری شود و ما از این طریق می خواهیم در سطح ملی و بین المللی گفت و گو داشته باشیم و حوزه معیشت خود را تامین کنیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان افزود: همه ذی نفعان که در اسناد توسعه گردشگری در کنار ما هستند و نقش دارند باید در دستیابی به این هدف حضور داشته باشند و در آن صورت می توان از یک مقصد بین المللی و ملی برای سیستان و بلوچستان سخن گفت.

اجرای طرح جامع گردشگری استان و چشم انداز ۱۴۰۱

میرحسینی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان از سال ۹۴ عنوان کرد: در همان سال ۹۴ طرح جامع گردشگری را ۲۰جلد بود که مطالعه و تصویب آن در سال ۸۷ به اتمام رسیده بود را مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار کرد: در این طرح تا افق ۱۴۰۱ بر اساس مزیت های استان تا سال ۸۷ چشم انداز و نقشه راه برای گردشگری استان تهیه شده و در شورای برنامه ریزی استان هم به تصویب رسیده بود.

این مقام مسئول عنوان کرد: در همان سال ۹۴ نسخه اجرایی این طرح را آغاز کردیم و ابتدا سعی کردیم تصویر مخدوش شده ای که در ذهن ها و اندیشه ها از سیستان و بلوچستان وجود داشت را پاک کنیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای فعالان فضای مجازی، مدیران آژانس ها و راهنمایان گردشگری فم تور آشناسازی از هامون تا مکران را برگزار کردیم که زیبایی های استان را ببینند.

میرحسینی افزود: سیستان و بلوچستان را در سال ۹۶ به عنوان مقصد گردشگری ایران تعریف کردیم و نیمه اول همان سال برای تورها یارانه سفر در نظر گرفتیم که ارزان سازی صورت گیرد و انگیزه سفر به استان افزایش یابد.

وی بیان کرد: در سال های ۹۷ و ۹۸ پویش ملی سفر به سیستان و بلوچستان را با همکاری استانداری و وزارتخانه میراث فرهنگی راه اندازی کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در این مدت هفته های گردشگری سیستان و بلوچستان در استان های کشور برگزار و دفاتر گردشگری سیستان و بلوچستان در برخی از استان ها راه اندازی شد.

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بخش خصوصی ما با بخش خصوصی بسیاری از استان ها نشست هایی برگزار کرد و اعلام شد اگر به دنبال کمک به توسعه استان هستید با انتشار یک عکس به این توسعه کمک کنید.

میرحسینی گفت: سیستان و بلوچستان استان بسیار ثروتمندی است و با توجه به مرزهایی که دارد می تواند در مواقع بحرانی به کشور کمک کند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 141327

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/interview/141327/تعامل-همسایگان-محور-شرق-بازاریابی-حلقه-های-مفقوده-توسعه-گردشگری-طرح-جامع-سیستان-بلوچستان-حال-اجراست

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir