تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
برخی از کارشناسان اقتصادی سیستان وبلوچستان در خصوص گرانی موجود در هفته های اخیر گفتند: بی انضباطی مالی دولت یکی از عوامل گران شدن برخی از کالاها است که دولت به دلیل فروش ارز در بازار توسط بانک مرکزی قیمت ارز را بالا نگه داشته است.
بی انضباطی مالی دولت عامل گرانی کالاهای اساسی/ضعف های زیادی در بخش تولید داریم/ نرخ دلار فقط زمان انتخابات ثابت بود
به گزارش عصرهامون، در حالی در هفته های اخیر از یک سو با گرانی در حوزه ها دلار، مرغ و تخم مرغ و از سوی دیگر با افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده مواجه ایم که نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای عوارض هشت درصدی مبلغ برق مصرفی را در بودجه ۹۷ به تصویب رساندند، همچنین با تصویب مجلس علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان از مشترکان دریافت می‌کند.
مبالغی مانند آبونمان، مبلغ بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و کارمزد و نظیر آنها مواردی است که ما سوای مبلغ مصرف هر ماه یا هر دوماه یکبار بر روی قبوض ثبت می‌شوند تا جمع این ارقام در برخی موارد حتی بیشتر از بهای مصرفی قبوض مشترکین حساب شود.
در این اوضاع گرانی و در پی آن فشارهای اقتصادی که بر مردم تحمیل می‌شود، زندگی برخی از اقشار جامعه در مضیقه است و به سختی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
در همین راستا برخی کارشناسان حوزه اقتصادی در گفت وگو با رسانه های بومی سیستان وبلوچستان معتقدند که بی انضباطی مالی دولت یکی از عوامل گران شدن برخی از کالاها است که دولت به دلیل فروش ارز در بازار توسط بانک مرکزی قیمت ارز را بالا نگه داشته است.
 
کمبود ارز منجر به افزایش قیمت دلار می شود
مرجان رادنیا دکترای اقتصاد در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه مسائل مختلفی اعم از سیاسی یا پیش بینی های غیر صحیحی که انجام شده در افزایش قیمت ها و گرانی ها دخیل است، اظهار کرد: آنقدر مسائل به هم وصل و ترکیبی است که حالا اگر چه رئیس جمهور گفت مشکل کمبود عرضه دلار را نداریم ولی وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند به نظر می آید مقداری با کمبود ارز مواجه بوده ایم که آن هم کنترل نشده و منجر به افزایش قیمت دلار شده است.
وی با بیان اینکه تحریم ها صد در صد می تواند در گرانی ها تاثیر داشته باشند، افزود: کشور ما خیلی از مواد اولیه را وارد می کند، در بحث روانی هم تحریم ها تقاضای خیلی از کالاها را تحت تاثیر قرار می دهند، بر روی هزینه های تولید اثر گذاشته و قیمت محصولات را هم افزایش می دهند.
 
در بخش تولید دچار ضعف های زیادی هستیم
این دکترای اقتصاد با بیان اینکه در بخش تولید دچار ضعف های زیادی هستیم، گفت: تولید یک امر زمانبر است در این راستا باید زیرساخت های تولید مورد دقت بیشتری قرار گیرد و کارهای اساسی بیشتری در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی و سیاسی برای هر کشوری مهمترین هدفی است که دولت ها می توانند داشته باشند، افزود: ثبات اقصادی در کنار ثبات سیاسی ایجاد می شود اگر یک روند باثباتی طی شود مطمئنا قیمت ها هم بهتر تثبیت می شود.
رادنیا خاطر نشان کرد: در این خصوص باید بیشتر از همه زمینه های تولید را در کشور گسترش دهند، مشبک هایی که مربوط به تولید است هزینه های مربوط به آنها کاهش پیدا کند که تولید بیشتر شود تا در نهایت اگر شُکی هم به اقتصاد وارد شود کشور این توان را داشته باشد که در مقابل آنها خودش محصولات مورد نیاز را عرضه کند و در برابر هر شُک قیمت ها تحت تاثیر قرار نگیرد.
 
هر عاملی که به یکباره وارد شود می تواند عاملی بر تورم و گرانی ها باشد
وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق درآمدهای نفتی به کشور می تواند عاملی بر افزایش تورم و گرانی ها باشد، گفت: هر عاملی که به یکباره وارد شود می تواند اثرگذار باشد؛ اگر این ارزی که از طریق فروش منابع نفتی وارد کشور می شود به صورت غیر برنامه وارد مباحث جاری شود و در تامین زیرساخت های کشور به کار گرفته نشود می تواند فشار زیادی وارد کند لذا باید برنامه ریزی کرد که به چه میزان از این منابع به جامعه تزریق شود و اگر قرار است به اقتصاد تزریق شود خیلی تحت تاثیر منابع نفتی قرار نگیرد.
 
برطرف کردن مشکلات اقتصادی یکی از وعده های روحانی بود که محقق نشد
کارشناس اقتصادی گفت: گرانی و افزایش قیمت ارز، موجب کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد می شود.
علی عباسی مهر در گفتگو با دلگان پرس با اشاره به افزایش قیمت دلار و گرانی های اخیر در بازار، گفت: برطرف کردن مشکلات و معضلات بخش اقتصادی یکی از وعده های دولت روحانی بوده است که تاکنون به آن عمل نشده است.
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجناس روز به روز گران تر می شود، گفت: با این افزایش قیمت دلار واز آن طرف گرانی های اخیر، قدرت خرید اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه هم کمتر می شود.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم تنها با یارانه نقدی که ماهانه دریافت می کنند امورات خود را می گذرانند، اضافه کرد: با این گرانی ها و آشفته بازار دلار، روز به روز فقر در جامعه بیشتر می شود.
 
نرخ دلار فقط زمان انتخابات ثابت بود
عباسی مهر با اشاره به اینکه نرخ دلار فقط زمان انتخابات ثابت بود، ادامه داد: دولت روحانی برای اینکه چهره ای با ثبات از وضعیت بازار ارز به عنوان بازاری اثرگذار در روند کسب و کار مردم ارائه دهد، در ایام انتخابات نیاز به این داشت که نرخ دلار را با عرضه های مدیریت شده، در سطح مشخصی ثابت نگه دارد.
 
تمام توان دولت باید در حمایت از تولید داخلی باشد
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کار دولت زمان انتخابات مثل یک مُسکن مقطعی بود، افزود: برای کاهش قیمت دلار دولت باید برنامه ریزی مناسب و کارشناسی شده ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت باید تمام توانش در حمایت از تولید داخلی باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال تخم مرغ به عنوان یک کالای پر مصرف باید قیمت به گونه ای تعیین شود که هم برای تولید کننده مناسب باشد و هم برای مصرف کننده به صرفه باشد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اما به جای تنظیم بازار داخلی تخم مرغ از خارج از کشور وارد می شود، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این گرانی های اخیر به دلیل اثرات ناشی از افزایش قیمت دلار است.
سطح پایین تعاملات بین الملی بانکی در فضای پسابرجام باعث فضای ملتهب ارزی شده است
محمد گنجی در گفت و گو با چهاربهاران یکی از عوامل اثرگذار در نظام بانکی و به ویژه بازار ارز را موضوع تعاملات بین المللی با بانک های جهان دانست و اظهار کرد: تعاملات بین المللی بانکی هنوز در سطح پایینی قرار دارد و نتوانسته است در فضای پسابرجام، روند مطلوب و اثرگذاری را در اقتصاد ایران داشته باشد.
وی افزود: به طوری که این روزها نرخ حواله های ارزی به دلیل روابط سطح پایین و نامطلوب بانک های داخلی با خارجی، با هزینه های بالایی انجام می شود و همین افزایش نرخ حواله ارزی، در جهت افزایش نرخ داخلی ارز، اثر منفی می گذارد.
کارشناس امور اقتصادی بیان کرد: تجربه سال های قبل ثابت کرده که با گرانی دلار، قیمت سایر کالاها و خدمات خواسته و ناخواسته افزایش پیدا می کند و همین امر بهانه ای می شود برای افراد سودجود و سوداگر تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
 
عدم سرمایه گذاری بر روی تولید داخلی دام و طیور علت گرانی تخم مرغ است
این استاد اقتصاد با اشاره به گرانی کالای اساسی تخم مرغ تصریح کرد: در یک بازه زمانی کوتاه کاهش عرضه نسبت به تقاضا، موجب شد تا قیمت‌ها افزایش یابد و گرانی این کالا که به عنوان یک کالای پر مصرف در بین مردم می باشد و قدرت خرید اقشار مستضعف و کم درآمد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: در این میان، دولت به منظور کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار تخم مرغ، بخشنامه‌ای را برای واردات این کالا صادر کرد تا تعادل را در بازار این کالا ایجاد کند.
گنجی افزود: تجربه نشان داده که دولت، همواره در زمان ارزانی، سیستم تنظیم بازار را رها می‌کند و اقدامات حمایت‌کننده از تولید را نیز به فراموشی می‌سپارد.
وی خاطرنشان کرد: اما در زمان گرانی آسان‌ترین مکانیزم را که همان واردات است در پیش می‌گیرد، به عبارتی دولت همواره در تنظیم بازار به‌صورت واکنشی عمل کرده و کنش نداشته است. این در حالی است که دولت برای پایداری و تنظیم بازار به جای دخالت باید به نظارت بپردازد و خلأها را مرتفع کند و الگوهای سنتی تنظیم بازار را تغییر دهد؛ به گونه‌ای‌که به جای سیاست واردات بازار را از منظر تولید تنظیم کند.
 
بی انضباطی مالی دولت عامل گران شدن کالاهای اساسی شد
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش داشته باشد و با توجه به واردات برخی از کالا از خارج، قیمت بعضی از کالاها نیز افزایش خواهد داشت.
محمد رضا نعیمی در گفت و گو با شستون با اشاره به افزایش نرخ بعضی از کالاهای اساسی، علت اصلی گرانی های اخیر در کشور را نوسانات نرخ ارز بیان کرد.
وی افزود: تولید کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، روغن و مرغ با توجه به نیاز مردم کم است که دولت این نیاز را از طریق واردات تأمین می کند.
کارشناس مسائل اقتصادی شهرستان سراوان در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: هنگامی که نرخ ارز نوسان داشته باشد در نتیجه قیمت اقلام افزایش خواهد داشت.
نعیمی خاطر نشان کرد: می طلبد دولت اجازه واردات به ارگان های وارد کننده را با تعرفه پایین تر دهد تا بتواند بازار را تنظیم کند.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل گرانی های اخیر و گران شدن آب و برق و دیگر اقلام در بودجه سال 97 است که برای مردم این انتظار را به وجود آورده است که سال آینده یک سال گرانی را در پیش خواهند داشت.
کارشناس مسائل اقتصادی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد:این انتظارات دربازار شیوع پیدا کرده که قیمت برخی از اقلام را در بازار گران کرده است.
نعیمی با بیان اینکه انتظار از آینده عامل مهم در اقتصاد است، گفت:  اگر مردم انتظار این را داشته باشند که در آینده کالا گران شود، از آن کالا در زمان حال بیشتر خرید می کنند و به دنبال تقاضای زیاد برای خرید، قیمت کالا افزایش خواهد داشت.
وی تصریح کرد: بی انضباطی مالی دولت عامل دیگر گران شدن برخی از کالاها است که دولت به دلیل فروش ارز در بازار توسط بانک مرکزی قیمت ارز را بالا نگه داشته است.
 
بانك مركزي بايد مسئله تک نرخي كردن دلار را جدي تر از قبل بررسي كند
مسلم حسين زهي زماني كارشناس مسائل اقتصادي و استاد دانشگاه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به افزايش دلار و هزينه هاي جاري زندگي مردم، اظهار كرد: در روزهاي اخير شاهد رشد بي رويه قيمت دلار در كشور بوديم كه اين مسئله قبلا هم رخ داده و متاسفانه دولت هيچ حركتي در اين خصوص نشان داده است.
وي با بيان اينكه در روزهاي گذشته مسئله خروج آمريكا از توافق برجام مطرح شده بود، تصريح كرد: كشور ايران اسلامي مجبور است براي خريد كالاهاي اساسي خود هزينه هاي بيشتري را در ازاي دلار پرداخت كند و لذا خريد مردم نيز كاهش پيدا مي كند.
حسين زهي با تاكيد بر اينكه بانك مركزي بايد مسئله تك نرخي كردن دلار را جدي تر از قبل بررسي كند، گفت: دلار بايد در يك قيمت ثابت نگه داشته شود و شكاف بين نرخ ارز آزاد و مرجع كاهش پيدا كند در اين صورت شاهد نوسانات و تبعات كمتري خواهيم بود.
 وي ادامه داد: هر كشور بايد به طور جداگانه با پول خود مبادله كند تا از زير سلطه ي آمريكا و اتحاديه اروپا خارج شود و تا زماني که تعادل بين عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد قیمت نرخ ارز در کشور با چنین نوساناتی روبرو خواهد شد.
اين استاد دانشگاه هاي شهرستان خاش و سيستان و بلوچستان با اشاره به افزايش سرسام آور قيمت تخم مرغ در بازار، خاطرنشان كرد: قیمت تخم مرغ بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد و از طرفی افزایش قیمت تخم مرغ از طرف مرغداری ها صورت می گیرد.
وي با بيان اينكه مردم نگران تامین تخم مرغ مصرفی خود هستند، يادآور شد: قسمتي از افزایش قیمت تخم مرغ به افزایش قیمت خوراک مرغ و کمبود تخم مرغ در بازار مربوط مي شود.
حسين زهي با اشاره به افزايش هزينه جاري آب و برق، اذعان كرد: متاسفانه پس از بحث بر سر لايحه بودجه سال آتي زمزمه گران شدن آب و برق به گوش مي رسد كه اين مسئله در روزهاي اخير نيز محقق شده است.
وي اظهار كرد: دولت بايد به جاي اينكه به فكر مسائل مالي دولت باشد به جيب مردم هم فكر كند كه روز به روز به مسائل و مشكلات اقتصادي آنان افزوده مي شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchkznzx23nvzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما