کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان:

مسجد فیض الرحمان زاهدان، مسجدی که کدخدا آن را ساخته است

10 فروردين 1402 ساعت 10:24

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان گفت: مسجد فیض الرحمان به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ پهلوی اول تعلق دارد که بانی اصلی ساخت آن کدخدا فیض الله (گرگیج) بود.


به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، محمدرضا واعظی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: مسجد فیض الرحمان مربوط به اواخر دوره قاجار، اوایل دوره پهلوی و از جمله جاذبه‌های گردشگری زاهدان است.

وی افزود: بانی احداث مسجد شخصی به نام کدخدا فیض الله(گرگیج) بود که توسط معماری به نام استاد حیدری فکر خود را عملی کرد.

واعظی گفت: این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره‌ی ثبت ۳۰۶۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى شهرستان زاهدان تصریح کرد: ستون‌های این مسجد قدیمی سبز کم‌رنگ هستند و درون آن از فرش‌های قرمز استفاده شده و طاق‌بندی قدیمی آن نیز اکنون ترک برداشته است.

به گفته وی؛ در میان سقف‌های گنبدی شبستان این مسجد نیز پنکه‌های سقفی قدیمی کار گذاشته شده تا بتواند دمای هوا را تا حدودی متعادل کنند.

واعظی ادامه داد: زیربنای این مسجد حدوداً ۲۱۰ مترمربع است و نقشه‌ای مستطیل‌شکل دارد که در ساخت آن از خشت خام استفاده شده و شبستانی یک‌سره و سر پوشیده دارد.

این مسئول تشریح کرد: بین ستون‌های آن که با طاق به هم وصل شده‌اند نیز پنجره‌هایی برای تأمین نور کافی تعبیه شده که بر روی دیوار‌های داخلی در مسجد فیض الرحمان زاهدان نیز طاقچه‌هایی وجود دارد که از آن‌ها برای قرار دادن قرآن و چراغ استفاده می‌شده است.

واعظی خاطرنشان کرد: اگر این مسجد را به سمت جنوب بروید در میانه‌های بلوار رزمجو مقدم به خیابان امام خمینی (ره) و پس از آن به خیابان مصطفی خمینی می‌رسید كه آثار دیدنی زاهدان مانند ساختمان قدیم دادگستری، كاروانسرای ملك و خانه‌ی بسیار زیبای ابویی با فاصله‌ی كمی در غرب این خیابان‌ها قرار دارند.

انتهای خبر/


کد مطلب: 158384

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/interview/158384/مسجد-فیض-الرحمان-زاهدان-مسجدی-کدخدا-ساخته

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir