تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۶
قائم مقام پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان با اشاره به جمع آوری معتادان از سال گذشته در استان گفت: این افراد در کمپ های متعدد نگهداری، بازپروری و پاکسازی شده که براساس مطالعات میدانی بیش از 90 درصد آنان دوباره به چرخه اعتیاد برگشته اند.
بزم شبانه معتادان در برخی از پارک های زاهدان/ 90درصد از معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازمی گردند
به گزارش عصرهامون، حضور معتادان در گوشه کنار شهر یا در پارک ها و میادین مانند خیابان آزادی، شیرآباد و کریم آباد علاوه بر اینکه چهره شهر را برهم می زند حس امنیت را برای خانواده ها به خصوص جوانان و نوجوانان از بین برده است.
اعتیاد، خماری، نشئگی، فروش مواد مخدر و بساط قمار از مواردی است که کم و بیش در بعضی از پارک های محلات به چشم می خورد. در این میان یکی از صحنه های بسیار دیده شده صحنه پاتوق معتادان رخ سوخته با لباس های مندرس در سطح شهر است به گونه ای که گروهی در پشت چراغ های قرمز، عده ای در میان زباله ها و گروهی هم در فاضلاب های شهری و میادین سطح شهر جمع می شوند تا تنهایی خود را با امثال خود پرکنند چرا که نه خانواده یار و غمخوارشان است و نه جامعه.
اگر چه بیشتر این معتادان به دفعات مختلف در مراکز کمپ اعتیاد مورد معالجه قرار می گیرند و پس از ترک، از آن مرکز ترخیص می شوند اما بعد از مدت کوتاهی و به دلیل نداشتن حامی و پشتیبان مجددا به پاتوق های مصرف مواد رجوع کرده و به این چرخه باز می گردند و این روال بارها و بارها تکرار می شود زیرا برنامه حمایتی و پشتیبانی برای آنها وجود نداشته و اغلب به حال خود رها می شوند.
 
بازگشت90درصد از معتادان به چرخه اعتیاد
در این رابطه قائم مقام پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان با اشاره به این که از سال گذشته معتادان زیادی در استان جمع آوری شده اند، گفت: این افراد در کمپ های متعدد نگهداری، بازپروری و پاکسازی شده که براساس مطالعات میدانی متوجه شدیم بیش از 90 درصد آنان دوباره به چرخه اعتیاد برگشته اند.
رسول نامی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: در واقع هزینه هایی که در زمینه پاکسازی معتادان به کار گرفته شد در یک چرخه باطل صرف شده است به همین دلیل نتیجه ای که معاونت پیشگیری از وقوع جرم به دنبال آن بود حاصل نشد.
وی دلیل اصلی مراجعه دوباره افراد به سمت اعتیاد را نداشتن برنامه ای برای دوران بعد از پاکسازی معتادان عنوان کرد و افزود: در این رابطه باید از ظرفیت نهادهای متولی در حوزه اشتغال و مهارت آموزی بهره مند شد.
این مسئول ادامه داد: حرفه آموزی افراد معتاد باید در کنار درمان آن ها با کمک فنی و حرفه ای و دیگر دستگاه های متولی انجام شود.
نامی با بیان این که باید از ظرفیت دستگاه هایی از جمله شهرداری، شورای شهر، اصناف و غیره در راستای اشتغال افراد پس از پاکسازی استفاده کرد، گفت: بعد از پاکسازی باید نظارت کاملی روی افراد وجود داشته باشد تا دوباره در دام اعتیاد گرفتار نشوند.
سرپرست اداره امنیتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان نیز با اشاره به اقدامات گسترده سپاه در سال گذشته با عنوان طرح جواد الائمه (ع) که در 8 شهرستان و 21 محله در خصوص طرح ناامن سازی محل های تولید و توزیع مواد مخدر اجرا شد، گفت: این طرح امسال نیز عملیاتی می شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcb08b9.rhbwwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما