تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸
معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل خبر داد:

شناسایی بیش از ۱۹ هزار بیمار مبتلا به فشارخون در سیستان

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در حال حاضر در منطقه سیستان ۱۹ هزار و ۶۷۸ بیمار فشارخون شناسایی، تحت درمان و مراقبت هستند.
شناسایی بیش از ۱۹ هزار بیمار مبتلا به فشارخون در سیستان
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، جواد اکبری زاده در خصوص بیماری فشارخون و مشکلات آن در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: بیماری فشارخون علی‌رغم اینکه معمولاً به‌راحتی قابل‌تشخیص است و درمان دارویی دارد و کنترل می‌شود؛ اما به میزان کافی شناسایی درمان و کنترل نمی‌شود، آنچه گزارش‌ها نشان می‌دهد ۴۶ درصد افراد بیمار از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی افزود: با کنترل مناسب فشارخون و چربی خون بالا و عوامل تغذیه‌ای مرتبط، می‌توان درصد قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.
 
 معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری و اندازه‌گیری مرتب آن به‌منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن اهمیت بسیاری دارد.
 
اکبری زاده تأکید کرد: شواهد نشان داده‌اند که غربالگری‌های فرصت‌طلبانه در محیط کار، بیمارستان‌ها، اماکن عمومی، مدارس و.... باعث بهبود شاخص‌های شناسایی، کنترل و درمان فشارخون بالا در سطح جامعه می‌شود و همچنین تشویق مردم به کنترل فشارخون در منزل که ارزان‌تر و مقبول‌تر است، مراقبت در منزل را افزایش می‌دهد.

وی افزود: فشارخون بیماری است که مربوط به عروق و رگ‌های بدن است. هرگاه چربی در رگ‌های بدن رسوب کند رگ‌ها تنگ می‌شوند و در نتیجه خون با فشار بیشتری از این رگ‌ها عبور می‌کند و باعث بالارفتن فشارخون می‌شود که به دنبال این تغییرات، فرد دچار علائم می‌شود.

اکبری‌زاده ادامه داد: در بیماران مبتلا به فشارخون که مبتلا به تنگی عروق کلیه هستند اگر در مراحل اولیه باشد و زود تشخیص داده شود، به‌غیراز درمان‌های دارویی با عمل آنژیوپلاستی رگ کلیه را باز می‌کنند و کلیه را نجات می‌دهند که در این صورت، احتمال درمان فشارخون نیز وجود دارد.
 
معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: پزشکان و مراقبین سلامت، بهورزان در سطح یک خدمات بهداشتی و درمانی، خط مقدم مدیریت این بیماری و عامل خطر بیولوژیک هستند.

 وی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر در منطقه سیستان، ۱۹ هزار و ۶۷۸ بیمار فشارخون شناسایی، تحت درمان و مراقبت هستند، اما احتمال می‌دهیم آمار بیماران بیشتر از این تعداد است و باتوجه‌به اینکه سن بیماری در سال‌های اخیر کاهش‌یافته، لازم است همه افراد بالای ۲۰ سال جهت تعیین میزان فشارخون به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت مراجعه نمایند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdciyuazrt1aqw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما