تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
یک کارشناس مذهبی گفت: امام سجاد (ع) پس از حادثه کربلا بنا بر اقتضاهای عصر آن روز با سلاح دعا به تبیین معارف پرداخت.
امام سجاد (ع)؛ اسطوره بصیرت و زمان‌شناسی
به گزارش پایگاه خبری‌عصرهامون، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوری با تبریک اعیاد شعبانیه درگفتگو با خبرنگار اوشیدا، بیان کرد: امام سجاد(ع) چهارمین امام شیعه بنا بر قول مشهور در سال ۳۸ هجری متولد شدند و درگذر زمان، جلوه‌ای دیگر از صفات جمال و جلال خدا را در وجود شخصیتی به انسان‌ها معرفی می‌کند که او را زینت عابدان، لقب دادند.

وی افزود: امام‌سجاد(ع)، بعد از حادثه جانسوز کربلا کمر همت بر مبارزه علیه شرک و کفر بست و بنا بر اقتضاهای دوران، به تبیین معارف الهی پرداخت.

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: در دوره ايشان ارزش‌های دینی دچار تحریف و تغییر امویان قرار گرفت و امام(ع) با سلاح دعا مهمترین تأثیر اجتماعی را در پیوند مردم با خدا برقرار كرد، شخصیتی که همه مردم تحت تأثیر روحیه و شیفته مرام و روش او بودند.

وی افزود: اولین موردی که می توان با توجه به شرایط و جو حاکم اشاره کرد این نکته است که با توجه به وضعیت بسته سیاسی آن زمان امکان ارائه سخنرانی مستقیم و محکوم کردن حاکمان ظلم و جو فراهم نبود وموجب هزینه‌های سنگینی برای امام و شیعیان می‌شد وحضرت از بیان غیر مستقیم استفاده می‌نمود مانند دعا و مناجات امام زین‌العابدین(ع) مسائل معرفتی سیاسی حکومتی اخلاقی را در قالب دعا و مناجات در جامعه منتشر می‌نمود و لذا ما شاهده تنوع دعاهای حضرت با موضوعات متفاوت هستیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به شرایط حاکم بر دوره امامت امام سجادخاطرنشان کرد: ممنوعیت‌ها وانواع تحریم از شرایط حاکم بر دوران امام بود اعم از ممنوعیت‌های فرهنگی، سیاسی، علمی واقتصادی که اجازه نمی‌دادند اهلبیت وشیعیان دارای قدرت اقتصادی یا پایگاه اجتماعی شوند.

وی به شرایط حاکم بر آن زمان وزمان‌های ائمه بعدی که فقر عمومی و ضعف اقتصادی عموم مردم به دلیل عدم توجه حاکمان ظلم و جور به عموم مردم اشاره کرد و گفت: لذا امام سجاد در راستای رفع این مشکلات اقتصادی در مدینه خانواده‌های فراوانی را اداره می‌کرد بدون اینکه کسی یاحکومت از منبع وروش تهیه آن خبردارشود.

وی با اشاره به مهم‌ترین درس از زندگی امام‌سجاد(ع) عنوان کرد: بهترین درسی که از این بزرگوار می‌توان بعد از اخلاق گرفت، سیره اخلاقی و ارتباط صمیمانه و خالصانه با خداوند متعال است و به ما نشان داد که یک انسان می‌تواند در جایگاهی قرار گیرد به عنوان یک مخلوق و یک عبد در مقابل خالق و معبود خود مرتبط شود و همه جور خود را در خدمت خدای متعال و اهداف والای الهی قرار دهد.

این مدرس حوزه تاکید کرد: تحریم علمی در مقطعی از دوران امام سجاد منع تدوین حدیث حاکم بود در واقع تحریم علمی حاکم بود و امام اجازه نشر حدیث و بیان حدیث نداشت لذا احادیث و معارف را در قالب دعا و مناجات بیان می‌نمود البته امام احادیث تشویق به قرائت قرآن را علنی بیان می‌فرمود و حکومت با خواندن قرآن مشکلی نداشت ولی احادیث اجتماعی وسیاسی وروشنگرانه را بر نمی‌تافت.

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: دوران امامت امام سجاد(ع) همراه با استبداد، بدعت، انحطاط و فساد بود و دلیل آن هم جدایی ملت از ولایت بود و امام سجاد(ع) راهکار برون‌رفت از این مشکل را پیوند ملت و زمامداران با ولایت را می‌دانستند و همچنین امام(ع) سعی داشتند به بازسازی حکومت علوی و نبوی اقدام کنند، طوری که موجب انتقام از سوی حاکمان نباشد.

وی بااشاره به نقش امام سجاد(ع) در ماجرای نهضت كربلاافزود: واقعه عاشورا يك حادثه بزرگ سياسی بود که امام سجاد(ع) در پيدايش آن و ابلاغ پيام شهيدان و پیگيری نتایج نهضت نقش اصلی را داشت، آن حضرت پس از ماجرای خونين عاشورا، چه هنگام اسارت و چه هنگام بازگشت به مدينه، در هر فرصتی مردم را نسبت به طاغوت عصر، يزيدبن‌معاويه با خطبه‌های خویش آگاهی می‌بخشید، خطبه غرا و كوبنده او در شام، يزيد و حكومتش را رسوا نمود و ماهيت پليد حكومت خودکامه او را افشا كرد.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcjmmeviuqeihz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما