تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۸
میوه‌های تولید شده در باغات جنوب سیستان و بلوچستان برای مردم این منطقه نسبت به دیگر نقاط کشور قیمت بالاتری دارد.
علت تفاوت قیمت میوه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان با سایر نقاط کشور چیست؟
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون به نقل از چهاربهاران، شهرستان چابهار که در مرکز جنوب استان سیستان بلوچستان قرار دارد با داشتن آب‌وهوای گرم و مرطوب موقعیت مناسبی برای کشت و تولید انواع میوه‌های گرمسیری و استوایی را دارد.

انبه، چیکو، پاپایا و موز تنها بخشی از تولیدات کشاورزی و باغات جنوب استان سیستان و بلوچستان در حوزه میوه‌جات است که به علت کیفیت و محبوبیت این میوه‌ها بازار اقتصادی خوبی نیز برای کشاورزان دارد و بعضاً این میوه‌ها به استان‌ها و شهرهای دیگر کشور صادر می‌شود.

اما باتوجه‌به اینکه این میوه‌ها در جنوب استان سیستان و بلوچستان کشت و تولید می‌شوند بعضاً قیمت آنها برای مردم ساکن این منطقه بیشتر از سایر نقاط کشور است که این موضوع سؤالی است که ذهن مردم بومی منطقه را درگیر خودکرده است.

 در همین خصوص منصور رئیسی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتیاری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اکثر میوه‌هایی که در شهرستان ما کشت می‌شود نیاز به فراوری دارند به همین دلیل قیمت میوه برای کشاورز و مغازه‌دار متفاوت است.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار به عهده سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: این مسئله به‌صورت مدیریت توسعه بازرگانی در استان و نظارت بر بازار استان در سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد.

 رئیسی با اشاره به اینکه در جهاد کشاورزی آنالیز قیمت را داریم و به‌عنوان‌مثال قیمت تمام شده یک کیلو موز محاسبه و سپس قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: متأسفانه کلیه نهادهای کشاورزی آزاد است و قیمت‌های موارد موردنیاز برای کشاورزی بسیار بالاست به‌عنوان‌مثال یک گونی ۵۰ کیلویی کود سولفات حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان، یک گونی کود اوره تقریباً ۱۵۰ هزار تومان است هزینه‌های دیگر از جمله کود حیوانی تولید نهال و هزینه کارگری نیز به همین شکل بالاست همه این موارد محاسبه شده و قیمت تمام شده محصول به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه کیفیت و فراوری میوه در قیمت آن تأثیر دارد، تصریح کرد: یک کیلو موز بستگی به کیفیت محصول در باغ حدود ۳۰ الی ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رسد سپس ازآنجایی‌که میوه‌های گرمسیری نیاز به فراوری دارند و مانند زردآلو که در باغ رسیده و آماده مصرف و عرضه است، نیست باید برای فراوری به سردخانه منتقل شود درد سردخانه به آن گاز و سپس گوگرد می‌زنند و نهایتاً قیمت به ۵۰ هزار تومان می‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتیاری با اشاره به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی این شهرستان مانند پاپایا و انبه و موز نیاز به فراوری دارند به همین دلیل قیمت محصول کشاورز با قیمت بازار یکی نیست، اذعان کرد: همچنین می‌توان گفت که طول مسیر باعث می‌شود گاهی این میوه‌ها همان کیفیت اولیه را نخواهند داشت شاید به این دلیل افت قیمت پیدا می‌کند.

وی گفت: محصولات کشاورزی مانند هندوانه انبه و موز به دلیل وجود هزینه کرایه مسیر در شهرستان‌های دیگر باید گران‌تر از چابهار و دشتیاری باشد؛ اما متأسفانه گاهی این قیمت پایین‌تر می‌آید این بدین دلیل است که کاسبان در آن مناطق تعیین قیمت می‌کنند و پایین‌تر از قیمت مدنظر می‌خرند به علت هزینه مسیر نمی‌توانند دوباره آن را برگشت دهند مجبور به فروش با قیمت پایین‌تر می‌شوند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcexw8zpjh8poi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما