ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> کاهش ۹۵ درصدی تولید گندم در بحران خشکسالی شهرستان زابل | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل خبر داد:

کاهش ۹۵ درصدی تولید گندم در بحران خشکسالی شهرستان زابل

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل گفت: به دلیل تداوم خشکسالی و بحران آب تولید گندم در کل مزارع این شهرستان ۹۵ درصد کاهش‌یافته است.
کاهش ۹۵ درصدی تولید گندم در بحران خشکسالی شهرستان زابل
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، حسن نوذری در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: با شرایط بحرانی خشکسالی در منطقه سیستان که آب‌های زیرزمینی به‌شدت کاهش پیدا کرده و شوری آب افزایش چشمگیری داشته است؛ ولی بااین‌حال مقدار ۱۰۰۰ هزار کشت گندم در منطقه شهرستان زابل برداشت مقدار ۲۵۰۰ تن آن از سطح مزارع کشاورزی انجام می‌شود که با استفاده از چاهک‌های کشاورزی کشت صورت‌گرفته است.

وی افزود: متأسفانه باتوجه‌به بحران آب در منطقه شوری آب چاهک‌ها هم بالا رفته است و میزان آب سفره‌های زیرزمینی نیز کاهش‌یافته و برداشت گندم هم نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
نوذری تأکید کرد: در سال گذشته ما ۱۲ هزار سطح زیر کشت داشتیم که نسبت به خشکسالی و کمبود آب به ۸ درصد رسیده و ۹۵ درصد تولید گندم کاهش‌یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی زابل ادامه داد: گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور است و نمی‌توان آن را از زنجیره غذایی کشور حذف کرد و در صدد هستیم تا با شرایط اقلیمی این منطقه بتوانیم ارقام سازگار را گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: چندین رقم نوع گندم به‌صورت پایلوت کشت شد که یک رقم آن علاوه بر شوری خاک و آب نسبت به گرما و طوفان‌های منطقه نیز مقاوم است و برخلاف ارقام دیگر گندم در کشور نیاز آبی بسیار کمی دارد و باتوجه‌به شوری زمین با یک‌بار آب می‌توان این رقم گندم را کشت و برداشت کرد.

 وی بیان کرد:حمایت از کشاورزان حمایت از تولید است و نباید در سال رشد تولید از این موضوع غافل نشدیم.
نوذری تصریح کرد: باهدف ایجاد اشتغال و ماندگاری مردم سیستان در روستاها اقدام به ایجاد گلخانه‌های کوچک خانگی مجوز صادر کردیم که برای اجرا پیگیری می‌شود و اکنون ۷۳ واحد گلخانه کوچک در سطح شهرستان زابل جهت اشتغال‌زایی و کسب درآمد ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به کمبود و بحران آب کشاورزی استفاده از گلخانه‌ها می‌تواند در شرایط سخت محیطی استفاده از آب را بسیار کاهش خواهد داد و بهره‌وری بهتری هم در این شرایط سخت خواهیم داشت.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdci3uazwt1aqu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما