تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۶
معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان:

فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان استان گفت: عملیات فتح خرمشهر در سوم خردادماه نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود
فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود
به گزارش پایگاه خبری عصرهامون، عوضعلی فقیری، ضمن گرامیداشت سالگرد آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد، در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: فتح خرمشهر در سوم خرداد، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود؛ روزی که نصرت خداوند شامل حال دلیرمردانی شد که خداوند در دل‌هایشان جای داشت، همان‌ها که فرمان امامشان را لبیک گفته و حین جهاد اکبر، جز برای‌خدا، نجنگیدند و خداوند نیز به‌راستی نصرت را برایشان رقم زد، آن دلیرمردان خداجو، حماسه‌ای خلق کردند که ماندگار شد و هیچگاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به این سخن حضرت امام که خرمشهر را خدا آزاد کرد، افزود: این بیان، نشان از عظمت و اهمیت عنایت ویژه خداوند سبحان به تلاش ارزشمند رزمندگان اسلام در این عملیات غرورآفرین داشت.

وی در خصوص اهمیت سوم خرداد، ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ۱۲ عملیات مهم داشتیم که یکی از مهم‌ترین آنها عملیات بیت‌المقدس بود که منجر به آزادسازی خرمشهر و مناطق وسیعی از اطراف آن شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان تأکید کرد: خرمشهر تکیه‌گاه و کلید فتح بصره بود و آن‌قدر اهمیت داشت که نیروهای دشمن در وسط یکی از خیابان‌های اصلی خرمشهر به عربی نوشته بودند که ما آمده‌ایم که بمانی"، یعنی هرگز فکر نمی‌کردند که ما بتوانیم در این عملیات پیروز شویم، از سوی دیگر صدام نگران بود که خرمشهر به دست ایرانیان بیفتد، چرا که ماهیت تجاوز عراق و صدام و رژیم بعث مشخص می‌شد و بصره در معرض تهدید قرار می‌گرفت.

عملیات آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت و ایثار در جهان
فقیری خاطرنشان کرد: آزادسازی خرمشهر برای ما هم از لحاظ نظامی و هم تغییر نگرش جهانی که باعث شد دیدگاه جهان نسبت به ایران تغییر کند دارای اهمیت بود چرا که دشمن فکرش را نمی‌کرد رزمندگان ما بتواند با دست‌خالی در برابر ارتش بعث عراق مقاومت کند.

وی ادامه داد: این آزادی باعث تقویت روحیه دفاعی در رزمندگان و مردم شد و دشمن از لحاظ روحی شکست خورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مقام معظم رهبری به مسئله جنگ و دفاع مقدس همواره نگاهی راهبردی و کلان‌نگر داشته‌اند، به‌عنوان نمونه ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به اینکه «خرمشهرها در پیش است» خطاب به جوانان و نخبگان کشور فرمودند آینده انقلاب متعلق به شماست و شما هستید که باید این تاریخ را باعزت حفظ کنید و بدانید در آینده، خرمشهرها، در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی نیز به دنبال دارد، اما از جنگ نظامی سخت‌تر است.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به این بخش از فرمایشات امام خامنه‌ای که "واکاوی سخنان در این موضوع نیاز امروز جامعه است، تأکید کرد: نگاهی عمیق و ژرفگرانه به محیط پیرامون واقعیات فراوانی را از شکل‌دهی و تهاجم خاموش دشمن در قالب جنگ نرم فراروی هر پژوهشگر و محققی قرار می‌دهد، چرا که در این فراز از سخنرانی خویش به جنگی اشاره فرمودند که از جنگ سخت به‌مراتب دشوارتر است که در ادبیات سیاسی نظامی معاصر جنگ نرم نام دارد.

سردار فقیری افزود: اگر جنگ را مرحله‌بندی کنیم یک مرحله تجاوز عراق به کشورمان در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که بدون هیچ مقدمه‌ای از طریق هوایی با ۱۹۲ فروند هواپیما به مراکز مهم حمله کردند، و مرحله بعد در یکم مهر با سه سپاه از طریق مرز زمینی مشترک به طول ۱۶۰۹ کیلومتر مرز مشترک به ایران اسلامی هجوم آوردند.

همکاری بی‌سابقه ارتش و سپاه یکی از رمزهای موفقیت پیروزی در فتح خرمشهر بود
وی ادامه داد: مرحله دیگر جنگ از سال ۱۳۶۰ شروع شد که حدود ۹ ماه طول کشید و در طی چهار عملیات صورت گرفت که طی آن حدود ۹۰ درصد سرزمین‌هایی که اشغال شده بود آزاد شد، بر همین اساس چهارمین عملیات که سپاه و ارتش قرارگاه مشترک تشکیل داده بودند عملیات بیت‌المقدس بود.

وی خاطرنشان کرد: همکاری بی‌سابقه ارتش و سپاه یکی از رمزهای موفقیت پیروزی در فتح خرمشهر بود، در پی حذف بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، و مقدمات همکاری جدی نیروهای ارتش و سپاه فراهم شد و عملیات ثامن‌الائمه، برای شکستن حصر آبادان بر اساس پیام حضرت امام که به رزمندگان فرمایش کرده بودند که حصر آبادان باید شکسته شود در پنجم مهر سال ۶۰ طراحی شد.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌آید در این روز؛ اولین عملیات گسترده ایران در مقابل ارتش متجاوز عراق با موفقیت کامل صورت گرفت و شهر آبادان پس از یک سال از محاصره دشمن بعثی خارج شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان عنوان کرد: بعد از حذف بنی‌صدر، برای نخستین‌بار بود که نیروهای عمل‌کننده در این حد با انسجام و با همدلی با هم ترکیب شده و به نحو شایسته‌ای با یکدیگر همکاری و هماهنگی می‌کردند به‌طوری‌که این اقدام الگوی مناسبی برای ادامه همکاری ارتش و سپاه در عملیات‌های دیگر شد.

فقیری تأکید کرد: عملیات ثامن‌الائمه (ع) نخستین عملیات از چهار عملیات بزرگ و موفق ثامن‌الائمه (ع)، فتح‌المبین، طریق‌القدس و «بیت‌المقدس» است که برای آزادسازی مناطق اشغالی و با اجرای آن به فرمان فرماندهی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان تحقق یافت و بعد از آن عملیات طریق‌القدس برای آزادسازی بستان و ۵۰ روستای منطقه و رسیدن به مرز در منطقه چزابه عملیات طریق‌القدس در هشتم آذر یعنی در کمتر از یک ماه این عملیات انجام شد و به اهداف خود رسیدیم.

وی افزود: اقداماتی که باید قبل از عملیات انجام می‌دادیم خیلی زیاد بود؛ اما از دلایل پیروزی رزمندگان در عملیات‌ها می‌توان به قدرت ایمان رزمندگان بود که گوش‌به‌فرمان، ولی زمان خود عمل کردند و خلاقیت و نوآوری‌های رزمندگان که با تمام توان برنامه‌ریزی می‌کردند، وحدت و انسجام در بین نیروهای مسلح دلیل دیگری رزمندگان اسلام با وحدت و همدلی نیروهای مسلح از جمله ارتش، بسیج، سپاه پاسداران، ژاندارمری و غیره تلاش کردند تا فرمان نایب امام‌زمان ارواحنافداه در عملیات بیت‌المقدس را که از جمله بزرگ‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود، اجرا کنند.

 فقیری تصریح کرد: به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و اقامه نماز جماعت در مسجد جامع خرمشهر، اولین رخدادهای بعد از فتح این شهر بود، انعکاس خبر این پیروزی بزرگ، ایران را به وجد آورد و غرق سرور و شادی کرد و ملت ایران نماز شکر به‌جای آوردند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه سلمان استان تأکید کرد: فتح خرمشهر حماسه‌ای بود که دنیا را متحیر کرد، در این حماسه، قلدرمآبان دنیا برای همیشه تاریخ درس عبرت گرفتند که با زبان زور و تهدید نمی‌توانند با ملت بزرگ و متمدن ایران برخورد کنند.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdciquazzt1aqy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما