کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور:

آئین باستانی چهارشنبه سوری میدان جنگی برای نوجوانان و جوانان شده است

22 اسفند 1401 ساعت 11:52

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور سیستان و بلوچستان گفت: جشن باستانی چهارشنبه‌سوری به دلیل عدم اطلاع از ارزش فرهنگی آن تبدیل به میدان جنگی برای نوجوانان و جوانان شده است.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، احمدمیرگل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: چهارشنبه‌سوری به‌عنوان آخرین چهارشنبه سال دارای جایگاه مطرح و قابل‌توجهی بوده است به‌گونه‌ای که درگذشته بر اساس آن باور این زمان را متفاوت و شاخص قلمداد می‌کردند.

وی افزود: چهارشنبه‌سوری نیز مانند هر جشن دیگری آداب و رسومی منحصربه‌فرد داشته است که آن را از دیگر جشن‌ها متمایز می‌‌کرده که مهم‌ترین بخش آن آتش افروختن بوده است و آتش در فرهنگ باستانی ایران پدیده‌ای مقدس بوده و این اعتقاد وجود داشته است که می‌تواند پلیدی‌ها را از انسان دور کند و پاکی را به ارمغان بیاورد.

میرگل تصریح کرد: اما مدت‌هاست که چهارشنبه‌سوری تبدیل به میدان جنگی برای نوجوانان و جوانان شده و از هفته‌ها قبل از رسیدن به این روز، بسیاری از جوانان هیجان‌زده و بی‌اطلاع از ارزش فرهنگی و تاریخی این روز با جمع‌آوری موادمحترقه و ساختن نارنجک چهارشنبه‌سوری را برای خود و اطرافیان و حتی رهگذران در سطح شهر خطرناک نموده و برای خانواده‌های خود مصیبت آفرین می‌شوند.

وی ادامه داد: امروزه چهارشنبه‌سوری تا حدود زیادی از سنت‌های معمول آن فاصله گرفته و اکثر این سنن فراموش شده‌اند و به‌جای آن شاهد به‌کارگیری مواد منفجره و آتش‌بازی به سبک چینی‌ها هستیم که علت این امر را می‌توان به گسست فرهنگی جامعه امروز از سنن گذشته خود و فراموشی آیین‌های کهن دانست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باتوجه‌ به اینکه اکثریت جامعه هدف و مخاطبان برنامه چهارشنبه‌سوری نوجوانان و جوانان باشند و بعد هیجانی و احساسی از ابعاد اساسی و مهم این دوره است و می‌تواند زمینه بهره‌برداری و سوءاستفاده دیگران را نیز مهیا کند.

وی تأکید کرد: یکی از روش‌هایی که معاندین نیز در این مراسمات برای رسیدن به اهداف‌شان تلاش می‌کنند جدای از بقیه موارد مختلط شدن جنسیت‌ها و عدم رعایت شئون لازم و شرط‌بندی و رقابتی کردن و چشم‌هم‌چشمی از مواردی است که موج‌سواری کردند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کاهش خسارات جشن چهارشنبه‌سوری در سال‌های گذشته را روشنگری و آگاه‌سازی رسانه‌ها دانست و عنوان کرد: وقتی تبیین ابعاد مضر و ناصحیح آن مشخص شد و تمهیدات لازم برای انجام درست و کم خطرکردن آن لحاظ شد و از برنامه و رویکردهای فرهنگی هم به‌عنوان چاشنی کار استفاده شد باعث شد تا از تبعات خسارات کاسته شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شاید اگر والدین، رسانه‌های جمعی و معلمان با فرهنگ‌سازی بیشتر راجع به تمدن و فرهنگ اصیل ایران با نوجوانان و جوانان صحبت می‌کردند و فرصتی می‌شدند برای مطالعه تاریخ‌گذشته ایران، نوجوانان ما از ایام خجسته تاریخ خود به‌خصوص چهارشنبه‌سوری حفاظت می‌کردند و از آن شبی خاطره آفرین می‌ساختند نه خطرآفرین و دشمن هم سوءاستفاده نمی‌کرد.

میرگل افزود: به نظر می‌رسد بهتر است تا از نظرات جامعه‌شناسان مخصوصا جامعه‌شناسان اجتماعی و روان‌شناسان بهره بیشتری گرفته شود تا ابعاد گسترده‌تری از این موضوع مورد واکاوی و بازبینی قرار گیرد و دور از ذوق‌زدگی به‌صورت عقلانی و منطقی روش‌های پرکردن آن در نظر گرفته شود، مثلا می‌توان با الحاق و پیوست رویکرد برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و اجتماعی بر غنای آن افزود و به‌صورت پیوستاری با تجانس ابعاد دینی آن را تعمیق داد.
 


کد مطلب: 157844

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/interview/157844/آئین-باستانی-چهارشنبه-سوری-میدان-جنگی-نوجوانان-جوانان-شده

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir